Reader’s Digest już po raz 14. prezentuje wyniki badania European Trusted Brands – jednego z największych sondaży konsumenckich w Europie.

Wyniki badania European Trusted Brands są w Polsce podstawą do przyznania nagród Złotego i Kryształowego Godła, przy czym zdobycie jednego wyróżnienia nie wyklucza możliwości otrzymania drugiego. Złote Godło to nagroda przyznawana markom, które w swojej kategorii zdobyły najwięcej spontanicznie oddanych głosów. Kryształowe Godło otrzymują zaś marki, które uzyskały najwyższe oceny konsumentów według 5 kryteriów: jakość, stosunek wartości do ceny, wizerunek, zrozumienie potrzeb klienta i społeczna odpowiedzialność.

Laureaci wielu kategorii

W 14. edycji badania European Trusted Brands pięć marek otrzymało oba wyróżnienia – Złote oraz Kryształowe Godło. Zdobywcami obydwu tytułów są: Visa (w kategorii Karta płatnicza), ING TFI (Fundusz inwestycyjny), Play (Operator telefonii komórkowej), Falvit (Suplement diety) oraz Nestlé (Płatki śniadaniowe). Marki Falvit i Nestlé zdobyły oba wyróżnienia kolejny rok z rzędu. W tegorocznym zestawieniu znalazły się również marki, które Kryształowe Godło otrzymały w więcej niż jednej kategorii: Super-Pharm (w kategoriach: Drogeria oraz Apteka), Falvit (Witaminy i Suplement diety) oraz ING (laureat Kryształowego Godła w 3 kategoriach: Bank, Fundusz inwestycyjny i Towarzystwo ubezpieczeniowe). Złote Godło w więcej niż jednej kategorii zdobyła jedynie marka Nivea (Kosmetyk do pielęgnacji skóry oraz Kosmetyk do pielęgnacji włosów).

Ponowni zdobywcy Złotego Godła

Wśród laureatów Złotego Godła European Trusted Brands 26 marek powtórzyło swój sukces z ubiegłego roku. Uwzględniając wszystkie kategorie badania, Polacy największym zaufaniem obdarzyli markę Rossmann. Marka ta została tegorocznym laureatem Złotego Godła w kategorii Drogeria, otrzymując 67% głosów. Kolejnymi najczęściej wymienianymi markami były: Visa – zwycięzca w kategorii Karta płatnicza (57%), Nestlé – zwycięzca w kategorii Płatki śniadaniowe (56%) i Ludwik – zwycięzca w kategorii Płyn do mycia naczyń (49%). Marki te − uzyskując zbliżone wyniki − wygrywały w swoich kategoriach w trzech ostatnich edycjach badania. Dużym zaufaniem Polaków cieszą się również marki: PZU –zwycięzca w kategorii Towarzystwo ubezpieczeniowe (45%), Nokia – zwycięzca w kategorii telefon komórkowy/smartfon (41%), TVN – zwycięzca w kategorii Stacja telewizyjna (41%), Orlen – zwycięzca w kategorii Stacja benzynowa (39%), Colgate – zwycięzca w kategorii Pasta do zębów (39%), Olej Kujawski – zwycięzca w kategorii Olej jadalny/margaryna (38%), Biedronka – zwycięzca w kategorii Sklep spożywczy (35%) i Algida – zwycięzca w kategorii Lody (35%). Marki te pokonały konkurencję również w ubiegłym roku.

W opinii co trzeciego ankietowanego Polaka na tytuł marki najbardziej godnej zaufania zasługują: Nivea (zwycięzca w kategorii Kosmetyk do pielęgnacji skóry), Żywiec Zdrój (Woda), Itaka (Biuro podroży), Vizir (Proszek do prania) i Apart (Zegarki i biżuteria). Do grona marek, które powtórzyły sukces z ubiegłego roku należą także: PKO BP (Bank), Gripex (Preparat na przeziębienie), Bosch (Urządzenie AGD), ING TFI (Fundusz inwestycyjny), H&M (Sklep z odzieżą), Centrum (Witaminy), Nivea (Kosmetyk do pielęgnacji włosów), Dbam o Zdrowie (Apteka) i Falvit (Suplement diety).

