Orange Polska w pierwszym kwartale 2018 roku stracił netto 45 tys. klientów usług telefonii komórkowej i na koniec marca świadczył usługi dla 14,368 mln klientów. W okresie styczeń-marzec grupie przybyło 21 tys. klientów usług abonamentowych. W ciągu roku niemal o połowę wzrosła liczba indywidualnych klientów korzystających z usług konwergentnych, aż dwie trzecie z nich ma pakiet Orange Love. Podwoiła się też liczba użytkowników światłowodów – poinformował Orange publikując wyniki finansowe za 1 kwartał 2018 roku.
Przychody z usług konwergentnych w coraz większym stopniu równoważą mniejsze wpływy z usług sprzedawanych pojedynczo. Zysk EBITDA ustabilizował się. Firma ogranicza koszty i zwiększa efektywność. To efekty realizacji strategii Orange.one nastawionej na budowanie wartości.
– Blisko 1,4 mln klientów indywidualnych i biznesowych korzysta już z naszych usług konwergentnych. Oferta Orange Love, którą wprowadziliśmy przed rokiem, okazała się dużym sukcesem. Szybko rośnie liczba klientów internetu światłowodowego, ponad ćwierć miliona Polaków korzysta z Orange Światłowodu. Pod względem przyłączeń był to jeden z najlepszych kwartałów w historii. Jednocześnie nie zapominamy o tych, którzy wolą kupić tylko usługi mobilne. Tworzymy dla nich atrakcyjne oferty, w których wprowadziliśmy internet bez limitu danych. Wszystko to buduje wartość dla firmy i podstawy przyszłego wzrostu. Cyfryzacja i poprawa efektywności naszych działań również przyczyniają się do tego, że w perspektywie rocznej nasza EBITDA się stabilizuje – powiedział Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska.
Wideo z komentarzem Jean-François Fallacher
Jean-François @fallacher o wynikach Orange po pierwszym kwartale 2018 roku. Klienci wybierają konwergencję i światłowody. Więcej informacji znajdziecie ??https://t.co/LjpDEfwpwm pic.twitter.com/UFPQWoPDrx
— Wojtek Jabczyński (@RzecznikOrange) 25 kwietnia 2018
Najważniejsze dane finansowe – stabilna EBITDA i wzrost przychodów z konwergencji
Począwszy od 2018 roku Orange Polska raportuje dane finansowe według nowego standardu rachunkowości – MSSF 15. To oznacza, że nie będą one porównywalne z danymi za minione kwartały. Jednak na potrzeby odniesienia się do wcześniejszych wyników, posługujemy się w tej informacji danymi liczonymi według dotychczasowego standardu rachunkowości, MSR 18.
- Wyniki finansowe są zgodne z oczekiwaniami. W pierwszym kwartale Orange Polska wypracował 746 mln zł EBITDA. To wynik zbliżony do pierwszego kwartału ubiegłego roku i jedna czwarta całorocznego celu na poziomie 3 mld zł, który firma podtrzymuje.
- Znacznie wzrosły przychody z usług konwergentnych, o 38% rok do roku. W coraz większym stopniu równoważą one spadek przychodów z samodzielnych usług komórkowych i stacjonarnego dostępu szerokopasmowego. W sumie przychody były niższe o 1,8 proc. niż przed rokiem.
- Nakłady inwestycyjne wyniosły 388 mln zł i były przeznaczone głównie na rozbudowę sieci światłowodowej oraz na sieć mobilną.
- Pośrednie koszty działalności były o 5 proc. mniejsze niż rok wcześniej. To kolejny kwartał redukcji tych kosztów.
Wideo z komentarzem Macieja Nowohońskiego.
Maciej Nowohoński, CFO @Orange_Polska podsumowuje wyniki za pierwszy kwartał 2018 od bardziej finansowej strony. pic.twitter.com/HaobPGKMyG
— Wojtek Jabczyński (@RzecznikOrange) 25 kwietnia 2018
Dobre wyniki komercyjne w usługach konwergentnych, światłowodowych i TV
- Przybyło 55 tys. indywidualnych klientów usług konwergentnych. Łącznie jest ich blisko 1,1 mln. To 48 proc. więcej niż przed rokiem.
- Na koniec marca z Orange Światłowodu korzystało 248 tys. klientów czyli 34 tys. więcej niż w poprzednim kwartale i o 112% więcej niż rok wcześniej.
- W ciągu roku Orange TV przybyło 100 tys. nowych klientów. To rezultat poszerzenia oferty o nowe, atrakcyjne treści dostępne również w jakości 4K (Netflix, Eleven Sports, Discovery). Łącznie z Orange TV korzysta już 875 tys. klientów.
