• Tylko z powodu korków kierowcy w Łodzi stracili ponad 77 godzin w 2022 r.
  • Biorąc pod uwagę obszar ścisłych centrów miast, najwolniej jeździ się we Wrocławiu
  • Największe koszty podróży ponoszą kierowcy w Trójmieście. Także tam pojazdy wyemitowały do atmosfery najwięcej dwutlenku węgla
  • Najbardziej zakorkowanym miastem na świecie jest stolica Kolumbii, Bogota, zaś biorąc pod uwagę tylko centra miast – Londyn

TomTom, specjalista w dziedzinie technologii geolokalizacji, zaprezentował wyniki 12. edycji TomTom Traffic Index – publikowanego co roku raportu obrazującego trendy dotyczące ruchu drogowego w 389 miastach w 56 krajach na całym świecie. Z raportu wynika, że w większości polskich miast kierowcy spędzili więcej czasu na drogach w godzinach szczytu niż przed rokiem.

W najnowszej edycji TomTom Traffic Index najbardziej zakorkowanym miastem w Polsce jest Łódź – zgodnie z nową metodologią, 10 km pokonuje się tam w 19 minut i 30 sekund (o 1 minutę i 10 sekund więcej niż rok temu). W godzinach szczytu kierowcy z Łodzi spędzili łącznie 179 h, przy założeniu autorów raportu, że podróżuje się przez 5 dni roboczych w tygodniu i pokonuje się dystans 2×10 km. Tylko z powodu korków w godzinach szczytu, kierowcy w tym mieście stracili niewiele ponad 77h (w 2021 r. było to 70,5 h).

W porannym szczycie kierowcy w Łodzi 10 km jadą w 21 minut, a w popołudniowym 25 minut. Obydwie te wartości są najwyższe spośród wszystkich miast w Polsce. Średnia prędkość, z jaką przemierzają dystans 10 km w porannym szczycie to 28 km/h, a w popołudniowym szczycie zaledwie 24 km/h. Te wartości są najniższe w skali kraju.

 

Kraków i Wrocław uzupełniają trójkę najbardziej zakorkowanych polskich miast

Więcej czasu na dojazd do pracy i powrót do domu zajmuje także kierowcom z Krakowa. Dystans 10 km pokonują średnio w 16 minut i 40 sekund. Łącznie krakowscy kierowcy spędzają za kółkiem 157 godzin, z czego 67 godzin to czas, który stracili z powodu korków.

Trzecim najbardziej zakorkowanym miastem w Polsce jest Wrocław (10 km w 15 minut i 20 sekund). Tamtejsi kierowcy stracili w korkach 55 godzin, zaś łącznie w godzinach szczytu spędzili 141 godzin. To o ponad 3 godziny więcej niż w 2021 r.

W dwóch polskich miastach sytuacja poprawiła się względem poprzedniej edycji TomTom Traffic Index. W Szczecinie i Bydgoszczy średni czas przejazdu 10 km zmniejszył się o 20 sekund – w Szczecinie to 14 minut i 20 sekund, a w Bydgoszczy 12 minut i 40 sekund. Szczecińscy kierowcy spędzili w korkach 42 godziny, co jest wynikiem niższym o blisko 3,5 godziny niż w 2021 r.

Autorzy raportu wyodrębnili także ranking zakorkowania centrów miast, ograniczonego do promienia 5 km od ścisłego centrum. Najdłużej dystans 10 km przemierzają kierowcy we Wrocławiu – 24 minuty i 30 sekund, nieco mniej w Łodzi (22 minuty i 20 sekund) oraz w Krakowie (21 minut i 40 sekund). Najwolniej jeździ się po centrum Wrocławia – średnia prędkość w popołudniowym szczycie wynosi zaledwie 18 km/h, zaś w porannym 21 km/h.

 

Jazda w Trójmieście – najdroższa i produkująca najwięcej CO2

Najnowsza edycja TomTom Traffic Index analizuje także koszty podróży. W tym celu autorzy uśrednili roczne ceny benzyny, diesla i ładowania pojazdów elektrycznych w każdym z miast oraz przyjęli kryterium pokonywania 20 km (2 x 10 km) w każdy dzień roboczy w godzinach szczytu.

