Facebook jest liderem pod względem zwalczania mowy nienawiści w internecie – wynika z oceny Komisji Europejskiej. Rok temu KE i cztery główne platformy mediów społecznościowych ogłosiły kodeks postępowania dotyczący zwalczania nielegalnego nawoływania do nienawiści w internecie. – Przedsiębiorstwa usuwają obecnie dwa razy więcej nielegalnych treści i robią to szybciej – podkreśla komisarz Věra Jourová.

Kodeks obejmował szereg zobowiązań ze strony przedsiębiorstw Facebook, Twitter, YouTube i Microsoft mających na celu zwalczanie rozprzestrzeniania się takich treści w Europie. Z oceny przeprowadzonej przez organizacje pozarządowe i organy publiczne w 24 państwach członkowskich i opublikowanej z okazji pierwszej rocznicy przyjęcia kodeksu postępowania wynika, że przedsiębiorstwa poczyniły znaczne postępy w wypełnianiu zobowiązań.

Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej do spraw jednolitego rynku cyfrowego Andrus Ansip przyjął te postępy z zadowoleniem: – Ścisła współpraca z przedstawicielami sektora prywatnego i społeczeństwa obywatelskiego w celu zwalczania nielegalnego nawoływania do nienawiści przynosi rezultaty; podwoimy nasze wspólne wysiłki. Pracujemy obecnie nad zapewnieniem ściślejszej koordynacji poszczególnych inicjatyw i forów, które powołaliśmy do życia wspólnie z platformami internetowymi. Zwiększymy również przejrzystość procedur zgłaszania i usuwania, tak aby można było skutecznie usuwać nielegalne treści przy zachowaniu wolności słowa, co ma kluczowe znaczenie.

Komisarz UE do spraw sprawiedliwości, konsumentów i równouprawnienia płci Věra Jourová powiedziała: – Wyniki drugiej oceny kodeksu postępowania są zachęcające. Przedsiębiorstwa usuwają obecnie dwa razy więcej treści będących nielegalnym nawoływaniem do nienawiści i robią to szybciej niż sześć miesięcy temu. Jest to ważny krok we właściwym kierunku i świadczy o tym, że podejście oparte na samoregulacji sprawdza się, jeśli wszystkie podmioty wykonują swoje zadania. Jednocześnie na przedsiębiorstwach ciąży duża odpowiedzialność i muszą one podejmować dalsze działania, tak aby wypełniać wszystkie zobowiązania. Uważam, że ważne jest również, aby przedsiębiorstwa z branży IT przekazywały informacje zwrotne osobom, które zgłosiły przypadki nielegalnego nawoływania do nienawiści.

Unia Europejska opiera się na wartościach poszanowania godności osoby ludzkiej, wolności, demokracji, równości, państwa prawnego i praw podstawowych. UE i jej państwa członkowskie wspólnie z przedsiębiorstwami zarządzającymi mediami społecznościowymi i innymi platformami mają obowiązek podejmować odpowiednie działania zapobiegawcze, by nie dopuścić do swobodnego rozwoju nielegalnego nawoływania do nienawiści oraz przemocy w internecie.

Podpisując kodeks postępowania, przedsiębiorstwa z branży IT zobowiązały się w szczególności do rozpatrywania większości uzasadnionych wniosków o usunięcie nielegalnego nawoływania do nienawiści w czasie krótszym niż 24 godziny i – jeśli okaże się to konieczne – usuwania takich treści lub blokowania dostępu do nich na podstawie krajowych przepisów transponujących prawo europejskie. W kodeksie podkreślono również, że istnieje potrzeba dalszego prowadzenia dialogu na temat sposobów promowania przejrzystości oraz treści zwalczających mowę nienawiści i treści przedstawiających alternatywną wizję.

Od przyjęcia kodeksu postępowania dotyczącego zwalczania nielegalnego nawoływania do nienawiści w internecie minął rok, podczas którego odnotowano znaczne postępy, choć wciąż istnieją pewne wyzwania:

  • Średnio w 59 proc. przypadków przedsiębiorstwa z branży IT zareagowały na zgłoszenia o nielegalnym nawoływaniu do nienawiści i usunęły dane treści.Odsetek ten jest ponaddwukrotnie większy niż poziom 28 proc., który odnotowano sześć miesięcy wcześniej.
  • W tym samym okresie sześciu miesięcy wzrosła ilość powiadomień rozpatrzonych w ciągu 24 godzin: z 40 proc. do 51 proc. Facebook jest jednak jedynym przedsiębiorstwem, które w pełni realizuje cel i rozpatruje większość zgłoszeń w ciągu jednego dnia.
  • W porównaniu ze stanem sprzed pół roku przedsiębiorstwa z branży IT lepiej sobie radzą z traktowaniem zgłoszeń od obywateli w ten sam sposób, jak traktowane są zgłoszenia od organizacji, które wykorzystują do tego celu zaufane kanały komunikacyjne. Wciąż jednak utrzymują się pewne różnice i odsetek usuniętych treści jest niższy w przypadku zgłoszeń pochodzących od indywidualnych osób.
  • Ponadto monitorowanie wykazało, że chociaż Facebook systematyczne przesyła użytkownikom informacje zwrotne o tym, jak rozpatrzono ich zgłoszenia, to praktyki w tym zakresie różnią się w zależności od przedsiębiorstwa. Można jednak poczynić dalsze postępy w zakresie jakości informacji zwrotnych stanowiących podstawę decyzji.

Poprawa w dziedzinie rozpatrywania skarg od użytkowników i współpraca ze społeczeństwem obywatelskim

W ciągu ostatniego roku przedsiębiorstwa z branży IT usprawniły swoje systemy zgłaszania i ułatwiły zgłaszanie przypadków nawoływania do nienawiści. Przeszkoliły swoich pracowników i rozszerzyły zakres współpracy ze społeczeństwem obywatelskim. Wdrożenie kodeksu postępowania spowodowało poprawę działania i powiększenie grupy zaufanych osób oznaczających nielegalne treści dla przedsiębiorstw z branży IT w całej Europie.

Dzięki zacieśnionej współpracy z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego wzrosła jakość zgłoszeń, są one skuteczniej rozpatrywane w krótszym czasie i poprawiono wyniki w zakresie reakcji na zgłoszenia.

Dalsze działania

Komisja będzie w dalszym ciągu monitorować wdrażanie kodeksu postępowania przy wsparciu organizacji społeczeństwa obywatelskiego. Oczekuje się, że przedsiębiorstwa z branży IT poprawią przede wszystkim przejrzystość kryteriów analizy treści zgłoszonych do usunięcia i informacje zwrotne dla użytkowników.

Komisja uwzględni wyniki tej oceny w ramach prac zapowiedzianych w śródokresowym przeglądzie wdrażania strategii jednolitego rynku cyfrowego. Komisja będzie również nadal propagować skuteczniejszą współpracę między przedsiębiorstwami z branży IT i organami krajowymi.

źródło: Komisja Europejska

Kan