15 czerwca 2017 r. wchodzi w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2120 z 25 listopada 2015 r. ustanawiające środki dotyczące dostępu do otwartego internetu oraz zmieniające dyrektywę 2002/22/WE w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników, a także rozporządzenie (UE) nr 531/2012 w sprawie roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej wewnątrz Unii, które wprowadza zasadę „roam like at home” oraz szczegółowe zasady dotyczące opłat za usługi telekomunikacyjne w UE. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej jako Regulator rynku telekomunikacyjnego oczekuje wypełnienia tych obowiązków przez krajowych operatorów mobilnych.
Jednym z głównym zadań Prezesa UKE jest stanie na straży interesów konsumentów, w tym zapewnienie jednolitych zasad korzystania z usług telefonii komórkowej na terenie Wspólnoty oraz przestrzegania przepisów prawa – aktów i Zaleceń Unijnych związanych z dążeniem do wypracowania jednolitego rynku usług cyfrowych na terenie UE. W tym celu UKE prowadziło intensywne prace z operatorami dla wypracowania spójnego, jednolitego stanowiska, korzystnego dla klientów.
Dokumenty prawne KE, wytyczne BEREC oraz przyjęte ustalenia wewnątrzwspólnotowe w precyzyjny sposób tłumaczą operatorom w jaki sposób należy zaimplementować nowe rozwiązania roamingowe, oraz to w jakich przypadkach mogą pojawić się ewentualne ograniczenia dla abonentów ich sieci.
Wszyscy operatorzy powinni dostosować swoje oferty roamingowe do obowiązujących przepisów prawa, mówiących o przełożeniu ofert krajowych na połączenia na terenie państw Unii, z uwzględnieniem darmowych limitów minutowych, SMS i MMS oraz usług nielimitowanych przyznanych w kraju, podczas podróży zagranicznych na obszarze UE.
Do Prezesa UKE wpływają oficjalne notyfikacje rozwiązań przyjętych przez operatorów telefonii ruchomej, do których Regulator odniesie się w przewidzianym rozporządzeniem trybie. W tych dokumentach powinien znaleźć się opis sposobu rozliczania klientów podróżujących po obszarze EOG, opis wdrożonej polityki uczciwego korzystania oraz narzędzia pozwalające określić czy klienci korzystają z usług roamingowych w sposób podobny do wykorzystania krajowego.
W przypadku stwierdzenia naruszenia przez operatorów obowiązków określonych w rozporządzeniu, Prezes UKE zażąda natychmiastowego zaprzestania takiego naruszenia oraz podejmie wszelkie konieczne działania wynikające z obowiązujących przepisów, włącznie z możliwością nałożenia kar pieniężnych.
Klienci polskich operatorów przed wyjazdem za granicę powinni zapoznać się z obowiązującymi cennikami połączeń. Każdy operator ma obowiązek poinformowania swoich abonentów o nowych zasadach oraz cennikach usług, jakie będą obowiązywały po 15 czerwca 2017 r.
źródło: UKE
Kan
każdy klient powinien w swoim własnym interesie złożyć skarge na operatora dotyczącą wprowadzenia niekorzystnych dla klienta zmian w cenniku usług roamingowych, gdzie to dany operator nie zastosował się do zasady roam like at home. Taką skargę można wnieść na operatora indywidualnie, by UKE przeprowadziło kontrolę poprawności dostosowania się do przepisów prawa. Powinno wtedy nałożyć karę pieniężną na operatora. Takie mam info z UKE więc drodzy Klienci składajcie skarki elektronicznie na operatorów adresy kontaktowe i maile macie na stronie UKE
Dobra rada, aby pokazać, że z klientem opy muszą się też liczyć, a nie tylko drenować ich kieszenie
oj beda karac;p