Cztery duże internetowe platformy handlowe – Alibaba (dla AliExpress), Amazon, eBay oraz Rakuten (Francja) podpisały zobowiązanie do szybszego usuwania niebezpiecznych produktów sprzedawanych za pośrednictwem ich platform. – Bezpieczeństwo konsumentów podczas zakupów w internecie powinno być tak wysokie jak w przypadku zakupów w tradycyjnym sklepie – powiedziała komisarz Vĕra Jourová.

Dzięki rozmowom, które wspierała Komisja Europejska, cztery duże internetowe platformy handlowe zobowiązały się do udzielania odpowiedzi na pochodzące od organów państw członkowskich zgłoszenia produktów niebezpiecznych w ciągu dwóch dni roboczych oraz podejmowania działań w odpowiedzi na zgłoszenia od klientów w ciągu pięciu dni roboczych.

Vĕra Jourová, komisarz UE do spraw sprawiedliwości, konsumentów i równouprawnienia płci, powiedziała: – Coraz więcej obywateli UE robi zakupy w internecie. Handel elektroniczny otworzył przed konsumentami nowe możliwości, oferując im szerszy wybór i niższe ceny. Bezpieczeństwo konsumentów podczas zakupów w internecie powinno być tak wysokie jak w przypadku zakupów w tradycyjnym sklepie. Z zadowoleniem przyjmuję zobowiązanie do zapewnienia bezpieczeństwa produktów. Wzywam również inne internetowe platformy handlowe do przyłączenia się do tej inicjatywy, tak aby internet stał się bezpieczniejszym miejscem dla unijnych konsumentów.

Sprzedaż online stanowiła 20 proc. całkowitej sprzedaży w UE w 2016 r. (Eurostat). Coraz więcej produktów niebezpiecznych, które są zgłaszane w systemie wczesnego ostrzeganiaWyszukaj ten link w innym języku, jest sprzedawanych w internecie. Fakt ten pokazuje nam, że wszystkie internetowe platformy handlowe powinny wzmacniać i kontynuować starania prowadzące do usuwania niebezpiecznych produktów. W unijnej dyrektywie o handlu elektronicznymWyszukaj ten link w innym języku wprowadzono procedury zgłaszania i usuwania nielegalnych problematycznych treści internetowych, jednak regulacje te nie są szczegółowe. W dniu dzisiejszym wspomniane internetowe platformy handlowe uzgodniły szereg zobowiązań prowadzących do odpowiedniej ochrony unijnych konsumentów.

Grupa Alibaba (dla AliExpress), Amazon, eBay oraz Rakuten (Francja) zobowiązały się do następujących działań:

  • Reagowania w ciągu dwóch dni roboczych na zgłoszenia pochodzące od organów, składane za pośrednictwem punktów kontaktowych ustanowionych w przedsiębiorstwach, i do usuwania oferowanych produktów, które nie są bezpieczne. Następnie przedsiębiorstwa powinny informować organy o podjętych działaniach.
  • Zapewnienia klientom prostej metody zgłaszania niebezpiecznych produktów. Takie zgłoszenia są traktowane priorytetowo, odpowiednia reakcja następuje w ciągu pięciu dni roboczych.
  • Sprawdzania informacji o produktach wycofanych/niebezpiecznych, które dostępne są w unijnym systemie wczesnego ostrzeganiaWyszukaj ten link w innym języku i dotyczą niebezpiecznych produktów niespożywczych, a także w innych źródłach (np. zasobach organów ścigania) i podejmowania odpowiednich działań w odniesieniu do przedmiotowych produktów, jeżeli zostały one zidentyfikowane.
  • Ustanowienia punktów kontaktowych dla organów państw członkowskich UE na potrzeby zgłaszania niebezpiecznych produktów i usprawnienia komunikacji dotyczącej kwestii bezpieczeństwa produktów.
  • Podejmowania działań ukierunkowanych na zapobieganie ponownemu pojawianiu się niebezpiecznych produktów, które zostały wcześniej usunięte.
  • Zapewnienia sprzedającym odpowiednich informacji/szkoleń dotyczących zgodności z unijnymi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa, wymagania od sprzedających przestrzegania przepisów i zapewnienia sprzedającym odesłania do wykazu obowiązujących przepisów UE regulujących kwestie bezpieczeństwa produktów.

źródło: Komisja Europejska