Jaka jest najpopularniejsza usługa telekomunikacyjna? Jakie są średnie wysokości opłat za usługi telekomunikacyjne? Czy umowy abonenckie są zrozumiałe dla klientów? Zapraszamy do lektury wyników badania konsumenckiego, przeprowadzonego w listopadzie 2016 r przez konsorcjum Millward Brown S.A. oraz DANAE Sp. z o.o. na zlecenie Prezesa UKE.
Podczas badania respondenci zaprezentowali opinie na temat korzystania z usług telekomunikacyjnych takich jak: telefonia komórkowa, telefonia stacjonarna, Internet mobilny, Internet stacjonarny oraz usługi wiązane. Ocenili też funkcjonowanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce oraz określili, jakie kroki podejmują, by zapewnić sobie bezpieczeństwo w sieci. Pytaliśmy również o poziom satysfakcji oraz o samoocenę zaawansowania w wykorzystaniu technologii w codziennym życiu.
Badanie przeprowadzone zostało w trzech grupach uczestników: klientów indywidualnych, klientów powyżej 50 roku życia oraz klientów instytucjonalnych. Wszystkie grupy badanych prezentowały podobne tendencje w zakresie wykorzystania poszczególnych usług telekomunikacyjnych. Klienci indywidualni i instytucjonalni podzielali pogląd, że na rynku wzrosła liczba dostępnych ofert. Ponadto konsumenci zauważyli obniżkę cen usług telekomunikacyjnych, a przedsiębiorcy pozytywnie odnosili się do polepszenia obsługi klienta. Ankietowani zdecydowanie częściej dostrzegali pozytywne zmiany na rynku telekomunikacyjnym niż negatywne.
Zarówno klienci indywidualni jak i instytucjonalni starali się zabezpieczyć komputery przed potencjalnymi zagrożeniami pojawiającymi się w sieci, w obu tych grupach ponad połowa badanych wskazywała, że korzysta z programów zabezpieczających ich sprzęt komputerowy.
Poniżej publikujemy pełne wyniki badań oraz najważniejsze wnioski z badania konsumenckiego przeprowadzonego w 2016 r.
Najważniejsze wnioski z badania konsumenckiego przeprowadzonego w 2016 r.
Klienci indywidualni
niej 87,5% ankietowanych. Drugą pod względem popularności usługą był internet
(61,6% badanych). Jedynie 16,9% badanych zadeklarowało korzystanie z telefonii
stacjonarnej.
smartfonów (58,6%). Średni koszt korzystania z usługi telefonii komórkowej w 2016 r
kształtował się na poziomie 47 zł i był niższy o 2 zł w porównaniu do 2015 r.
SIM. Nie uczyniła tego jeszcze jedna trzecia badanych.
badanych posiadających telefon stacjonarny stwierdziło, że potrzebuje dostępu do
usług telefonicznych, ponieważ nie posiada telefonu komórkowego.
Było to o 1 zł więcej niż rok wcześniej, ale o 5 zł mniej niż w roku 2014.
był to internet stacjonarny (62,4%). Uczestnicy badania łączyli się z siecią także za
pomocą internetu mobilnego w telefonie (47,2%) lub z wykorzystaniem innego
urządzenia (26,3%).
korzystało z tej możliwości przynajmniej kilka razy w tygodniu), aktywności na
portalach społecznościowych (67,6%) oraz wysyłania i odbierania maile (65,2%).
poziomie 51 zł miesięcznie (o 5 zł mniej niż w 2015 r.). Koszty ponoszone przez
badanych z tytułu korzystania z mobilnego dostępu były niższe i wyniosły 48 zł (o 7 zł
mniej niż w 2015 r.).
Blisko 61% korzystało z programów pozwalających zabezpieczyć komputer przed
potencjalnym zagrożeniem. Ponad 45% badanych wiedziało jak sprawdzić czy
połączenie z internetem, które jest wykorzystywane, jest bezpieczne.
to w ich opinii głównie z trudnego języka i zawiłych przepisów (71,1%).
zadeklarowało, że posiada taką usługę.
telekomunikacyjnym. Zdecydowanie więcej badanych dostrzegło pozytywną ewolucję
rynku komunikacji elektronicznej (14,9%). Do pozytywnych zmian zaliczyli przede
wszystkim: obniżkę cen, większą liczbę ofert oraz dynamiczny rozwój technologii.
Klienci indywidualni 50+
drugim miejscu znalazł się internet (40,2%). Osoby w wieku ponad 50 lat stosunkowo
rzadko korzystają z telefonii stacjonarnej (29,4%).
