Temat wirtualnej rzeczywistości przestał być traktowany wyłącznie w kategorii zabawki dla dużych dzieci. IMM zmonitorował to wirtualne zagadnienie w internecie i mediach społecznościowych, żeby zaprezentować bardzo rzeczywiste wyniki. Rośnie nie tylko skala wzmianek w mediach o VR, na bieżąco pojawiają się także doniesienia o kolejnych zastosowaniach technologii w praktyce.

Według danych pozyskanych z analizy monitoringu IMM liczba publikacji związanych z VR wzrosła ponad czterokrotnie na przestrzeni ostatnich trzech lat. W lutym tego roku opublikowano niemal sześć tysięcy artykułów oraz postów na portalach, Facebooku i Twitterze. Wraz z popularyzacją tej technologii można było spodziewać się także wzrostu zaangażowania w internetowe dyskusje omawiające sprzęt, zastosowanie i doświadczenia zdobyte w wirtualnym świecie.


Każdy istotny wzrost zainteresowania określoną tematyką w sieci widoczny w wynikach z monitoringu powinien być naturalnym bodźcem do działania. W tym przypadku dla producentów sprzętu oraz oprogramowania VR – włączając się do dyskusji, mogą nie tylko zwiększyć świadomość swojej marki w ścisłej grupie docelowej, lecz także pomagać i doradzać z pozycji eksperta. Mogą również pozostać czujnym obserwatorem – analizować wpisy pojawiające się w sieci, na przykład te, w których produkt jest oceniany, lub po prostu szukać nowych pomysłów i inspiracji wśród licznych komentarzy.


Informacje na temat wirtualnej rzeczywistości pojawiają się głównie na Facebooku, Twitterze i specjalistycznych portalach – wynika z analizy monitoringu internetu i mediów społecznościowych IMM. Co jednak ważniejsze, posty publikowane w social mediach generują bardzo duże zaangażowanie internautów (w skali niecałego tygodnia to niemal 88 tysięcy interakcji). Widoczne jest to między innymi w wysokim odsetku (ponad 40 procent wszystkich interakcji) liczby komentarzy w stosunku do liczby postów – przede wszystkim pod YouTubowymi produkcjami w kontekście gier komputerowych.

Badanie powstało na podstawie danych z monitoringu internetu i mediów społecznościowych. Monitoring przeprowadzono w okresie od 1.01.2012 do 13.03.2017 z wykorzystaniem frazy „wirtualna rzeczywistość” oraz z rozszerzeniem wyszukiwania o hasło „VR” w okresie od 08.03. do 13.03.2017 r.

Autor: Magdalena Pawłowska, IMM