Maxcom, jeden z czołowych producentów i dystrybutorów telefonów komórkowych w Europie, zanotował wzrost sprzedaży w 2017 roku, pomimo negatywnych trendów rynkowych. W minionym roku pierwszy raz od 10 lat sprzedaż smartfonów i telefonów spadła w Europie o 3,5%, a na świecie o 0,5%.
Wzrost przychodów Maxcom w 2017 roku
- Maxcom, jeden z czołowych producentów i dystrybutorów telefonów komórkowych
w Europie, wypracował w 2017 roku 111,5 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 2 proc. w ujęciu rok do roku. - W analizowanym okresie spółka osiągnęła 9,1 mln zł zysku netto, wobec 12,2 mln zł rok wcześniej
- Zarząd spodziewa się poprawy wyników w 2018 roku.
- Zarząd planuje rekomendować Walnemu Zgromadzeniu przeznaczenie co najmniej 25% zysku za 2017 rok na dywidendę, zgodnie z obowiązującą polityką dywidendową Grupy.
– Zanotowaliśmy wzrost sprzedaży w 2017 roku, pomimo negatywnych trendów rynkowych. W minionym roku pierwszy raz od 10 lat sprzedaż smartfonów i telefonów spadła w Europie o 3,5%, a na świecie o 0,5%. Obserwowaliśmy też wzmożoną konkurencję, która wymagała od nas zwiększenia nakładów marketingowych – mówi Arkadiusz Wilusz, Prezes Maxcom – Prognozy firm badawczych na kolejne lata są pozytywne, co powinno w połączeniu z rozszerzeniem oferty produktowej korzystnie wpłynąć na wyniki Spółki w kolejnych kwartałach – dodaje Prezes.
W 2017 roku sprzedaż krajowa odpowiadała za około 70% przychodów Grupy, jednakże Maxcom mocno rozwija sprzedaż eksportową. Wartość sprzedaży zagranicznej wzrosła o 46% do 33,4 mln zł w porównaniu do 2016 roku. Zarząd spodziewa się, że w związku z rozpoczynaniem działalności na kolejnych rynkach dynamika wzrostu sprzedaży zagranicznej będzie wyższa od krajowej również w kolejnych kwartałach.
Podstawowe dane finansowe za 2017 rok
2016 rok |
2017 rok |
Dynamika |
|
Przychody (mln zł) | 109,2 | 111,5 | 102% |
Zysk operacyjny (mln zł) | 16,9 | 11,6 | 68,6% |
Marża operacyjna | 15,5% | 10,4% | 67,1% |
EBITDA | 17,2 | 12 | 69,8% |
Marża EBITDA | 15,8% | 10,8% | 68,4% |
Zysk netto (mln zł) | 12,2 | 9,1 | 74,6% |
Marża netto | 11,2% | 8,2% | 73,2% |
W 2017 roku Grupa Maxcom zanotowała wzrost kosztów operacyjnych co jest związane przede wszystkim ze zwiększeniem aktywności marketingowej oraz sprzedażowej. Dodatkowo negatywny wpływ na rentowność Grupy wywarł spadek USD w stosunku do złotego.
Zysk operacyjny Grupy Maxcom wyniósł w 2017 roku 11,6 mln zł. Niższy zysk operacyjny znalazł też odzwierciedlenie w obniżeniu zysku netto do 9,1 mln zł.
Biorąc pod uwagę profil działalności Maxcom, wszystkie wskaźniki finansowe Grupy znajdują się na bezpiecznym poziomie.
– Rok 2018 to czas kolejnych wyzwań dla Spółki ale też rok ogromnych możliwości. Zakładam wzrost sprzedaży i zysków w porównaniu do 2017 roku, do czego obok działań sprzedażowych przyczyni się m.in. rozszerzenie asortymentu o nowe grupy produktowe czyli hulajnogi elektryczne, bransoletki i zegarki FitGo czy głośniki Bluetooth. Asortyment ten do sprzedaży wprowadziliśmy pod koniec 2017 roku i został dobrze przyjęty na rynku – mówi Prezes Wilusz.
Dodatkowo z początkiem drugiego kwartału 2018 roku w ofercie Maxcom pojawi się nowa marka telefonów komórkowych Meizu, których Maxcom jest jedynym dystrybutorem w Polsce. W ciągu roku Maxcom planuje sprzedać ponad 100 tys. smartfonów chińskiego producenta Meizu.
– Rozszerzenie oferty o smartfony Meizu pozwoli na skokowy wzrost skali działalności Maxcom. Dzięki telefonom Meizu dotrzemy do grup odbiorców, którzy dotychczas nie korzystali z naszych produktów – dodaje Arkadiusz Wilusz.
W drugim kwartale 2018 roku ruszy również sprzedaż innowacyjnego smartfona dla seniorów. W lutym 2018 roku, w czasie największych targów telekomunikacyjnych MWC w Barcelonie prezentowane próbki przedprodukcyjne spotkały się z bardzo dobrym przyjęciem ze strony kluczowych klientów Maxcom.
W 2018 roku działania Spółki będą skierowane na pozyskanie nowych klientów oraz umacnianie pozycji na perspektywicznych rynkach m.in Ukraina, Portugalia, Francja i Wielka Brytania.
źródło: Maxcom
Zostaw komentarz