Jaka jest najpopularniejsza usługa telekomunikacyjna? Jakie są średnie wysokości opłat za usługi telekomunikacyjne? Czy umowy abonenckie są zrozumiałe dla klientów? Zapraszamy do lektury wyników badania konsumenckiego, przeprowadzonego w listopadzie 2016 r przez konsorcjum Millward Brown S.A. oraz DANAE Sp. z o.o. na zlecenie Prezesa UKE.

Podczas badania respondenci zaprezentowali opinie na temat korzystania z usług telekomunikacyjnych takich jak: telefonia komórkowa, telefonia stacjonarna, Internet mobilny, Internet stacjonarny oraz usługi wiązane. Ocenili też funkcjonowanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce oraz określili, jakie kroki podejmują, by zapewnić sobie bezpieczeństwo w sieci. Pytaliśmy również o poziom satysfakcji oraz o samoocenę zaawansowania w wykorzystaniu technologii w codziennym życiu.

Badanie przeprowadzone zostało w trzech grupach uczestników: klientów indywidualnych, klientów powyżej 50 roku życia oraz klientów instytucjonalnych. Wszystkie grupy badanych prezentowały podobne tendencje w zakresie wykorzystania poszczególnych usług telekomunikacyjnych. Klienci indywidualni i instytucjonalni podzielali pogląd, że na rynku wzrosła liczba dostępnych ofert. Ponadto konsumenci zauważyli obniżkę cen usług telekomunikacyjnych, a przedsiębiorcy pozytywnie odnosili się do polepszenia obsługi klienta. Ankietowani zdecydowanie częściej dostrzegali pozytywne zmiany na rynku telekomunikacyjnym niż negatywne.

Zarówno klienci indywidualni jak i instytucjonalni starali się zabezpieczyć komputery przed potencjalnymi zagrożeniami pojawiającymi się w sieci, w obu tych grupach ponad połowa badanych wskazywała, że korzysta z programów zabezpieczających ich sprzęt komputerowy.

Poniżej publikujemy pełne wyniki badań oraz najważniejsze wnioski z badania konsumenckiego przeprowadzonego w 2016 r.

Najważniejsze wnioski z badania konsumenckiego przeprowadzonego w 2016 r.

Klienci indywidualni

  • Najpopularniejszą usługą telekomunikacyjną jest telefonia komórkowa. Korzystało z
    niej 87,5% ankietowanych. Drugą pod względem popularności usługą był internet
    (61,6% badanych). Jedynie 16,9% badanych zadeklarowało korzystanie z telefonii
    stacjonarnej.
  • Większość badanych będących użytkownikami telefonii komórkowej korzystało ze
    smartfonów (58,6%). Średni koszt korzystania z usługi telefonii komórkowej w 2016 r
    kształtował się na poziomie 47 zł i był niższy o 2 zł w porównaniu do 2015 r.
  • Ponad 66% badanych korzystających z usług pre-paid zarejestrowało już swoją kartę
    SIM. Nie uczyniła tego jeszcze jedna trzecia badanych.
  • 51,8% użytkowników korzysta z telefonii stacjonarnej z przyzwyczajenia. Około 20%
    badanych posiadających telefon stacjonarny stwierdziło, że potrzebuje dostępu do
    usług telefonicznych, ponieważ nie posiada telefonu komórkowego.
  • Za usługi głosowe w sieciach stacjonarnych badani płacili średnio 46 zł miesięcznie.
    Było to o 1 zł więcej niż rok wcześniej, ale o 5 zł mniej niż w roku 2014.
  • W przypadku internetu badani korzystali często z wielu rodzajów dostępu. Najczęściej
    był to internet stacjonarny (62,4%). Uczestnicy badania łączyli się z siecią także za
    pomocą internetu mobilnego w telefonie (47,2%) lub z wykorzystaniem innego
    urządzenia (26,3%).
  • Ankietowani wykorzystują internet do: przeglądania stron internetowych (86,4% osób
    korzystało z tej możliwości przynajmniej kilka razy w tygodniu), aktywności na
    portalach społecznościowych (67,6%) oraz wysyłania i odbierania maile (65,2%).
  • Opłaty za usługę dostępu do internetu stacjonarnego kształtowały się średnio na
    poziomie 51 zł miesięcznie (o 5 zł mniej niż w 2015 r.). Koszty ponoszone przez
    badanych z tytułu korzystania z mobilnego dostępu były niższe i wyniosły 48 zł (o 7 zł
    mniej niż w 2015 r.).
  • Większość badanych podejmowała działania wspierające bezpieczeństwo w sieci.
    Blisko 61% korzystało z programów pozwalających zabezpieczyć komputer przed
    potencjalnym zagrożeniem. Ponad 45% badanych wiedziało jak sprawdzić czy
    połączenie z internetem, które jest wykorzystywane, jest bezpieczne.
  • Tylko około 12% badanych uznało, że umowy abonenckie są niezrozumiałe. Wynika
    to w ich opinii głównie z trudnego języka i zawiłych przepisów (71,1%).
  • Niewielki odsetek badanych korzystał z usług wiązanych. Tylko 14% respondentów
    zadeklarowało, że posiada taką usługę.
  • Jedynie 2,7% osób uznało, że w ostatnim roku doszło do negatywnych zmian na rynku
    telekomunikacyjnym. Zdecydowanie więcej badanych dostrzegło pozytywną ewolucję
    rynku komunikacji elektronicznej (14,9%). Do pozytywnych zmian zaliczyli przede
    wszystkim: obniżkę cen, większą liczbę ofert oraz dynamiczny rozwój technologii.
    Klienci indywidualni 50+
  • W grupie badanych 50+ najwięcej osób korzysta z telefonii komórkowej (79,8%). Na
    drugim miejscu znalazł się internet (40,2%). Osoby w wieku ponad 50 lat stosunkowo
    rzadko korzystają z telefonii stacjonarnej (29,4%).
  • Głównymi powodami korzystania z telefonu stacjonarnego są: przyzwyczajenie
    (61,9%), znajomość numeru przez rodzinę i znajomych (40,5%), prostota obsługi
    (26,5%).
  • Blisko 58% badanych posiadających telefon stacjonarny nie zrezygnowałoby z tej
    usługi. Z kolei 69% badanych wystarcza telefon komórkowy i dlatego nie
    zdecydowali się na korzystanie z telefonu stacjonarnego..
  • Ponad 90% badanych posiadających telefon komórkowy uznało, że telefonia
    komórkowa jest dla nich ważna. Usługę tę badani wykorzystywali najczęściej w celu
    wykonywania połączeń głosowych na numery komórkowe (71,6% badanych
    wykonywało takie połączenia przynajmniej kilka razy w tygodniu) oraz do wysyłania
    SMS-ów (47,9%).
  • Osoby niekorzystające z telefonu komórkowego jako powód wskazywały najczęściej,
    fakt posiadania telefonu stacjonarnego, który wystarcza im na co dzień (41,1%), brak
    potrzeby (30,7%) oraz brak przekonania do takich telefonów (27,2%).
  • Około 40% badanych w wieku 50+ korzystało z komputera. 54% z nich stwierdziło,
    że sami nauczyli się obsługi komputera.
  • Większość badanych korzystało z internetu w domu (97%). 49% respondentów
    przyznało, że łączy się z internetem codziennie.
  • Wśród najważniejszych powodów korzystania z dostępu do sieci respondenci
    wymienili: szybkie zdobywanie informacji (63,9%), ciekawość świata (60,7%) oraz
    wykorzystanie Internetu jako formy kontaktu z rodziną/znajomymi (40,3%).
  • Respondenci niekorzystający z internetu jako przyczynę podawali najczęściej: brak
    umiejętności (55,8%), brak potrzeby (49,6%) oraz brak odpowiedniego sprzętu
    (30,4%).
  • Klienci instytucjonalni

