Z najnowszych badań CBOS wynika, że z telefonu komórkowego korzysta 92 proc. dorosłych Polaków. W podziale na telefony klasyczne i smartfony, więcej osób używa tych drugich – 57 proc, 43 proc. to użytkownicy telefonów tradycyjnych. Wraz z ekspansją smartfonów rośnie liczba ludzi, którzy cały czas są online. Dla marek otwiera to drogę do prowadzenia jeszcze szybszej i bardziej efektywnej komunikacji mobilnej w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem SMS-ów, powiadomień PUSH oraz komunikatorów mobilnych.


Badanie „Korzystanie z telefonów komórkowych” zostało przeprowadzone w 2017 roku na próbie 892 dorosłych Polaków. Niemal połowa badanych przez CBOS (49 proc.) wskazała, że korzysta wyłącznie ze smartfonów, 34 proc. tylko z klasycznych telefonów komórkowych, a 9 proc. z obu typów urządzeń. To spora zmiana w stosunku do wyników podobnego badania przeprowadzonego w sierpniu 2 lata temu. Wówczas rozkład użytkowników smartfonów i telefonów tradycyjnych wynosił 50 proc. do 56 proc na korzyść tradycyjnej komórki. W porównaniu do poprzedniego badania wyraźnie zwiększył się odsetek posiadaczy wyłącznie smartfonów (o 14 proc.), ubyło natomiast zarówno korzystających z klasycznych komórek (o 7 proc.) Również o 6 proc. mniej jest użytkowników deklarujących korzystanie z telefonów starego i nowego typu.


Najczęściej wykorzystywaną funkcją telefonu według wskazań respondentów CBOS jest dzwonienie, które wymienili wszyscy uczestnicy badania. 78 proc. wskazało na wysyłanie i odbieranie SMS-ów, a 62 proc. używa telefonu do wykonywania zdjęć. Dla 57 proc. ankietowanych istotna jest funkcja zegarka i budzika a połowa respondentów w telefonie prowadzi kalendarz. Niewielkim zainteresowaniem użytkowników cieszą się płatności zbliżeniowe (5 proc.) oraz oglądanie telewizji (7 proc.)

Autorzy badania wyróżnili trzy grupy korzystających z telefonów komórkowych. Pierwszą najliczniejszą (49 proc.) tworzą osoby, które używają swoich urządzeń wyłącznie do podstawowych funkcji – dzwonienia i wymiany wiadomości tekstowych. Do drugiej grupy zaliczono tych użytkowników, którzy dodatkowo przeglądają na telefonie Internet i robią zdjęcia. Z większości funkcji swoich urządzeń korzystają członkowie ostatniej grupy, do której przyporządkowano 21 proc. użytkowników.


Dzisiaj liczy się zintegrowane podejście do komunikacji prowadzonej w wielu kanałach. Nie zapominajmy, że wśród użytkowników smartfonów nie brakuje ludzi, którzy używają ich jak zwykłych telefonów komórkowych. Należy tak dobierać narzędzia, aby docierać do możliwie najszerszego grona odbiorców oferując im komunikację, która angażuje i wzmacnia wizerunek firmy. Najskuteczniejsza jest ta prowadzona w czasie rzeczywistym. Na jednych lepiej zadziała SMS, na innych wiadomość głosowa, a jeszcze inni docenią kontakt z marką przez komunikator mobilny. Dla marketera ważne jest, aby miał do dyspozycji jedną platformę, za pośrednictwem której będzie mógł realizować kampanie we wszystkich kanałach. Z naszych obserwacji wynika, że coraz więcej marek na świecie stawia na zintegrowaną komunikację i stara się prowadzić działania w czasie rzeczywistym jednocześnie w kilku kanałach. – mówi Kamila Górna, Manager ds. Rozwoju w firmie Infobip.


Wyniki badania CBOS potwierdzają globalne trendy. Według raportu „Mobile Advertising Forecasts 2017” zrealizowanego przez agencję Zenith na 52 najbardziej rozwiniętych rynkach świata 63 procent populacji korzysta ze smartfonów, a w 2018 roku w 5 krajach penetracja tych urządzeń przekroczy 90 procent. Będą to Holandia (94 proc.), Tajwan (93 proc.), Hong Kong (92 proc.), Norwegia i Irlandia (na obu rynkach 91 proc.). Na 11 rynkach odsetek posiadaczy smartfonów wyniesie między 80 a 90 proc. – wszystkie z wyjątkiem Izraela (86 proc.) to kraje Europy Zachodniej lub regionu Azji Pacyficznej. Już w tym roku za 70 procent ruchu w sieci odpowiadać będą urządzenia mobilne, a ponad marki wydadzą w tym kanale ponad połowę budżetu przewidzianego na działania w Internecie. W tym roku wartość globalnych wydatków na reklamę mobile po raz pierwszy była wyższa niż nakłady na reklamę emitowaną na urządzeniach stacjonarnych. Za pośrednictwem urządzeń mobilnych użytkownicy w Polsce spędzają około 32 proc. ogółu czasu, który poświęcają na korzystanie z Internetu.

Według prognozy Zenith w 2019 r. wartość wydatków na reklamę na urządzeniach mobilnych wyniesie 156 mld dol. i będzie stanowiła 26 proc. kwoty globalnych wydatków na reklamę. Na polskim rynku wydatki na reklamę mobile stanowią 27 proc. kwoty wydatków w segmencie online.

źródło: Infobip

Kan