Po co komu ten raport? Na jakie pytanie odpowiada i kto może z niego korzystać. Eksperci rynku mobile oraz inicjatorzy projektu opowiadają o idei przedsięwzięcia.

Smart Raport to badanie popularności wśród polskich internautów wybranych marek i modeli telefonów. Zostało ono zainicjowane przez serwis 4tech.TV należący do grupy Moon Media i narzędzie analityczne Brand24. Przyglądając się głosom polskiego internetu można dowiedzieć się wiele na temat oczekiwać i potrzeb konsumentów. Od kiedy smartfony pojawiły się na naszym rynku, ich sprzedaż cyklicznie rośnie. Od 3% w 2008 roku do 40% w roku 2011. Jak wskazują prognozy, do 2015 roku smartfony stanowić będą aż 60% polskiego rynku. Wg raportu smartfonem cieszącym się największą popularnością jest HTC One, zaraz za nim plasuje się Samsung Galaxy S III i Samsung Galaxy S IV. Są to urządzenia, które najczęściej określane są przez internautów jako „solidne”, „trwałe” i „wytrzymałe”. Zwracano także uwagę na ich design. Nie zaskakuje to ekspertów zabierających głos w raporcie. Jak podkreśla Bartosz Dul „trudno się dziwić HTC One jest h świetnie zaprojektowanym urządzeniem”. Najgorzej ocenionymi telefonami z największą liczbą negatywnych komentarzy są Nokia Lumia 610, Nokia Lumia 800, a także Motorola Defy. Z zasadnością tej klasyfikacji nie zgadza się Monika Mikowska twierdząc, że zarzuty pojawiające się wobec tych urządzeń, są dla nich bardzo krzywdzące. Jak mówi „stwierdzenie, że najczęstszą wpadką Nokii Lumia 600 jest mała ilość aplikacji, jest krzywdzące dla samego modelu telefonu. Przecież tak można powiedzieć o każdym telefonie pracującym na Windows Phone, bo to w stażu rynkowym systemu operacyjnego i jego dopiero rosnącej popularności należy upatrywać przyczyn takiego stanu rzeczy.” Zaskoczeniem jest ocena telefonów „z nadgryzionym jabłkiem” – przestają być one wymarzonymi smartfonami, których posiadanie daje poczucie pewnej elitarności. Pojawia się wobec nich wiele zarzutów – wg Michała Huczka „najbardziej pożądaną przekątną ekranu jest 4,5-5 cali, co stawia iPhone’a na z góry przegranej pozycji”. Warto pamiętać , że o ile czasem trudno jest zgodzić się z opiniami internautów, o tyle ich głos jest głosem konsumentów, a ich uwagi powinny być istotne dla producentów urządzeń mobilnych.

Dzięki raportowi dowiadujemy się, że najważniejsze dla konsumentów są: żywotność baterii, wytrzymałość urządzenia i jego przystosowanie do pracy z dużą ilością aplikacji. Jednocześnie zauważyć można, że cena smartfona nie jest już tak istotnym kryterium, jakim była jeszcze kilka lat temu. Czy producenci wezmą opinie internautów pod uwagę i zaskoczą nas nowym smartfonem w pełni zaspokajającym oczekiwania? Dowiemy się tego z kolejnej edycji raportu.

Przedstawiamy raport popularności wśród polskich internautów wybranych marek i modeli telefonów. Na cele badania przetworzono prawie 175 000 wątków pochodzących z sierpnia i września 2013 roku, w których pojawiły się frazy związane z badanymi podmiotami. Początkowa pula wzmianek została przetworzona ręcznie przez analityka. Dokonano deduplikacji, odrzucając treści powtórzone, wyniki z zapleczy pozycjonerskich oraz spam związany z daną marką. W ten sposób wyłoniono 6381 treści dotyczących wybranych modeli i marek telefonów, stanowiących dane do raportu. W badaniu przeanalizowano następujące marki i modele telefonów: Apple: Samsung : Galaxy S, Galaxy S II, Galaxy S III, Galaxy S IV, LG: LG Swift L5, Motorola: Motorola Defy, Sony: Sony Xperia J, Sony Xperia Z, Nokia: Nokia Lumia 610, Nokia Lumia 800, HTC: One, Desire X.

logo Smart Raport
logo Smart Raport

Treści podzielono na kategorie tematyczne: Facebook, Mikroblogi, Blogi, Fora, Serwisy informacyjne, Wideo oraz Pozostałe. Klasyfikacja treści była realizowana w oparciu o algorytm analizujący sekcję meta wybranej strony oraz jej adres URL. Analiza sentymentu realizowana była ręcznie przez analityka przetwarzającego dane wątki. Wzmianki badano pod kątem emocji pozytywnych lub negatywnych kierowanych w stronę marki lub modelu. Jeśli wzmianka nie zawierała jakichkolwiek emocji czy też opinii lub jeśli opinie negatywne i pozytywne równoważyły się, wzmianka otrzymywała status neutralny. Zmiana statusu była przeprowadzana przez analityka.

Smart Raport, czyli co internauci sądzą o smartfonach do pobrania: Tutaj

Autorzy mają też gorącą prośbę o włączenie się w dyskusję pod jednym z nagrań: http://www.youtube.com/watch?v=xXrWKR1oS6g

źródło: www.smartraport.pl

Kan