Najwyższe koszty podróży ponieśli kierowcy w Trójmieście. Łączny, roczny koszt dojazdu do i powrotu z pracy wyniósł ok. 2394 zł dla diesla, 2451 zł dla benzyny i 1320 zł dla samochodów elektrycznych. Łączny koszt podróży dieslem wzrósł tam względem 2021 r. o 40%, a pojazdem na benzynę o 25%.

Najbardziej opłacalna była jazda pojazdami elektrycznymi. W aż ośmiu polskich miastach łączny, uśredniony koszt rocznych przejazdów zmniejszył się lub pozostał taki sam względem 2021 r.

Autorzy raportu obliczyli również, jak dużo dwutlenku węgla emitują poszczególne rodzaje pojazdów w każdym z miast. Zarówno w przypadku samochodów diesel, jak i na benzynę, najwięcej CO2 wyemitowały auta w Trójmieście. Kierowca podróżujący dieslem bądź autem z silnikiem benzynowym wytworzył 854 kg CO2 – potrzebnych jest aż 85 drzew, aby to wchłonąć.

 

Wybrane wyniki raportu:

  • Średni koszt jazdy wzrósł o 27% dla samochodu benzynowego w 2022 r. w porównaniu z 2021 r.
  • Centrum Londynu było najwolniejsze do przejechania w 2022 roku, ze średnią prędkością 17 km/h (14 km/h w godzinach szczytu)
  • Dublińczycy stracili najwięcej czasu w korkach w godzinach szczytu – kierowcy spędzili w nich ponad 28 godzin więcej w porównaniu z rokiem 2021
  • W Bogocie zatłoczenie w godzinach szczytu zwiększa emisję CO2 samochodu benzynowego o 41%.
  • Pracownicy coraz częściej wracają do biura, a czas podróży wydłużył się w przypadku 62% miast (242 z 389).
  • Kierowcy na całym świecie wydali średnio 27% więcej na zatankowanie baku w godzinach szczytu niż w 2021 r., podczas gdy kierowcy samochodów z silnikiem diesla wydali 48% więcej niż rok wcześniej.
  • Hongkong stał się najdroższym miastem do jazdy – kierowca mieszkający 10 km od biura i dojeżdżający codziennie w godzinach szczytu wydał na to prawie 1000 euro.

 

Cały ranking TomTom Traffic Index, z bardziej szczegółowymi informacjami dotyczącymi poszczególnych miast, dostępny jest tutaj: tomtom.com/TrafficIndex

 

Globalny ranking miast, w których pokonanie 10 km zajmuje najwięcej czasu (obszar metropolitalny):

1 Bogota (Kolumbia) 24:40 6 Mumbaj (Indie) 22:50
2 Manila (Filipiny) 24:30 7 Nagoja (Japonia) 22:10
3 Sapporo (Japonia) 24:20 8 Pune (Indie) 22:00
4 Lima (Peru) 23:50 9 Tokio (Japonia) 21:40
5 Bengaluru (India) 23:40 10 Bukareszt (Rumunia) 21:30

Globalny ranking miast, w których pokonanie 10 km zajmuje najwięcej czasu (ścisłe centra):

1 Londyn (Wielka Brytania) 36:20 6 Pune (Indie) 27:20
2 Bengaluru (Indie) 29:10 7 Bukareszt (Rumunia) 27:20
3 Dublin (Irlandia) 28:30 8 Lima (Peru) 27:10
4 Sapporo (Japonia) 27:40 9 Manila (Filipiny) 27:00
5 Mediolan (Włochy) 27:30 10 Bogota (Kolumbia) 26:20

Ranking miast z Polski, w których pokonanie 10 km zajmuje najwięcej czasu (obszar metropolitalny):

1 Łódź 19:30 6 Szczecin 14:20
2 Kraków 16:40 7 Trójmiasto 14:10
3 Wrocław 15:20 8 Poznań 14:00
4 Białystok 14:50 9 Bydgoszcz 12:40
5 Warszawa 14:50 10 Lublin 12:00

* Biorąc te kryteria pod uwagę oraz miasta do 800 tys. mieszkańców, Łódź jest numerem 1 w całej Europie.

