Ponieważ wszyscy jesteśmy konsumentami UKE przypomina o standardach w świadczeniu usług telekomunikacyjnych, tak aby każdy z nas był świadomy swoich praw przy wyborze i korzystaniu z usług telekomunikacyjnych.

Dbałość o poszanowanie praw konsumentów w stosunkach prawnych z przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi to jeden z moich głównych priorytetów – podkreśla Magdalena Gaj, Prezes UKE.

Konsumenci, którzy są odbiorcami usług telekomunikacyjnych, często skarżą się na to, że operatorzy telekomunikacyjni nie wykonują umów w sposób należyty, np. naliczają kwotę wg niewłaściwego cennika, występują przerwy w świadczeniu usługi, zapisy regulaminów i umów są sprzeczne z prawem. Do Urzędu co roku trafia kilka tysięcy próśb o interwencję lub mediacje. Z postępowań prowadzonych przed Prezesem UKE wynika również, że często zastrzeżenia konsumentów są uzasadnione. W ostatnim czasie prawie 80 proc. spraw o interwencję i ponad 60 proc. spraw o mediację zakończono na korzyść konsumentów. Tylko w 2015 roku na rzecz konsumentów udało się odzyskać ponad 1,6 mln złotych.

W przypadku nieprzestrzegania przez operatorów obowiązujących regulacji prawnych z zakresu świadczenia usług telekomunikacyjnym abonentom Prezes UKE nakłada na operatorów kary pieniężne. W ostatnich latach za niewywiązywanie się ze swoich obowiązków względem konsumentów nałożono m.in. dwie kary na Telekomunikację dla Domu, PTS S.A. oraz TelePolskę Sp. z o.o.

Należyta ochrona konsumentów musi opierać się, w mojej ocenie, na dwóch filarach – pierwszym jest sprawne i rzetelne prowadzenie postępowań przez Urząd w związku ze skargami konsumenckimi. Drugim jest nieustanne podnoszenie świadomości konsumentów odnośnie do ich praw, które powinni egzekwować przy zawieraniu i wypełnianiu każdej transakcji czy umowy – dodaje Prezes UKE.

Przypominamy o jednym z wielu – Poradniku dla konsumentów – usługi telekomunikacyjne. Niniejszy poradnik informuje, co trzeba wiedzieć przy zawieraniu umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Zdecydowana większość z nas korzysta przecież codziennie z telefonu komórkowego czy z Internetu. W publikacji tej możemy dowiedzieć się jakie konsument ma prawa wobec dostawcy usług telekomunikacyjnych i jednocześnie jakie ma wobec niego zobowiązania.

Przypominamy także o działającym w UKE Centrum Informacji Konsumenckiej, gdzie pod numerami telefonów 801 900 853 oraz 22 534 91 74 konsumenci otrzymują bezpłatne informacje oraz porady prawne od ekspertów UKE. Kontakt z Centrum to z reguły pierwszy ruch konsumenta, który po rozpatrzeniu reklamacji nie wie jakie dalsze działania i kroki może podjąć oraz jakie przysługują mu prawa. Istnieje również, stworzona specjalnie dla konsumentów, strona internetowa www.cik.uke.gov.pl, na której zamieszczane są istotne informacje, dotyczące m.in. praw konsumentów, zmieniających się i nowych przepisów prawa czy sposobów rozwiązywania sporów z dostawcami usług telekomunikacyjnych, a także zakładka na stronie internetowej Urzędu, gdzie zebrane są ważniejsze publikacje poradnikowe.

źródło: UKE

Kan