    • Prawie wszyscy klienci instytucjonalni biorący udział w badaniu stwierdzili, że
      posiadają usługę telefonii komórkowej (98,1%). Większość firm miała również dostęp
      do Internetu (85,1%). Zdecydowanie mniejsza grupa respondentów posiadała usługę
      telefonii stacjonarnej (35,8%).
    • Średnie miesięczne koszty ponoszone z tytułu korzystania z telefonii komórkowej
      wahały się od 86 zł w przypadku firm zatrudniających jedną osobę do 1370 zł w
      odniesieniu do przedsiębiorców posiadających minimum 50 pracowników.
    • Klienci instytucjonalni cenią sobie następujące aspekty usługi telefonii komórkowej:
      zasięg sieci, dopasowanie do potrzeb firmy, jakość połączeń głosowych.
    • Blisko 94% firm delegujących swoich pracowników za granicę zadeklarowało, że
      korzystają oni z roamingu. Około 80% badanych było świadomych, że ceny w
      roamingu są co roku obniżane.
    • Wśród głównych powodów korzystania z telefonii stacjonarnej przedstawiciele
      klientów instytucjonalnych wymienili: ułatwienia w zakresie funkcjonowania firmy
      (59,4%), zwiększenie wiarygodności firmy poprzez posiadanie numeru stacjonarnego
      (41,2%), przyzwyczajenie (36,3%).
    • Klienci instytucjonalni za usługę telefonii stacjonarnej płacili średnio co miesiąc od 68
      zł (firmy gdzie zatrudniona jest jedna osoba) do 964 zł (w przedsiębiorstwach
      zatrudniających przynajmniej 50 osób).
    • Blisko 30% respondentów stwierdziło, że internet jest kluczowy dla działania ich
      firmy. Z kolei 39,2% uznało, że jest on narzędziem ważnym.
    • Firmy wykorzystywały internet najczęściej w celu zdobywania niezbędnych
      informacji (85%), komunikowania się z klientami (74,1%) i korzystania z portali
      informacyjnych (65,6%).
    • Średnia opłata za stacjonarny dostęp do sieci w przypadku klientów instytucjonalnych
      wyniosła 118 zł. W przypadku internetu mobilnego koszty wahały się od 44 zł (firma
      zatrudniająca jedną osobę) do 1734 zł (minimum 50 pracowników).
    • 27,3% respondentów spotkało się z pojęciami „internetu rzeczy” lub „machine to
      machine”. Jednak jedynie 7,4% firm korzystało z kart M2M.

    Raport_UKE_usługi telekomunikacyjne_ind 50+ FIN_wersja 3( Raport_UKE_usługi telekomunikacyjne_ind 50+ FIN_wersja 3.pdf 1070 kB ): Tutaj

    Raport_UKE_usługi telekomunikacyjne_ind FIN_wersja 3( Raport_UKE_usługi telekomunikacyjne_ind FIN_wersja 3.pdf 1242 kB ): Tutaj

    Raport_UKE_usługi telekomunikacyjne_inst FIN_wersja 4( Raport_UKE_usługi telekomunikacyjne_inst FIN_wersja 4.pdf 1443 kB ): Tutaj

    Raport_usługi telekomunikacyjne_ind_jakość_wersja 3( Raport_usługi telekomunikacyjne_ind_jakość_wersja 3.pdf 1457 kB ): Tutaj

    Raport_usługi telekomunikacyjne_inst_jakość_wersja 3( Ra

    port_usługi telekomunikacyjne_inst_jakość_wersja 3.pdf 1089 kB ): Tutaj

    źródło: UKE

    Kan