Maxcom, jeden z czołowych producentów i dystrybutorów telefonów komórkowych w Europie, zanotował wzrost sprzedaży w 2017 roku, pomimo negatywnych trendów rynkowych. W minionym roku pierwszy raz od 10 lat sprzedaż smartfonów i telefonów spadła w Europie o 3,5%, a na świecie o 0,5%.

Wzrost przychodów Maxcom w 2017 roku 

  • Maxcom, jeden z czołowych producentów i dystrybutorów telefonów komórkowych
    w Europie, wypracował w 2017 roku 111,5 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 2 proc. w ujęciu rok do roku.
  • W analizowanym okresie spółka osiągnęła 9,1 mln zł zysku netto, wobec 12,2 mln zł rok wcześniej
  • Zarząd spodziewa się poprawy wyników w 2018 roku.
  • Zarząd planuje rekomendować Walnemu Zgromadzeniu przeznaczenie co najmniej 25% zysku za 2017 rok na dywidendę, zgodnie z obowiązującą polityką dywidendową Grupy.

 – Zanotowaliśmy wzrost sprzedaży w 2017 roku, pomimo negatywnych trendów rynkowych. W minionym roku pierwszy raz od 10 lat sprzedaż smartfonów i telefonów spadła w Europie o 3,5%, a na świecie o 0,5%. Obserwowaliśmy też wzmożoną konkurencję, która wymagała od nas zwiększenia nakładów marketingowych – mówi Arkadiusz Wilusz, Prezes Maxcom – Prognozy firm badawczych na kolejne lata są pozytywne, co powinno w połączeniu z rozszerzeniem oferty produktowej korzystnie wpłynąć na wyniki Spółki w kolejnych kwartałach dodaje Prezes.

W 2017 roku sprzedaż krajowa odpowiadała za około 70% przychodów Grupy, jednakże Maxcom mocno rozwija sprzedaż eksportową. Wartość sprzedaży zagranicznej wzrosła o 46% do 33,4 mln zł w porównaniu do 2016 roku. Zarząd spodziewa się, że w związku z rozpoczynaniem działalności na kolejnych rynkach dynamika wzrostu sprzedaży zagranicznej będzie wyższa od krajowej również w kolejnych kwartałach.

Podstawowe dane finansowe za 2017 rok

 

 2016 rok

 2017 rok

Dynamika

Przychody (mln zł) 109,2 111,5 102%
Zysk operacyjny (mln zł) 16,9 11,6 68,6%
Marża operacyjna 15,5% 10,4% 67,1%
EBITDA 17,2 12 69,8%
Marża EBITDA 15,8% 10,8% 68,4%
Zysk netto (mln zł) 12,2 9,1 74,6%
Marża netto 11,2% 8,2% 73,2%

 

W 2017 roku Grupa Maxcom zanotowała wzrost kosztów operacyjnych co jest związane przede wszystkim ze zwiększeniem aktywności marketingowej oraz sprzedażowej. Dodatkowo negatywny wpływ na rentowność Grupy wywarł spadek USD w stosunku do złotego.

Zysk operacyjny Grupy Maxcom wyniósł w 2017 roku 11,6 mln zł. Niższy zysk operacyjny znalazł też odzwierciedlenie w obniżeniu zysku netto do 9,1 mln zł.

Biorąc pod uwagę profil działalności Maxcom, wszystkie wskaźniki finansowe Grupy znajdują się na bezpiecznym poziomie.

– Rok 2018 to czas kolejnych wyzwań dla Spółki ale też rok ogromnych możliwości. Zakładam wzrost sprzedaży i zysków w porównaniu do 2017 roku, do czego obok działań sprzedażowych przyczyni się m.in. rozszerzenie asortymentu o nowe grupy produktowe czyli hulajnogi elektryczne, bransoletki i zegarki FitGo czy głośniki Bluetooth. Asortyment ten do sprzedaży wprowadziliśmy pod koniec 2017 roku i został dobrze przyjęty na rynku – mówi Prezes Wilusz.

Dodatkowo z początkiem drugiego kwartału 2018 roku w ofercie Maxcom pojawi się nowa marka telefonów komórkowych Meizu, których Maxcom jest jedynym dystrybutorem w Polsce. W ciągu roku Maxcom planuje  sprzedać ponad 100 tys. smartfonów chińskiego producenta Meizu.

– Rozszerzenie oferty o smartfony Meizu pozwoli na skokowy wzrost skali działalności Maxcom. Dzięki telefonom Meizu dotrzemy do grup odbiorców, którzy dotychczas nie korzystali z naszych produktów – dodaje  Arkadiusz Wilusz.

W drugim kwartale 2018 roku ruszy również  sprzedaż innowacyjnego smartfona dla seniorów. W lutym 2018 roku, w czasie największych targów telekomunikacyjnych MWC w Barcelonie prezentowane próbki przedprodukcyjne spotkały się z bardzo dobrym przyjęciem ze strony kluczowych klientów Maxcom.

W 2018 roku działania Spółki będą skierowane na pozyskanie nowych klientów oraz  umacnianie pozycji na perspektywicznych rynkach m.in Ukraina, Portugalia, Francja i Wielka Brytania.

źródło: Maxcom