MasterCard zbadał stosunek internautów do nowoczesnych technologii płatniczych, takich jak karty zbliżeniowe i zbliżeniowe płatności telefonem. Użytkownicy internetu znacznie częściej niż ogół populacji używają smartfonów i korzystają z płatności kartą zbliżeniową i płatności zbliżeniowych Cenią szybkość i wygodę płacenia i są otwarci na nowoczesne zastosowania telefonu, a aż ¾ z nich źle się czuje, gdy zapomni swego smartfona. 45 % badanych chce korzystać z technologii NFC.
Internauci płacą zbliżeniowo – kartą i telefonem
Zdecydowana większość internautów używa karty płatniczej stykowo – jest to o połowę większy odsetek (65%) niż w przypadku badania ogólnopolskiego (44%, N=1000). Zaawansowanie technologiczne widać jeszcze lepiej w wykorzystaniu płatności kartą zbliżeniową – aż 42%,czyli dwukrotnie więcej niż w próbie ogólnopolskiej (21%). Trzykrotna jest różnica płacących zbliżeniowo telefonem komórkowym w grupie internautów (9%) w stosunku do ogółu Polaków (3%).
Te wyraźne i znaczące różnice można tłumaczyć większą otwartością internautów na zmiany, oraz tym, że codzienny kontakt z komputerem skutecznie zmniejsza dystans i lęk przed nowinkami technologicznymi. Szybsze przyjmowanie nowych technologii przez ludzi korzystających z internetu można tłumaczyć tym, że to właśnie środowisko przyzwyczaja do ciągłych zmian i uaktualnień, a nawet zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń. Stosowanie coraz to nowych narzędzi jest nieraz warunkiem skutecznego funkcjonowania w świecie wirtualnym, a te umiejętności w sposób naturalny przekładają się na życie poza internetem – uważa dr Maria Cywińska, socjolog internetu.

Smartfon – prywatne centrum dowodzenia i związek emocjonalny
61 % internautów używa smartfona (w próbie ogólnopolskiej – 25 % , N= 1000) Częściej służą one użytkownikom internetu do zakupów i bankowości mobilnej niż w przypadku osób używających smartfonów, ale nie korzystających z internetu. Aż 62% badanych internautów deklaruje, że robi zakupy wykorzystując swoje smartfony.
Nie ma zatem wątpliwości, że czasy, kiedy zakupy w telefonie dotyczyły jedynie gier, dzwonków i tapet na smartfon łączy ze światem i płatności zbliżeniowe to kolejny, naturalny krok – uważa Aleksander Naganowski, Business Leader Business Development MasterCard.
Internauci są przywiązani do swoich smartfonów i trzech na czterech z nich deklaruje, że odczuwa brak smartfona, gdy zapomni go zabrać. Smartfon coraz częściej pełni rolę interfejsu łączącego świat wirtualny z realnym, które dzięki niemu mogą się przenikać i uzupełniać. Trend związku emocjonalnego z tym urządzeniem jest globalny – zaznacza dr Maria Cywińska, socjolog internetu.
W grupie internautów nadal następuje dynamiczny proces wymiany i zakupu urządzeń na nowe – aż 27% tej grupy deklaruje, że w ciągu półrocza wymieni smartfon na nowy.
Plany te doskonale będą wspierały wprowadzanie na rynek modeli wyposażonych w technologię NFC, które według deklaracji operatorów mobilnych w Polsce, będą stanowiły coraz większą część sprzedawanych modeli. Zwłaszcza, że aż 24% internautów oczekuje technologii zbliżeniowej w nowym urządzeniu. Jest to czterokrotnie wyższy wskaźnik niż w ogólnopolskiej grupie respondentów – uważa Aleksander Naganowski, Business Leader, Business Development, MasterCard.
Internauci chcą płacić bezpiecznie, szybko i są otwarci na to, co nowe
Niezależnie od środka płatności, ma być bezpiecznie (jest to istotne dla 92%), tanio (90%), szybko (88%) i łatwo dostępne w różnych miejscach (83%).
Szczególnie wśród internautów świadomość bezpieczeństwa i kosztów wykorzystywanych rozwiązań jest bardzo wysoka. Z punktu widzenia konstrukcji rozwiązania płatniczego istotne jest jednak oczekiwanie szybkości i powszechności akceptowania płatności. Dlatego płatności zbliżeniowe telefonem MasterCard oparte są już o znany i powszechnie akceptowany standard PayPass – komentuje Aleksander Naganowski, Business Leader, Business Development, MasterCard.
Respondenci są zaskakująco otwarci na nowe sposoby płatności. Nawet jeśli jeszcze z nich nie korzystają, to zapytani o hipotetyczną sytuację, gdyby płatność gotówką była niemożliwa, w większości są gotowi płacić kartą zbliżeniową (68% twierdzi, że byłoby to wygodne, bądź nie odczuliby zmiany), 42% mogłoby płacić za pomocą smartfona, a 39% zdalnie (mobilnie) przez telefon np. za pomocą dedykowanych aplikacji.
