Komentarz eksperta do planowanego projektu ustawy o jawności płac
Podczas trwającego posiedzenia Sejmu posłowie Koalicji Obywatelskiej planują złożyć projekt ustawy o roboczej nazwie „Jasne zarobki”, nakładającej na pracodawców obowiązek publikowania widełek wysokości wynagrodzenia w każdym ogłoszeniu o pracy, czego też wymagają przepisy unijne. Według danych polskiego portalu z ogłoszeniami o pracy No Fluff Jobs, który od początku swego istnienia wymaga podawania widełek, tylko 12 proc. Polaków ufa pracodawcom, którzy nie podają w ofertach informacji o wynagrodzeniach. Wynika to po części z braku opracowanych siatek płac w wielu przedsiębiorstwach – nawet w nowoczesnym IT ma je tylko 30 proc. firm. Planowane zmiany komentuje Tomasz Bujok, CEO No Fluff Jobs.
Temat transparentności wynagrodzeń jest nam szczególnie bliski, a z przeprowadzanych przez nas badań wynika, że nie tylko nam – aż 92,9 proc. Polek i Polaków uważa pokazywanie widełek za ważny lub bardzo ważny element ogłoszeń o pracy. Co więcej, 91 proc. osób w wieku produkcyjnym woli aplikować na oferty z podaną stawką – w przypadku najmłodszego pokolenia na rynku pracy (osób w wieku 18-28 lat, tzw. pokolenie Z), ten odsetek skacze do poziomu 97 proc. W samym IT 64 proc. specjalistów i specjalistek o najwyższym poziomie doświadczenia (senior / ekspert) nie aplikuje na ogłoszenia bez podanych widełek wynagrodzenia.
Tylko 12 proc. osób ma zaufanie do pracodawców, którzy nie podają zakresów wynagrodzeń w ogłoszeniach o pracy, jak wynika z badania, które przeprowadziliśmy w ramach akcji edukacyjnej „Widełki wszędzie”. Jednym z problemów jest brak opracowanej siatki płac: w samym IT, które słynie z nowoczesnego podejścia, jedynie 30 proc. firm ma siatki płac, które są znane pracownikom i pracowniczkom. Na portalu No Fluff Jobs zawsze wymagaliśmy od firm publikujących oferty pracy podawania widełek wynagrodzeń i bardzo cieszy mnie fakt, że w Polsce spełnienie założeń dyrektywy unijnej o transparentności i równości płac może nastąpić już niebawem. Złożenie w sejmie projektu ustawy o obowiązkowych widełkach w ogłoszeniach utwierdza mnie w przekonaniu, że walka o transparentny rynek, którą No Fluff Jobs toczy od początku swego działania ponad dekadę temu, ma sens i zbiera owoce.
Przedział widełek płacowych musi być ograniczony – maksymalnie do dwukrotności
Na pewno znajdą się firmy, które będą chciały obejść nowe przepisy i pokuszą się o podanie zakresu np. 10-50 tys. zł. Takie „widełki” są bezwartościowe, mogą rodzić niepotrzebną frustrację i spowodować spadek zaufania do firmy. W No Fluff Jobs pozwalamy na maksymalny przedział widełek x-2x (np. 10-20 tys. zł), choć oczywiście zachęcamy firmy do zmniejszania zakresu. Wiele organizacji, które podjęło z nami współpracę, widzi zalety takiego podejścia: otrzymują bardziej wartościowe aplikacje, szybciej zamykają rekrutacje. Regularnie do grona naszych klientów dołączają nowe firmy, które postanowiły publikować ogłoszenia z podanym wynagrodzeniem.
W jakich branżach znajdziemy najwyższe widełki?
W naszym najnowszym badaniu „Rynek pracy w Polsce” podsumowaliśmy zarobki z 14 kategorii występujących na No Fluff Jobs. Wzięliśmy pod uwagę oferty dla osób o najwyższym poziomie doświadczenia na kontraktach B2B. Na pierwszym miejscu znalazło się IT z medianą górnych widełek sięgającą 27,3 tys. zł netto (+VAT). Tuż za nim znalazły się: automatyka, telekomunikacja, mechanika, prawo, sprzedaż i konsulting. We wszystkich tych branżach górne widełki wynagrodzeń przekraczały 20 tys. zł netto (+VAT).
Publikowanie stawek już na etapie ogłoszenia przynosi korzyści obu stronom: zarówno kandydującym, jak i rekrutującym. Pozwala oszczędzić czas poświęcony na proces rekrutacji, który z góry jest skazany na porażkę, gdy nie zostaną spełnione oczekiwania finansowe kandydata. Dodatkowo transparentność przyczynia się do niwelowania luki płacowej, czyli różnicy zarobków osób na tych samych stanowiskach, których stawka znacząco różni się od siebie.
W No Fluff Jobs wierzymy, że na transparentność i równe szanse zasługuje każdy – niezależnie od branży. Dlatego w 2022 r. przeprowadziliśmy ogólnopolską kampanię „Szanuj siebie”, w której zwracaliśmy uwagę na problemy nieprzejrzystych procesów rekrutacyjnych, dyskryminacji pracowników i pracowniczek ze względu na wiek lub płeć i braku informacji o proponowanych zarobkach. W tym samym roku otworzyliśmy się na kolejne kategorie, m.in. sprzedaż, HR, logistykę, marketing, inżynierię, obsługę klienta. Oczywiście zasady pozostały te same: od wszystkich wymagamy podania widełek wynagrodzenia.
Zostaw komentarz