Od 2 października 2015 r. wymiana informacji pomiędzy dostawcami usług w zakresie obsługi wniosków o przeniesienie numeru w sieciach stacjonarnych odbywać się będzie za pośrednictwem zarządzanego przez Prezesa UKE systemu Platformy Lokalizacyjno-Informacyjnej z Centralną Bazą Danych (PLI CBD).

Jest to drugi etap wdrażania przenoszenia numerów z wykorzystaniem PLI CBD – pierwszy, obejmujący operatorów komórkowych, rozpoczął się 26 czerwca br.

Prezes UKE wypełniając zadania ustalone przepisami prawa telekomunikacyjnego udostępnia platformę PLI CBD przedsiębiorcom telekomunikacyjnym jako narzędzie wspierające i usprawniające ich działania w zakresie realizacji uprawnienia abonentów do zachowania numeru przy zmianie dostawcy usług. Należy zaznaczyć, iż terminy związane z realizacją tego uprawnienia nie ulegają zmianie. Zmienia się jedynie formuła tego procesu, która nie wpływa na czas dokonania przeniesienia numeru.

Zmiana technicznego sposobu realizacji procesu przeniesienia numeru, wymaga od wszystkich operatorów i dostawców usług działających w sieci stacjonarnej dużego zaangażowania technologicznego. W celu umożliwienia przedsiębiorcom telekomunikacyjnym należytego przygotowania się do pracy w nowym systemie, Urząd, zgodnie z ustalonym i zakomunikowanym harmonogramem, już w dniu 3 sierpnia 2015 r., a więc na 2 miesiące przed uruchomieniem nowego systemu, udostępnił operatorom środowisko testowe systemu, aby umożliwić im przetestowanie współpracy ich systemów z nową funkcjonalnością systemu PLI CBD.

Trzeba stwierdzić, iż wszyscy najwięksi operatorzy sieci stacjonarnych z sukcesem zakończyli testy nowej platformy. Tym niemniej jednoczesne przełączenie w jednym momencie wszystkich obecnych systemów teleinformatycznych przedsiębiorców telekomunikacyjnych obsługujących przenoszenie numerów w sieciach stacjonarnych na nową, jednolitą platformę może spowodować po stronie operatorów przejściowe trudności w przenoszeniu numerów. Wiąże się to z możliwością pojawienia się po ich stronie niezdiagnozowanych podczas testów problemów technicznych.

W przypadku wystąpienia problemów przy przenoszeniu numerów telefonów stacjonarnych z wykorzystaniem systemu PLI CBD po dniu 2 października 2015 r. informację o takich sytuacjach można skierować do UKE za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej e-PUAP (www.epuap.gov.pl), a także za pośrednictwem formularza kontaktowego (www.uke.gov.pl/formularz) zamieszczonego na naszej stronie internetowej, bądź tradycyjną formą tj. pisemnie na adres Urzędu.

źródło: UKE

Kan