Deklarowane korzystanie z tradycyjnych reklam na wszystkich kanałach internetowych sukcesywnie spada od czerwca tego roku. W wakacje siłą rzeczy korzystanie z reklam spada na niektórych kanałach, ale wrzesień to „czas powrotu do normalności”. Tymczasem odbił się tylko Facebook. Co się stało?


Jeśli przyjrzymy się dynamice korzystania z reklam (deklarowanego), zobaczymy – co zresztą jest zgodne z intuicją, że w wakacje reklama ma się najlepiej w Google (szybkie, punktowe wyszukiwania konkretnych informacji) i na Facebooku (wakacje to czas nieco intensywniejszego kontaktu z przyjaciółmi, co oczywiście najlepiej robić na serwisach społecznościowych).


Nieco bardziej tradycyjna reklama (na portalach internetowych, w newsletterach czy na Youtube) w wakacje może być nieco mniej atrakcyjna. Z tego też powodu można oczekiwać, że kiedy już wszyscy wrócą z wakacji, to „znowu” zaczną korzystać z tych bardziej tradycyjnych kanałów. Tymczasem w ramach badania AdvertTrack we wrześniu odnotowaliśmy wzrosty wyłącznie dla Facebooka, podczas gdy inne kanały odnotowały raczej spadki. A w 2013 roku było dokładnie odwrotnie (deklarowane korzystanie z reklamy spadło tylko na Facebooku i Youtube).

Co ciekawe – we wrześniu 2014 równocześnie wzrosło deklarowane korzystanie z Youtube’a. Tradycyjnie wykorzystali to tradycyjni już top reklamodawcy na tym kanale – producenci technologii (Nokia), banki (mBank) i GSMy (Play). Budżety tych reklam raczej jednak nie wzrosły, bo żadna z najczęściej oglądanych reklam nie przekroczyła miliona obejrzeń.

Wrzesień nie był w tym roku także najlepszym kanałem dla blogów – chociaż trend korzystania z nich utrzymuje się na stałym poziomie, to spadł nie tylko odsetek osób, które świadomie korzystają tam z reklam; spada także odsetek osób, które dokonały zakupów pod wpływem tych reklam. Czyżby blogi były lepsze w realizacji celów zasięgowych niż do czystego performance’u?

O tym co wydaje nam się ważne w świecie reklamy w mediach społecznościowych będziemy pisać co miesiąc, mając nadzieję, że treściwie uda nam się opisać najnowsze trendy w digital marketingu. raport jest opracowany przez IRCenter i ResearchNow.

źródło: IRCenter

Kan