W całym 2011 roku telekomy wydały na reklamę cennikowo 2,3 mld zł. Z tego ponad 7 proc. – 164 mln zł – przeznaczone było na reklamę radiową, ale najbardziej aktywni marketerzy w radiu lokowali nawet do 20 proc. swoich budżetów reklamowych – wynika z „Raportu AdBranch” opublikowanego przez Komitet Badań Radiowych.

TELEKOMY O NAJWIĘKSZYCH WYDATKACH REKLAMOWYCH W 2011 ROKU
TELEKOMY O NAJWIĘKSZYCH WYDATKACH REKLAMOWYCH W 2011 ROKU

Największym radiowym reklamodawcą w ubiegłym roku był PTK Centertel, operator sieci Orange. Na reklamę w radiu wydał ponad 58 mln złotych, co stanowiło 10,7 proc. budżetu tego marketera. W pierwszej trójce znaleźli się też Polska Telefonia Cyfrowa (Era/T-Mobile) i Polkomtel (Plus GSM).

Reklamy radiowe usług abonamentowych sieci komórkowych dla klientów indywidualnych kosztowały w ub.r. telekomy blisko 40 mln zł i to one były najczęściej reklamowanym produktem telekomunikacyjnym w rozgłośniach. Centertel wydał na promocję tych usług 18 mln zł, PTC – 13 mln, a Polkomtel 4 mln (wszystkie dane: Kantar Media, dane cennikowe netto).

TELEKOMY

NAJWIĘKSI RADIOWI REKLAMODAWCY
W 2011 ROKU

NAZWA
TELEKOMU

WYDATKI

W RADIU

UDZIAŁ RADIA

W
MEDIA MIKSIE

PTK
CENTERTEL

58
307
873 zł

10,7%

POLSKA
TELEFONIA CYFROWA

32
545
245 zł

5,2%

POLKOMTEL

31
629
075 zł

6,0%

TELEKOMUNIKACJA
POLSKA

18
571
774 zł

11,6%

NETIA

17
679
154 zł

20,0%

dane:
Kantar Media, dane cennikowe netto

Jak zaznacza Maciej Kundera, główny specjalista ds. mediów Polkomtela, w latach 2010-2011 radio było wykorzystywane przez tego operatora głównie w kampaniach Plus Mix i Plus Firma oraz Plus Abonament. „Było traktowane jako medium wspierające o charakterze prosprzedażowym. W Plus Abonament oraz Plus Firma były to głównie kampanie spotowe, a w Plus Mix, z uwagi na specyfikę młodej grupy docelowej, wykorzystywaliśmy także formy konkursowe w radio” – tłumaczy Kundera.

Główną zaletą radia jest to, że jest to medium »call to action«, sprawdzające się przy wszelkiego rodzaju kampaniach promocyjnych, sprzedażowych, dzięki możliwości zbudowania wysokiej częstotliwości przekazu w krótkim okresie czasu i dotarcia do odbiorcy przez cały dzień, także w samochodzie, pracy, czy na zakupach” – dodaje Maciej Kundera.

Przedstawiciele telekomów dodają, że zaletami radia są też wysoka selektywność demograficzna i geograficzna, krótkie terminy realizacji kampanii i niski koszt dotarcia. Istotny jest też brak tzw. bariery wejścia ze względu na niski koszt produkcji reklam.

Według Maciej Kudery radio doskonale sprawdza się, jako źródło informacji o produkcie lub organizowanej akcji oraz wzmacnia i uzupełnia działania w innych mediach. Łączenie radia z innymi mediami pozwala rozszerzyć zasięg kampanii, znacznie zwiększyć częstotliwość kontaktu z reklamą oraz świadomość reklamowanej marki w czasie trwania kampanii, a co najważniejsze ułatwić dotarcie do aktywnych konsumentów, będących poza domem, często w sytuacjach dokonywania zakupu.

PTK Centertel wydał w ub.r. w radiu na promocję marki Orange 28,8 mln zł, Orange dla Firm – 16 mln zł, a Orange Go, Orange Music i Orange Pop – 13,4 mln zł.
PTC najwięcej wydała w ub.r. na promocję marki T-Mobile (11,4 mln zł), co wiązało się z rebrandingiem z Ery GSM. Na promocję marki Heyah w radiu przeznaczono 5,3 mln zł, a T-Mobile na Kartę – 4,6 mln zł.
Natomiast Polkomtel najwięcej, bo 15 mln zł, przeznaczył na reklamę Plus dla Firm. Radiowa promocja Plus GSM Mix kosztowała 7,8 mln zł, a marki Plus GSM – 4,9 mln zł.

Dane: Kantar Media, wpływy cennikowe netto, I-XII 2011

źródło: Kantar Media

Kan