Branża telekomunikacyjna to jeden z tych obszarów gospodarki, w których następuje ciągły postęp technologiczny i dochodzi do dynamicznych zmian. W związku z tym UOKiK na bieżąco monitoruje wspomniany sektor i obserwuje działania jego głównego regulatora – UKE.

W kwietniu 2014 r. UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające, które miało na celu zbadanie, czy działania operatorów telekomunikacyjnych dotyczące współpracy w zakresie udostępniania, łączenia lub współdzielenia sieci telekomunikacyjnych (network sharing), infrastruktury bądź zasobów częstotliwości nie prowadzą do ograniczeń konkurencji.

Zebrane informacje pozwoliły na bliższe przyjrzenie się sektorowi, w tym – na sprawdzenie sygnałów dochodzących od przedsiębiorców i ekspertów bezpośrednio do UOKiK lub w ramach publicznej dyskusji. Obecnie trwa analiza zebranych danych, postępowanie jest
w toku.

Aukcje na częstotliwości organizowane przez UKE W celu rozdziału zasobów częstotliwości UKE organizuje w ramach swoich kompetencji konkursy, przetargi lub aukcje. Pod koniec 2013 r. zaproponowano, aby wyłonić przedsiębiorców starających się o częstotliwości w nowej, niestosowanej wcześniej formule aukcyjnej. 4 kwietnia 2014 r. UKE rozpoczął postępowanie konsultacyjne dotyczące aukcji na rezerwacje
częstotliwości.

W maju 2014 r. stanowisko w tej sprawie zajął UOKiK, który miał wątpliwości co do zasad, na których UKE zamierzał zbyć częstotliwości przeznaczone na mobilny internet LTE (800/2600 MHz). Porównanie dwóch wersji
dokumentacji aukcyjnej (z lat 2013 i 2014) wskazywało na uproszczenie zasad w kwestii spectrum cap.

Według UOKiK modyfikacja sprawiała wrażenie, że nową dokumentację przygotowano bez uwzględnienia analizy struktury rynku z perspektywy konkurencji i konsumentów. UOKiK zasugerował też zmianę definicji grupy kapitałowej, która to definicja mogła budzić wątpliwości podmiotów chętnych do wzięcia udziału w aukcji. Prawidłowa ocena zakresu podmiotowego
grupy kapitałowej miała bowiem decydować o poprawnym złożeniu ofert przez wszystkie podmioty do niej należące, a przekroczenie limitów w przypadku ofert składanych w ramach jednej grupy skutkowało wykluczeniem z aukcji. UOKiK przedstawił swoje wątpliwości co do sprzedaży pasma w drodze aukcji i zasugerował zastosowanie formuły przetargu jako bardziej sprawdzonego rozwiązania.

10 października 2014 r. UKE ogłosił aukcję częstotliwości. Zaproponowana procedura pozwalała na uczestnictwo w aukcji dowolnym podmiotom, w tym – niemającym doświadczenia rynkowego czy też statusu przedsiębiorcy. W odpowiedzi na działania UKE UOKiK
przedstawił swoje stanowisko, w którym podkreślił, że sposób ochrony stanu konkurencji i interesów konsumentów na rynkach telekomunikacyjnych jest niedostateczny.

Szczególnie niepokojący był brak zapisów zobowiązujących operatorów do zapewnienia jakości
i różnorodności świadczonych usług. Wątpliwości UOKiK wzbudził również fakt, że aukcja UKE nie gwarantowała realizacji celów Europejskiej Agendy Cyfrowej – według niej w 2020 r. wszyscy obywatele UE powinni móc korzystać z łączy o prędkości min. 30 Mb/s. Stanowisko UOKiK nie wpłynęło na zakres i zasady ogłoszonej aukcji, która 10 lutego 2015 r. przeszła w fazę
licytacyjną.

Pełne Sprawozdanie z działalności UOKiK – rok 2014: Tutaj

Kan