 

Ranking miast z Polski, w których pokonanie 10 km zajmuje najwięcej czasu (ścisłe centra):

1 Wrocław 24:30 6 Bydgoszcz 18:50
2 Łódź 22:20 7 Poznań 18:50
3 Kraków 21:40 8 Lublin 16:20
4 Szczecin 20:10 9 Trójmiasto 15:50
5 Warszawa 20:00 10 Białystok 15:30

 

Nowa metodologia TomTom Traffic Index

W tej edycji Traffic Index, TomTom zmodyfikował swoje podejście do obliczania kosztów jazdy. W tym roku firma ocenia czas na przejechany kilometr i symuluje, ile czasu zajmuje pokonanie 10 km w obrębie miasta. Po raz pierwszy opracowano również dwie strefy analizy: obszar metropolitalny każdego miasta (różniący się w zależności od wielkości aglomeracji) oraz obszar centrum (w promieniu 5 km wokół ścisłego centrum).

Taka metodologia daje TomTom głębszy wgląd w ruch drogowy, który lepiej odzwierciedla rzeczywiste warunki jazdy. Pozwala również na dokładniejsze porównanie warunków jazdy między miastami, ponieważ nowa metoda identyfikuje również te miasta, w których infrastruktura (pasy szybkiego ruchu, sygnalizacja świetlna, ograniczenia prędkości itp.) wspiera szybszą lub wolniejszą prędkość podstawową. Nowa metoda określa także ilościowo czas i pieniądze, które kierowcy tracą z powodu ruchu drogowego. Stanowi to podstawę do ponownego rozważenia swoich zachowań w zakresie podróżowania i dokonywania świadomych wyborów, które są korzystne zarówno dla kierowców, jak i dla środowiska.

 

Jakich danych używa TomTom do tworzenia Traffic Index?

Dane o natężeniu ruchu firma czerpie z ponad 600 milionów urządzeń, takich jak samochodowe systemy nawigacyjne (7 na 10 połączonych systemów nawigacyjnych w samochodach osobowych sprzedawanych obecnie w Europie jest wyposażonych w system TomTom Traffic), smartfony, osobiste urządzenia nawigacyjne i systemy telematyczne. Każdego dnia TomTom gromadzi z tych źródeł ponad 61 miliardów anonimowych punktów danych GPS na całym świecie, obejmujących łącznie 3,5 miliarda przejechanych kilometrów. Te dane w czasie rzeczywistym są archiwizowane i od razu dostępne jako dane historyczne. Na podstawie tych danych TomTom może ocenić profile prędkości i wzorce ruchu drogowego dla każdej pory dnia i każdego dnia tygodnia. W ciągu ostatniej dekady w historycznych danych drogowych firmy TomTom zgromadzono 58 miliardów godzin jazdy.

 

Metodologia – koszty podróży

TomTom definiuje koszt jazdy jako ilość czasu, paliwa i CO2 zużytego na kilometr. Koszt jazdy to różnica między danymi w optymalnych warunkach drogowych, a rzeczywistymi średnimi danymi, uwzględniającymi dodatkową ilość średniego czasu spędzonego w drodze.

TomTom gromadzi ceny paliw w czasie rzeczywistym dla tysięcy stacji na całym świecie. Aby ocenić koszty paliwa, dane TomTom opierają się na uśrednionych dla danego kraju cenach dziennych z 2022 roku.

 

Metodologia – emisja CO2

Emisja z ruchu drogowego jest wprost proporcjonalna do zużycia energii przez pojazd. Aby podnieść te modele zużycia, TomTom wykorzystał narzędzie symulacyjne PHEM (Passenger car and Heavy-duty Emission Model) opracowane przez Politechnikę w Graz (TU Graz). PHEM oblicza energię potrzebną do wykonania wszelkich zaobserwowanych manewrów jazdy (prędkości, przyspieszenia) na podstawie danych TomTom dla różnych profili dróg i szacuje wynikającą z tego emisję w oparciu o wydajność pojazdu, rodzaj pojazdu i energii (benzyna, diesel lub elektryczna), a także prędkości.

 

Informacje o TomTom:

Miliardy punktów danych. Miliony źródeł. Setki społeczności.

Jesteśmy twórcą map, który łączy to wszystko, aby stworzyć najbardziej inteligentną mapę świata. Dostarczamy dane lokalizacyjne i technologię kierowcom, producentom samochodów, firmom i deweloperom. Nasze gotowe do zastosowania mapy, routing, dane o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, interfejsy API i zestawy SDK umożliwiają marzycielom i wykonawcom kształtowanie przyszłości mobilności.

Siedziba główna TomTom znajduje się w Amsterdamie. Firma zatrudnia 4 000 pracowników z różnych krajów. Od ponad 30 lat TomTom pomaga ludziom odnaleźć swoją drogę w świecie.