Poniżej prezentujemy dane operacyjne Orange Polska w pierwszym kwartale 2018 r. wraz z danymi historycznymi:
2017 | 2018 | |||||
I kw. | II kw. | III kw. | IV kw. | I kw. | ||
Liczba Klientów (tys.) | ||||||
Telefonia komórkowa (karty SIM) | 15272 | 14 555 | 14 358 | 14 424 | 14 368 | |
zmiana | -527 | -717 | -197 | 66 | -56 | |
post-paid | 9452 | 9573 | 9 662 | 9 726 | 9 747 | |
zmiana | 190 | 121 | 89 | 64 | 21 | |
pre-paid | 5820 | 4983 | 4 696 | 4 698 | 4 621 | |
zmiana | -717 | -837 | -287 | 2 | -77 | |
Internet mobilny | 1364 | 1334 | 1 287 | 1 231 | 1 164 | |
zmiana | -13 | -30 | -47 | -56 | -67 | |
Stacjonarne usługi głosowe | 3859 | 3809 | 3 744 | 3 684 | 3 613 | |
zmiana | -73 | -50 | -65 | -60 | -71 | |
Dostęp szerokopasmowy | 2269 | 2323 | 2 377 | 2 438 | 2 477 | |
zmiana | 63 | 54 | 54 | 61 | 39 | |
ADSL | 1451 | 1407 | 1 367 | 1 324 | 1 278 | |
zmiana | -52 | -44 | -40 | -43 | -46 | |
Światłowód | 117 | 145 | 176 | 214 | 248 | |
zmiana | 29 | 28 | 31 | 38 | 34 | |
Stacjonarny dostęp bezprzewodowy | 260 | 328 | 377 | 433 | 475 | |
zmiana | 69 | 68 | 49 | 56 | 42 | |
TV | 775 | 792 | 814 | 848 | 875 | |
zmiana | 9 | 17 | 22 | 34 | 27 | |
Klienci usług pakietowych | 938 | 1084 | 1 195 | 1 306 | 1 376 | |
zmiana | 103 | 146 | 111 | 111 | 70 | |
Kwartalne ARPO w zł/m-c | ||||||
Usługi wyłącznie komórkowe | 21,8 | 23,5 | 23,5 | 23 | 22 | |
zmiana | 1,7 | 0,0 | -0,5 | -1,1 | ||
post-paid bez M2M | 32,8 | 32,9 | 30,9 | 30,3 | 29,2 | |
zmiana | 32,8 | 0,1 | -2,0 | -0,6 | -1,1 | |
pre-paid | 9,3 | 11,3 | 13 | 12,6 | 11,9 | |
zmiana | 9,3 | 2,0 | 1,7 | -0,4 | -0,7 | |
Usługi konwergentne | ||||||
dla klientów indywidualnych | 112,5 | 105 | 102,8 | 103,1 | 100,8 | |
zmiana | -7,5 | -2,2 | 0,3 | -2,3 | ||
Usługi stacjonarnego dostępu | ||||||
szerokopasmowego | 38,5 | 36,9 | 37,1 | 37,1 | 36,9 | |
zmiana | -1,6 | 0,2 | 0,0 | -0,2 | ||
Usługi stacjonarnego dostępu | ||||||
wąskopasmowego | 58 | 57,3 | 58,8 | 56,6 | 56,6 | |
zmiana | -0,7 | 1,5 | -2,2 | – |
źródło: Orange
Pełna treść raportu przedstawiającego szczegółowe wyniki finansowe i komercyjne poniżej:
Skończyło się rozdawanie kart SIM, to zaraz widać w ich ilości u operatorów. Teraz dopiero mamy prawdziwy obraz rynku komórkowego
To prawda, czasy gdy po festynach zbierało się karty SIM, aby tylko wygadać lub pobuszować w internecie i je wyrzucić już minęły. Teraz trzeba je zarejestrować.
Nie moge znalezc na stronie orange oferty 35gb z nolimitem za 25zl… Tak super im szlo, ze sie wycofali ze zbyt dobrej oferty
To Play odskoczy dawnej W3. Nawet na slajdach widać jak „Gruszka” zaciska pięść ?
zwróćcie RWK na internet a nie tylko 5 mies. w orange free a klientów przybędzie znowu
14 368mln? Lepiej jak w Chinach
No fakt :), czego nie zrobi maleńki znak. Poprawiono w tytule.. Dzięki i Pozdrawiam Andrzej