Czekaliśmy na ta chwile od początku roku w związku z pojawieniem się
iPada, oficjalna premiera iPhone OS 4.0 została przesunięta z lutego na
kwiecień. I oto nadszedł ten dzień. O godzinie 19.00, 8 kwietnia 2010 rozpoczęła się oficjalna konferencja prasowa poświęcona nowej odsłonie systemu od Apple.

Premiera iPhone OS 4.0
Premiera iPhone OS 4.0

Plotek jak i przecieków jak zawsze było sporo, informacje o radiu
FM, wielozadaniowości powtarzały się nieomal w każdej z nich.
Oczekiwanie podkręcane było plotkami na temat ukrytych funkcji w sofcie
3.2 przeznaczonym dla iPada.

Premiera iPhone OS 4.0 Premiera iPhone OS 4.0 Premiera iPhone OS 4.0 Premiera iPhone OS 4.0 Premiera iPhone OS 4.0

Wszystko jak zwykle rozpoczęło się od podsumowania osiągnięć Apple,
szczególnie dużo informacji podło na temat iPada którego sprzedano do
tej pory w liczbie 450 tysięcy sztuk .Podano również informacje, że
obecnie w App Store znajduje się 180 tysięcy aplikacji w tym 3, 5
tysiąca już w wersji HD czyli na iPada, oraz że przekroczono 3 miliardy
pobrań aplikacji!

Ważna informacją jest także news, iż iPhone pochłonął aż 64% rynku
mobilnego Internetu wśród wszystkich urządzeń mobilnych.

Zła informacja dla posiadaczy iPhone 2G/3G oraz iPoda 1/2G na tych
urządzeniach iPhone OS 4 nie będzie działał!!

iPhone OS 4.0

W nowym, sofcie którego wersja dla developerów została udostępniona
bezpośrednio po konferencji prasowej odnajdziemy sto zmian. Siedem z
nich jest istotnie ważnych dla posiadaczy iPhoneów, iPodów Touch i
iPadów.

Premiera iPhone OS 4.0 Premiera iPhone OS 4.0 Premiera iPhone OS 4.0 Premiera iPhone OS 4.0 Premiera iPhone OS 4.0 Premiera iPhone OS 4.0

Multitasking

1. Multitasking czyli działanie aplikacji w tle będzie się to
odbywało za pomocą dwukrotnego przyciśnięcia przycisku Home i wywołaniu
listy aktywnych aplikacji.
Niestety, wielozadaniowość będzie działała tylko na iPhone 3Gs/4G oraz
iPodzie 3G i iPadzie.

Łatwo
jest utracić długie życie baterii i wydajność, kiedy doda się
multitasking [do urządzenia]. Przejrzeliśmy setki tysięcy programów w
App Store i wydzieliliśmy te, które mogą mieć potrzebę pracy w tle.
Zaimplementowaliśmy tego typu usługi [w swoich programach] i oferujemy
API dla deweloperów, żeby także mogli dodać multitasking zachowując
długi czas pracy na baterii
.”

Apple zaprojektowało 7 usług (API dla developerów) opartych na
wielozadaniowości.
Usługi te zostały zaprezentowane na podstawie przykładowych aplikacji
(Pandora, Tom Tom, Skype…)

       a) audio w tle -dzięki temu
będziemy mogli pisać sms/maile/gawędzić
na gg nie przerywając słuchania radia  internetowego i innych
aplikacji
działających w oparciu o usługi audio…

      b) VoIP w tle – teraz nasz
komunikator oraz aplikacje wspierające
SIP/VoIP będą mogły działać równolegle z innymi programami a nasz
softwarowy telefon będzie zawsze on-line

      c) GPS w tle – teraz będziemy mogli
spokojnie opuścić na chwile
aplikację do nawigacji i wrócić do niej bez potrzeby ponownego łączenia
się telefonu z satelitami.

Premiera iPhone OS 4.0 Premiera iPhone OS 4.0 Premiera iPhone OS 4.0 Premiera iPhone OS 4.0 Premiera iPhone OS 4.0

Dzięki tej funkcji przechodzimy do drugiej nowości:

Background Location

Funkcja ta pomoże w działaniu w tle takim aplikacją jak Tom Tom czy
Navigon, bez konieczności łączenia się za każdym razem z satelitami,
funkcja ta również będzie skorelowana z nadajnikami GSM, dzięki czemu
aktualizacja o położeniu będzie szybsza, a nawigacja będzie
potrzebowała mniej czasu na połączenie z satelitami.
W nowym sofcie zadbano o naszą prywatność, i każdy program, który
sprawdza nasze położenie będzie musiał nas o tym informować. Będziemy
mieli również dostęp do określenia w ustawieniach telefonu, która
aplikacja może korzystać z usług lokalizacyjnych.

