Końcówka 2014 roku okazała się dla producentów telewizorów bardzo hojna, ale już w pierwszym kwartale 2015 sprzedaż znowu zaczęła spadać. Agencje badawcze widzą jednak przyszłość w telewizorach 4K i przewidują, że ta właśnie kategoria pobudzi rynek płaskich telewizorów. Żeby jednak tak było musi powstawać kontent. Póki co media bardzo powoli rozwijają żagle jakości Full HD.


Rynek telewizorów już od dłuższego czasu przeżywa swoisty kryzys. Trzy ostatnie lata to dla producentów płaskich telewizorów ciągły spadek sprzedaży. Firmy dwoją się i troją by dostarczyć klientom jak najbardziej konkurencyjny produkt. Poprawiana jest rozdzielczość i jakość wyświetlanego obrazu, dodawane są funkcję wyświetlania 3D, Smart TV. Niektórzy z producentów rozbudowują interfejsy swoich telewizorów o obsługę głosem lub za pomocą gestów. Z drugiej strony trudna sytuacja rynkowa zmusza ich do większej optymalizacji kosztów i pozbywania się nierentownych linii produkcyjnych. Rynek zweryfikował między innymi produkcje telewizorów plazmowych. Tego typu ekrany przestały być interesujące dla klientów mimo, że jakość obrazu wyświetlanego na plazmie była lepsza niż LCD. Rynek zmusił m.in. japońskiego producenta – firmę Panasonic do ograniczenia produkcji plazm i przestawienia się na specjalizację w telewizorach z ekranem LCD. Dzięki zmianie strategii Panasonica na polskim rynku widoczne są już pierwsze symptomy poprawy jego pozycji rynkowej.

Z pewnością zauważa to firma Agito.pl, która odnotowała ponad dwukrotny wzrost sprzedaży w płaskich telewizorach w pierwszej połowie 2015 w porównaniu do tego samego okresu z 2014 roku. Panasonic w tym roku po raz pierwszy pojawił się w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się telewizorów, zajmując silną czwartą pozycję.

Prym w tej kategorii produktowej oczywiście nadal wiedzie bezkonkurencyjny Samsung, ale porównując dane z pierwszego półrocza 2014 do 2015 trzeba zaznaczyć, że inne marki powoli zaczynają się rozpychać na rynku. Poniżej prezentujemy zestawienie 10 najbardziej popularnych telewizorów kupowanych w pierwszym półroczu 2015 roku w sklepie agito.pl.

Model
telewizora

Ekran

Full HD

Smart TV

3D

Cena

1.     Samsung 48″ LED
UE48H6400AK        

48

tak

tak

tak

2119 zł

2.     Samsung 55″ LED
UE55H6400AK        

55

tak

tak

tak

3029 zł

3.     Samsung 50″ LED
UE50H6400AK        

50

tak

tak

tak

2369 zł

4.     Panasonic 48″ LED
TX-48AS640E    

48

tak

tak

tak

2178 zł

5.     Hyundai 32″ LED
HL32382SMART   

32

nie

tak

nie

951 zł

6.     Samsung 32″ LED UE32H5500

32

tak

tak

nie

1289 zł

7.     Panasonic 42” LED
TX-42AS650E      

42

tak

tak

tak

1729 zł

8.     Samsung 40″ LED UE40H5000

40

tak

nie

nie

1346 zł

9.     Sony 50″ LED KDL-50W829B

50

tak

tak

tak

3490 zł

10.  Samsung 32″ LED UE32H5000

32

tak

nie

nie

1099 zł

Źródło: Ranking TOP 10 sprzedaży płaskich telewizorów LCD w sklepie internetowym Agito.pl w H1’2015. Ceny w przybliżeniu ze względu na częste krótkookresowe zmiany ceny sprzedaży.

ak widać najbardziej popularnymi markami obecnie są Samsung, Panasonic, Hyundai oraz Sony. W porównaniu z poprzednim rokiem, z listy wypadł Philips oraz LG.

Analizowane dane sprzedażowe firmy Agito pokazują również, że klienci zaczęli kupować większe calarze. Średnia wielkość kupowanych ekranów wynosiła w pierwszym półroczu 2015 roku 42,9 cala, gdy w porównywalnym okresie 2014 wartość ta wynosiła 33,2”. Jednocześnie zwiększyła się o 659,46 zł średnia cena kupowanego telewizora.

Powodów takiego stanu rzeczy może być kilka. Z całą pewnością dużą rolę odegrała niższa niż w 2014 roku cena telewizorów. Nowe modele zastępujące starsze generacje spowodowały obniżkę tych ostatnich. Z drugiej strony wciąż trudna sytuacja na rynku zmusiła poniekąd producentów do oferowania produktów w konkurencyjnych cenach, na czym oczywiście najbardziej zyskuje klient.

źródło: Agito.pl

Kan