W 2011 roku rzecznicy konsumentów udzielili ponad 413 tysięcy porad. Blisko 20 tys. dotyczyło usług finansowych, które obok telekomunikacji, usług budowlano-remontowych oraz zakupów odzieży i obuwia należą do najczęściej zgłaszanych problemów.

Na podstawie danych nadesłanych przez rzeczników z całej Polski UOKiK przygotował coroczne sprawozdanie dotyczące ich funkcjonowania.

Podobnie jak w latach poprzednich najwięcej skarg dotyczyło usług telekomunikacyjnych (44 411 porad i 7 924 wystąpień). W zakresie telefonii komórkowej problemy konsumentów związane były m.in. z bezpodstawnym wyłączaniem usług, nieprawidłowościami związanymi z uruchomieniem usługi i nierzetelnym informowaniem abonentów o obowiązujących ofertach promocyjnych. W przypadku telefonii stacjonarnej skargi dotyczyły m.in. złej jakości usług, wynikającej głównie z częstych przerw w ich świadczeniu i niedotrzymania warunków umowy promocyjnej przez operatora lub konsumenta.

Powiatowych i miejskich rzeczników konsumentów zastaniemy w niemal wszystkich starostwach powiatowych i urzędach miejskich miast na prawach powiatu (np. w Warszawie, Poznaniu). W przypadku sporu z nieuczciwym sprzedawcą lub usługodawcą każdy konsument może liczyć na ich bezpłatną pomoc.

Najczęstszą formą działania rzeczników jest udzielanie porad prawnych. W ubiegłym roku z tego rodzaju pomocy konsumenci skorzystali 413 832 razy (w 2010 r. – 416 323 a w 2009 r. – 349 711). Gdy porady nie wystarczają do rozwiązania problemu, rzecznicy interweniują u przedsiębiorcy np. poprzez wezwanie do udzielenia wyjaśnień; przeprowadzenie mediacji lub pouczenie. W ubiegłym roku rzecznicy interweniowali u przedsiębiorców w 51 540 przypadkach (w 2010 r. – 60 191 a w 2009 r. – 45 316). Rzecznicy pomagają też konsumentom, którzy decydują się bronić swoich interesów przed sądem. Mogą pomóc w przygotowaniu pozwu albo wystąpić z powództwem w postępowaniu indywidualnym lub grupowym. W roku 2011 przygotowali 4 078 pozwy i powództwa w sprawach indywidualnych (w 2010 r. – 3 683, a w 2009 r. – 3 144).

źródło: UOKiK

Kan