Smart raport 3 to kolejna odsłona badania Moon Media, w którym analizuje się opinie internautów na temat smartfonów, a także sprawdza, jakich wyborów dokonują konsumenci kupując nowy telefon. W raporcie nie zabrakło opinii ekspertów, którzy na co dzień zajmują się nowymi technologiami. Badanie, tworzone we współpracy z Brand24 oraz IQS, to kompleksowy obraz tego, o jakich markach i modelach smartfonów mówiło się w polskim Internecie w ostatnim kwartale 2014 roku.

Przy okazji trzeciej edycji Smart Raportu wprowadzono podział smartfonów na dwie kategorie: topowe flagowe modele, określone w raporcie jako „ekstraklasa”, oraz inne popularne telefony, czyli „pierwszą ligę”.









Prof. Grzegorz Mazurek (Akademia Leona Koźmińskiego)


Smart Raport 3 to niezwykle ciekawe i cenne źródło informacji na temat urządzeń, które po cichu rewolucjonizują zachowania nabywców i działania samych firm. Metodologia badawcza oparta zarówno na analizach jakościowych, jak i ilościowych, a postawione pytania badawcze pozwalają wyciągnąć ciekawe wnioski na temat wielu obszarów aktywności konsumentów, ale też dostawców i sprzedawców nowoczesnych urządzeń mobilnych i ich oprogramowania.

Na uwagę zasługuje postrzeganie przez konsumentów „drabiny” marek i modeli smartfonów, a także pewien ranking cech smartfonów, które decydują o ich opinii na rynku. Użyteczna jest też wiedza o sposobach podejmowania decyzji o zakupie smartfona.

Jako badacza nowych technologii i mediów zaskoczyła mnie natomiast ogromna popularność komunikowania się internautów za pomocą forów dyskusyjnych, a niewielka za pomocą blogów. Wydaje się, że blogosfera nabiera rozpędu, szybko przybywa autorów i twórców blogów, ale z badania wynika, że blogi nie zachęcają do komunikacji dwustronnej z czytelnikami w takim stopniu, jak udaje się to osiągnąć na forach dyskusyjnych.

W Smart Report 3 analitycy odkryli też odwrotną zależność pomiędzy popularnością rynkową marki, a liczbą komentarzy – im marka mniej popularna, tym więcej na jej temat komentarzy. To dość zaskakujące, podobnie jak bardzo wysoka w oczach internautów ocena marki Nokia, która przebyła już wiele trudnych zakrętów biznesowych i próbuje walczyć o swoją pozycję na tym niezwykle trudnym rynku.

źródło: Moon Media

Kan