Jakie prezenty chcieliby dostać internauci w tym roku? Jakie prezenty lubią dawać i dostawać? To, jakie prezenty są najbardziej angażujące, wiele o nas mówi. Zmiany postaw wobec prezentów pokazują zmiany w naszym społeczeństwie. Przykładowo – na Dzień Chłopaka w 2015 – w kategorii prezentów wybijały się zapytania o portfele i whiskey, a w 2016 – bokserki i skarpetki. Zmieniają się pewne upodobania, zmieniają się zachowania zakupowe.

Analitycy rynkowi spojrzeli na 2 ostatnie lata na dane z dyskusji w social media i w Google. IRCenter przyjrzał się temu, jak wygląda zainteresowanie prezentami w ciągu roku. Przyjrzał się bliżej Gwiazdce – w 2014 i 2015 roku. Co szczególnie zwróciło uwagę?

Polacy ogólnie najczęściej chwalą się tym, że dostali książki. Bardzo lubią typu zdjęcia na Instagramie i Facebooku. Być może to ciekawy trop dla real time marketingu tradycyjnych wydawnictw? Poza książkami najchętniej można spotkać zdjęcia z prezentami – biżuterii, zwłaszcza bransoletek i naszyjników. Tutaj pojawiają się też wprost hashtagi marek (m.in. Pandora, Lillou).

Najbardziej popularne hashtagi na Facebooku i Instagramie w postach o treściach dotyczących prezentów


Co można zaobserwować na przestrzeni ostatnich 2 lat w związku z prezentami? Niektóre prezenty są niezależne od świąt – to nie tylko biżuteria, ale i… kubki. Obok zapytań i dyskusji o gadżetach i śmiesznych prezentach widoczna jest kategoria prezentów DIY i… origami.

Prezentów szukamy przede wszystkim na określone okazje. Zdecydowana większość zapytań w Google dotyczących prezentów to oczywiście pytania o pomysły na prezenty – „dla niego”, „dla mamy” i „dla chłopaka”. Prezentów w internecie szukamy na każdą dowolną okazję – przez cały rok.

W social media najczęściej o prezentach dyskutuje się w związku z dniem Dniu Kobiet – przede wszystkim internautki chętnie chwalą się prezentami, jakie dostały. Social Media zresztą dyskusje o prezentach trwają od grudnia do marca.

Informacji o prezentach internauci najczęściej szukają w związku z Dniem Matki – wtedy z jednej strony pojawiają się pytania o to, jaki dać prezent, ale i mamy chętnie chwalą się prezentami, które dostają od swoich dzieci.

źródło: IRCenter

Kan