(61,9%), znajomość numeru przez rodzinę i znajomych (40,5%), prostota obsługi
(26,5%).
usługi. Z kolei 69% badanych wystarcza telefon komórkowy i dlatego nie
zdecydowali się na korzystanie z telefonu stacjonarnego..
komórkowa jest dla nich ważna. Usługę tę badani wykorzystywali najczęściej w celu
wykonywania połączeń głosowych na numery komórkowe (71,6% badanych
wykonywało takie połączenia przynajmniej kilka razy w tygodniu) oraz do wysyłania
SMS-ów (47,9%).
fakt posiadania telefonu stacjonarnego, który wystarcza im na co dzień (41,1%), brak
potrzeby (30,7%) oraz brak przekonania do takich telefonów (27,2%).
że sami nauczyli się obsługi komputera.
przyznało, że łączy się z internetem codziennie.
wymienili: szybkie zdobywanie informacji (63,9%), ciekawość świata (60,7%) oraz
wykorzystanie Internetu jako formy kontaktu z rodziną/znajomymi (40,3%).
umiejętności (55,8%), brak potrzeby (49,6%) oraz brak odpowiedniego sprzętu
(30,4%).
Klienci instytucjonalni
-
Prawie wszyscy klienci instytucjonalni biorący udział w badaniu stwierdzili, że
posiadają usługę telefonii komórkowej (98,1%). Większość firm miała również dostęp
do Internetu (85,1%). Zdecydowanie mniejsza grupa respondentów posiadała usługę
telefonii stacjonarnej (35,8%). - Średnie miesięczne koszty ponoszone z tytułu korzystania z telefonii komórkowej
wahały się od 86 zł w przypadku firm zatrudniających jedną osobę do 1370 zł w
odniesieniu do przedsiębiorców posiadających minimum 50 pracowników. - Klienci instytucjonalni cenią sobie następujące aspekty usługi telefonii komórkowej:
zasięg sieci, dopasowanie do potrzeb firmy, jakość połączeń głosowych. - Blisko 94% firm delegujących swoich pracowników za granicę zadeklarowało, że
korzystają oni z roamingu. Około 80% badanych było świadomych, że ceny w
roamingu są co roku obniżane. - Wśród głównych powodów korzystania z telefonii stacjonarnej przedstawiciele
klientów instytucjonalnych wymienili: ułatwienia w zakresie funkcjonowania firmy
(59,4%), zwiększenie wiarygodności firmy poprzez posiadanie numeru stacjonarnego
(41,2%), przyzwyczajenie (36,3%). - Klienci instytucjonalni za usługę telefonii stacjonarnej płacili średnio co miesiąc od 68
zł (firmy gdzie zatrudniona jest jedna osoba) do 964 zł (w przedsiębiorstwach
zatrudniających przynajmniej 50 osób). - Blisko 30% respondentów stwierdziło, że internet jest kluczowy dla działania ich
firmy. Z kolei 39,2% uznało, że jest on narzędziem ważnym. - Firmy wykorzystywały internet najczęściej w celu zdobywania niezbędnych
informacji (85%), komunikowania się z klientami (74,1%) i korzystania z portali
informacyjnych (65,6%). - Średnia opłata za stacjonarny dostęp do sieci w przypadku klientów instytucjonalnych
wyniosła 118 zł. W przypadku internetu mobilnego koszty wahały się od 44 zł (firma
zatrudniająca jedną osobę) do 1734 zł (minimum 50 pracowników). - 27,3% respondentów spotkało się z pojęciami „internetu rzeczy” lub „machine to
machine”. Jednak jedynie 7,4% firm korzystało z kart M2M.
Raport_UKE_usługi telekomunikacyjne_ind 50+ FIN_wersja 3( Raport_UKE_usługi telekomunikacyjne_ind 50+ FIN_wersja 3.pdf 1070 kB ): Tutaj
Raport_UKE_usługi telekomunikacyjne_ind FIN_wersja 3( Raport_UKE_usługi telekomunikacyjne_ind FIN_wersja 3.pdf 1242 kB ): Tutaj
Raport_UKE_usługi telekomunikacyjne_inst FIN_wersja 4( Raport_UKE_usługi telekomunikacyjne_inst FIN_wersja 4.pdf 1443 kB ): Tutaj
Raport_usługi telekomunikacyjne_ind_jakość_wersja 3( Raport_usługi telekomunikacyjne_ind_jakość_wersja 3.pdf 1457 kB ): Tutaj
Raport_usługi telekomunikacyjne_inst_jakość_wersja 3( Ra
port_usługi telekomunikacyjne_inst_jakość_wersja 3.pdf 1089 kB ): Tutaj
źródło: UKE
Kan
Zostaw komentarz