Dzięki nowemu procesorowi mobilnemu TegraŸ K1, wyposażonemu w specjalną motoryzacyjną wersję układu graficznego zasilającego 10 najwydajniejszych energetycznie superkomputerów na świecie, technologia samodzielnie prowadzących się pojazdów wkrótce opuści laboratoria i trafi do salonów.

Tegra K1
Tegra K1

NVIDIA Tegra K1 jest pierwszym procesorem dla samochodów zapewniającym ogromną wydajność obliczeniową przy niespotykanej dotychczas oszczędności energetycznej. Dzięki temu układ ten może obsługiwać wiele nowych rozwiązań technologicznych, których wprowadzenie do pojazdów nie było dotychczas możliwe.

Tegra K1 składa się z czterordzeniowego procesora centralnego oraz 192-rdzeniowego procesora graficznego opartego na architekturze NVIDIA Kepler, którą firma stosuje z powodzeniem w swojej gamie potężnych kart graficznych dla większych komputerów – między innymi w 10 superkomputerach o najwyższej wydajności energetycznej, wyszczególnionych na najnowszej liście Green500.

Tegra K1
Tegra K1

Procesor Tegra K1 obsługuje zaawansowane systemy wspomagania kierowców (ADAS) wykorzystujące kamery wideo. Rozwiązania te wykrywają pieszych na drodze, monitorują martwe pole, ostrzegają o opuszczeniu pasa ruchu, rozpoznają znaki drogowe, a także kontrolują, czy kierowca nie zasnął za kierownicą, wykorzystując do tego celu obraz z kamery zamontowanej na desce rozdzielczej.

Przetwarzanie dużej ilości danych z czujników i kamer w samoprowadzących się pojazdach wymaga dużej wydajności i dlatego NVIDIA wprowadza na rynek motoryzacyjny wydajną energetycznie technologię superkomputerową”, powiedział Taner Ozcelik, wiceprezes i dyrektor generalny działu produktów motoryzacyjnych w firmie NVIDIA. „Procesor Tegra K1 rozwiązuje ten problem, ponieważ osiąga dziesięciokrotnie większą wydajność od procesów mobilnych poprzedniej generacji, nie zużywając jednocześnie dodatkowej energii.”

Tegra K1 jest również pierwszym procesorem mobilnym obsługującym platformę obliczeń równoległych CUDA, stanowiącą serce idei nowoczesnych rozwiązań komputerowych. Wersja motoryzacyjna nowego superukładu została dodatkowo wzmocniona, dzięki czemu może pracować w większym zakresie temperatur i bardziej nieprzyjaznych warunkach pracy.

Wydajność procesora Tegra K1 umożliwia generowanie wyjątkowo szczegółowych, trójwymiarowych elementów graficznych w jakości fotorealistycznej. Dzięki temu możliwe jest dostosowanie wyglądu elektronicznych paneli instrumentów samochodowych i użycie szerokiej gamy wirtualnych materiałów: od miedzi, tytanu i szczotkowanego aluminium, aż po skórę i włókna węglowe. To zasługa nowego języka definicji materiałów firmy NVIDIA (ang. Material Definition Language), który symuluje odbicia światła od różnorodnych powierzchni.


Biblioteki fotorealistycznych materiałów dostępnych w ramach MDL zapewniają praktycznie nieograniczone możliwości w tworzeniu własnych konfiguracji kokpitów. Dzięki nim kierowcy mogą dobrać odpowiednio do swoich gustów wygląd zegarów, elementów sterowania oraz wskaźników.

Audi i NVIDIA od dawna prowadzą bliską współpracę, w ramach której stworzyliśmy zestawy wskaźników oraz systemy rozrywki dla pasażerów na przednich i tylnych siedzeniach z zastosowaniem trzech generacji procesorów Tegra”, powiedział Ricky Hudi, naczelny inżynier działu elektryki i elektroniki w firmie Audi AG. „Procesor Tegra K1 otwiera nowy rozdział w historii firmy Audi, umożliwiając wprowadzenie rewolucyjnych superkomputerowych technologii do samochodów, które pozwolą na stworzenie systemów pilotażu pojazdu.”

Możliwość programowania wewnętrznych systemów wydłuża żywotność pojazdu

Rozwiązania ADAS funkcjonujące obecnie na rynku są przeważnie oparte na wyspecjalizowanych układów. Procesory NVIDIA Tegra K1 znoszą to ograniczenie, gdyż stanowią otwartą, skalowalną platformę, która pozwala na stworzenie innowacyjnych rozwiązań.

NVIDIA tak zaprojektowała procesory Tegra K1, że są one w pełni programowalne, więc producent pojazdów może uaktualniać oprogramowanie bezprzewodowo, wprowadzając nowe funkcje.

Procesor Tegra K1 będzie dostępny dla producentów OEM i głównych dostawców komponentów z branży motoryzacyjnej w formie wizualnego modułu obliczeniowego (VCM) – innowacyjnego rozwiązania, które wprowadzono na rynek dwa lata temu. Tegra K1 VCM stanowi pełnoprawny system komputerowy pojazdu, który może pracować pod kontrolą różnorodnych systemów operacyjnych, w tym QNX, Android, Linux lub Windows.

Modułowa konstrukcja układu Tegra VCM umożliwia łatwą modernizację komputerowych systemów w pojazdach, w miarę wprowadzania nowych rozwiązań technologicznych. W ten sposób udało się pogodzić dużą szybkość rozwoju produktów informatycznych z tradycyjnie dłuższymi cyklami rozwoju w branży motoryzacyjnej.

Obecnie na drogach porusza się ponad 4,5 miliona pojazdów wyposażonych w procesory firmy NVIDIA, w tym najnowsze modele samochodów firm Audi, BMW, Tesla Motors i Volkswagen.

źródło:
NVIDIA

Kan