Nowi zdobywcy Złotego Godła

W tegorocznym zestawieniu pojawiły się jednak i takie marki, które w roku ubiegłym nie zdobyły wyróżnienia: Apap (w kategorii Preparat przeciwbólowy), Play (Operator telefonii komórkowej), Canon (Aparat fotograficzny), Biovital (Preparat na serce), E. Wedel (Ciasta/desery), Avon (Kosmetyk zapachowy/kolorowy), UPC (Firma internetowa), Samsung (Komputer osobisty), Sokołów (Producent żywności) i Volkswagen (Samochód).

Jakość godna zaufania – tegoroczni zdobywcy Kryształowego Godła

Kryształowe Godło to nagroda przyznawana markom, które uzyskały najwyższe noty konsumentów pod względem 5 kryteriów: jakość, wizerunek, stosunek wartości do ceny, zrozumienie potrzeb klienta, społeczna odpowiedzialność. Wśród wszystkich nominowanych marek najwyższą ocenę otrzymała w tym roku Ziaja (zwycięzca w kategorii Kosmetyk do pielęgnacji skóry), która była liderem również w zeszłorocznym zestawieniu. Ubiegłoroczny laureat Złotego Godła w kategorii Samochód, marka Audi, w tym roku zdobyła Kryształowe Godło. Sukces z poprzedniego roku powtórzyły: Winiary (laureat Kryształowego Godła w kategorii Producent żywności), Aspirin (Preparat na przeziębienie), TVN24 (Stacja telewizyjna), Acard (Preparat na serce), Koral (Lody), Delma (Olej jadalny/margaryna), Reserved (Sklep z odzieżą), Lidl (Sklep spożywczy), Play (Operator telefonii komórkowej), Casio (Zegarki i biżuteria), Nestlé (Płatki śniadaniowe) oraz Falvit (Suplement diety). W tegorocznej edycji badania laureatami Kryształowego Godła zostały również marki: Fairy (Płyn do mycia naczyń), Samsung (Urządzenie AGD), Falvit (Witaminy), Pantene (Kosmetyk do pielęgnacji włosów), Super-Pharm (Apteka oraz Drogeria), L’Oréal (Kosmetyk zapachowy/kolorowy), Elmex (Pasta do zębów), Kropla Beskidu (Woda), Nurofen (Preparat przeciwbólowy), Dr. Oetker (Ciasta/desery), T-Mobile (Firma internetowa), Statoil (Stacja benzynowa) oraz Visa (Karta płatnicza).


European Trusted Brands to jedno z największych i najszerzej zakrojonych badań konsumenckich w Europie. Jego organizatorem jest Reader’s Digest. Oprócz tematyki marketingowej coroczne badanie European Trusted Brands porusza również tematy społeczne. Pozwala na poznanie dominujących nastrojów mieszkańców Europy, postaw i wartości, które kształtują nasze opinie i decyzje, a także zaufanie do różnych aspektów życia.

Badanie European Trusted Brands przeprowadzono po raz pierwszy w 2001 roku. Co roku kontynuowane jest ono w kilkunastu krajach europejskich. Tegoroczna czternasta już edycja badania została przeprowadzona w 10 krajach: Austrii, Finlandii, Francji, Niemczech, Polsce, Portugalii, Rumunii, Rosji, Słowenii oraz Szwajcarii. Wzięło w nim udział 17 676 respondentów. W tegorocznej edycji badania European Trusted Brands ankietowani wskazali ponad 68 tys. różnych marek, które ich zdaniem są najbardziej godne zaufania.

Badanie realizowano metodą kwestionariusza on-line lub wywiadów pocztowych. Jak co roku próba została dobrana tak, aby odzwierciedlała szeroki profil badanej populacji. źródło: Tarsago Polska

Kan