NFC – internauci kojarzą ale potrzebują szczegółowej wiedzy
Około 40% respondentów zna ogólnie technologię NFC (a 14% słyszało szczegółowo) i potrafi rozpoznać jej funkcjonalności. I choć dopiero 17% badanych deklaruje, że z niej korzysta, to prawie co drugi badany (45%) chciałby z niej korzystać w przyszłości, głównie ze względu na jej wygodę i nowoczesność.
Wśród internautów każda nowość jest raczej postrzegana jako atrakcja, a nie jako trudność. Widać potrzebę dalszej, szczegółowej edukacji – zwłaszcza, że aż 45% internautów chce skorzystać w niedalekiej przyszłości z płatności zbliżeniowych telefonem w technologii NFC. Nowe technologie i sposoby płatności są akceptowane i rozpoznawane przez większość badanych a szybkość i wygoda transakcji zyskują na znaczeniu wśród internautów. Ze względu na ich przyzwyczajenie do otoczenia opartego na technologii, można się spodziewać, że użytkownicy internetu będą bardziej skłonni do szybkiego i chętnego przyjmowania nowych sposobów płatności również w świecie poza internetem i wyniki badania MasterCard potwierdzają tę hipotezę – podsumowuje dr Maria Cywińska, socjolog internetu.
źródło: MasterCard
Kan
PLAY nie obsluguje NFC, wiec już 1/3 potencjalnych klientów mniej
Masz trudności z ułamkami (:- Oficjalnie jest ok 55 mln kart SIM , z tego w Play ok 10 mln
Płatności zbliżeniowe kartą są wygodne, a telefonem jeszcze wygodniejsze. A to dlatego, że nie musimy podawać karty sprzedawcy – raz, dwa, dotykamy i ewentualnie potwierdzamy naszą płatność kodem PIN bez zbędnego czekania. Lecz nie podoba mi się to, że muszę posiadać specjalną kartę SIM w telefonie (NFC już prawie większość nowych smartfonów posiada), abym mógł zapłacić za zakupy. Aktualnie na telefonie z tyłu pod gumowym pokrowcem mam naklejoną naklejkę PayPass z mojego banku, dzięki której wyciągam tylko telefon z kieszonki, przykładam i chowam z powrotem. Widząc w sklepie logo płatności zbliżeniowej, od razu mówię, że chcę skorzystać z tej płatności. 😉
Też uważam , że kolejny pośrednik – operator komórkowy – w procesie płatności zbliżeniowych jest niepotrzebny . Przecież obecnie muszę się wiązać kontraktem nie tylko z bankiem (co zrozumiałe) ale i z operatorem . A operatora wolę wybierać dla innych kryteriów niż oferowanie przez niego dedykowanych kart SIM-NFC . Jeżeli banki tego nie zrozumieją , rozwój płatności zbliżeniowych telefonem będzie postępował – wbrew przechwałkom – tak wolno jak obecnie .
Jakim tzreba byc frajerem, aby placic zblizeniowo telefonem? Toz tutaj juz jest ewidentna „nagroda Darwina” w przypadku kradziezy, prawie jak zostawic samochod z otartymi drzwiami. Ze nie wspomne o takim „detalu” jak laczenie konta i numeru czyli udostepnianie o sobie PELNEJ informacji nie tylko o tym co kupujemy, ale jeszcze gdzie jestesmy. Ludzie to jednak tepy gatunek.
no to rozumiem, ze kolega placi tylko kartą, żeby nie nie udostepniac informacji, gdzie jest i w jakim sklepie cos kupil. Nie masz konta w banku, żeby nie ujawniać ile i kto przelal na twoje konto. Można i tak, choć ktoś moglby napisac, ze to jest wlasnie frajerstwo …
Najdobitniejszym przykładem przedstawiciela „tępego gatunku” sam jesteś . Bez żadnego dowodu obrzucasz błotem innych tylko za posługiwanie się technologią , która Cię przerasta . Statystyka nie kłamie : wyłudzenia których się tak boisz stanowią ok 0,4% wszystkich wyłudzeń „kartowych” , liczbowo to poniżej 400 , na wydanych już ok 15 mln kart zbliżeniowych w Polsce (dane za I kw). A ile jest kradzieży gotówki w Polsce ????
Widać, że Polacy polubili nowe technologie i bardzo chętnie z nich korzystają. Jednak nie zawsze warto ulegać nowościom. Technologie zbliżeniowe budzą wiele kontrowersji i niepewności, bo np. karty zbliżeniowe można zeskanować i wejść posiadanie danych na karcie zapisanych, co jest bardzo niebezpieczne. Dlatego jeżeli chcemy z tej nowinki technologicznej korzystać musimy się skutecznie bronić przed jej niedoskonałościami i karty zbliżeniowe nosić w specjalnym etui, które chroni przed zeskanowaniem.
IDBlock
przez internet nie płaciłem jeszcze zbliżeniowo 😛