Push Notifications czyli Local
Notification

Wprowadzenie wielowątkowości nie zabije jednak usługi, Push która
stała się od momentu wprowadzenia bardzo popularna i w ciągu 9 miesięcy
Apple wysłało blisko 10 miliardów powiadomień. Powiadomienia typu Push
zmienią nazwę na Local Notification.

Foldery tworzenie i organizacja

Kolejna dużą nowością jest możliwość grupowania aplikacji w foldery.
„Chcę Wam to pokazać” – mówi Steve. ”To jest piękne!”
Foldery będą działały jak zwykłe ikony aplikacji będziemy je mogli
przesuwać i kasować.
Miłym dodatkiem do nowego sposobu porządkowania aplikacji, będzie
możliwość ustawienia własnej tapety pod ikony tak jak ma to miejsce na
iPadzie.

Poczta/SMS

Całkowicie został zmieniony program do obsługi poczty. Przede
wszystkim dodano jedno uniwersalne konto skupiające wszystkie skrzynki,
a rozmowy mogą być organizowane i porządkowane według konwersacji
(adresata) lub tematów. Poprawiono również sortowanie i przemieszczanie
maili, a także zmieniona typ czcionek.
Do aplikacji wiadomości dodano oczekiwane przez wszystkich
powiadomienia o dostarczeniu naszej wiadomości.

iBook dla iPhone

Sklep z książkami zaprojektowany i stworzony z myślą o iPadzie trafi
również w nowym sofcie na iPhone’a. Aplikacja pozwoli też na czytanie
zakupionych w markecie e-booków.
Szkoda, że w momencie prezentacji iPada nie dodano po prostu tej
aplikacji do App Store.
Ksiązki zakupione poprzez iBookstore będą synchronizowane tak jak
aplikacje i muzyka poprzez iTunes.

Enterpreis

W nowym sofcie znajdzie się wiele elementów przeznaczonych dla runku
biznesowego.

Scott: „Obecnie
80% firm z
listy 100 największych firm wg magazynu Fortune używa iPhone’a.
[Wprowadzamy] po pierwsze: lepsze szyfrowanie e-mailów. Tworzymy API,
które umożliwi deweloperom szyfrowanie danych wewnątrz ich aplikacji”.
„Firmy będą mogły bezprzewodowo rozprowadzać swoje aplikacje na świecie
za pomocą własnych serwerów
” (koniec oficjalnego monopolu App
Store?!)

Game Center

Apple z uwagi na przeważająca w App Store liczbę gier (ponad 50
tysięcy z pośród 180 tysięcy aplikacji) chce stworzyć jeszcze w tym
roku Social Gaming Network, gdzie gracze będą mogli się dzielić
informacjami, nowinkami, grać w trybie multiplayer, dzielić się
wynikami i zdobywać nagrody…
Zaznacza się wyraźny podział iTunes dla muzyki, iBookstore dla ksiązek
a teraz i gry będą miały osobny market?

iAd – mobilna platforma reklamowa
Apple.

Przeciętny
użytkownik
spędza 30 minut używając aplikacji na swoim telefonie. Jeśli
umieścilibyśmy reklamę, co 3 minuty, mielibyśmy 10 reklam w ciągu dnia
– mniej więcej tyle samo, co podczas programów telewizyjnych. Będziemy
mieli niedługo 100 milionów urządzeń na rynku. To miliard możliwości
reklamowych dziennie!

Apple będzie sprzedawać i zapewniać hosting reklamodawcom – 60 %
zysków zostaje u developera, 40% bierze Apple.

Nastąpiła
bardzo intensywna integracja reklam z systemem, w wyniku, czego jasne
jest, że stanowi to wielką, wielką różnicę w stosunku do tego, co
dzieje się dziś [na rynku reklam]

iAd będzie integralną częścią aplikacji i będzie w pełni
interaktywna z użytkownikiem , reklamy będą budowane w oparciu o HTML 5
(dowiedzieliśmy się, że wprowadzenie Flesha jest całkowicie wykluczone)
i będą częścią aplikacji udostępnianych w wersji free.