Jesteś tutaj:-, Internet, Internet mobilny, Internet stacjonarny, Newsy, Prawo, Raporty i prezentacje-Co państwo wie o użytkownikach usług internetowych

Co państwo wie o użytkownikach usług internetowych

Zawsze, kiedy państwo sięga po dane obywateli, które ci w zupełnie innym celu powierzają prywatnym firmom, pojawiają się problemy i dylematy. Przekonaliśmy się już o tym, badając zasady i skalę dostępu policji i służb do danych telekomunikacyjnych (w tym billingów). Dziś symbolicznie rozpoczęliśmy podobną debatę o tym, co państwo wie o użytkownikach usług internetowych. W czasie konferencji prasowej przedstawiliśmy wnioski z badania pilotażowego z udziałem firm, które skomentował były Minister Administracji i Cyfryzacji Michał Boni.

Próba zbadania zasad, na jakich organy państwa sięgają po dane użytkowników usług elektronicznych, okazała się trudniejsza niż przypuszczaliśmy. Ani firmy, ani – co gorsze – organy państwa nie mają prawnego obowiązku ewidencjonowania zapytań o dane obywateli. Niemniej, dzięki współpracy czterech ważnych na polskim rynku firm: Agora, Google, Interia.pl i Onet, udało się rzucić na to zjawisko nieco więcej światła.

Wnioski z pilotażowego badania i rozmów, jakie przeprowadziliśmy z firmami i organami państwa, zebraliśmy w opracowaniu pt. „Dostęp państwa do danych użytkowników usług internetowych – siedem problemów i kilka hipotez”. Ze względu na ograniczoną skalę i eksploracyjny charakter, badanie pilotażowe przynosi więcej nowych pytań niż jednoznacznych odpowiedzi. Dlatego te wnioski publikujemy z intencją otwarcia potrzebnej debaty i zainspirowania szerzej zakrojonych działań badawczych. Z drugiej strony udało się zidentyfikować i nazywać kilka problemów, z którymi mierzą się firmy, organy państwa i sami obywatele.

Zdiagnozowaliśmy siedem kluczowych problemów związanych z przekazywaniem danych użytkowników usług internetowych na żądanie organów państwa, które mają charakter systemowy i wymagają interwencji regulacyjnej. Dlatego kolejnym krokiem w debacie na ten temat powinno być spotkanie wszystkich stron przy okrągłym stole i wspólne wypracowanie pozytywnych rekomendacji – wyjaśnia Katarzyna Szymielewicz, prezeska Fundacji Panoptykon.

Na liście problemów do rozwiązania znalazły się: niemożliwa do oszacowania skala zapytań; niejasne przepisy będące podstawą przekazywania danych, skutkujące tym, że firmy same muszą rozstrzygać wątpliwości interpretacyjne; brak jasnych reguł w zakresie zwrotu kosztów obsługi zapytań; instrumentalne wykorzystywanie prawa karnego do ustalania danych osobowych użytkowników usług internetowych oraz brak niezależnej kontroli nad wykorzystywaniem danych o obywatelach przez służby.

Inicjatywa Fundacji Panoptykon doskonale wpisuje się w potrzebę szerszej dyskusji na temat praw i wolności użytkowników usług internetowych. Na styku państwa i prywatnych firm jest wiele fundamentalnych problemów do rozwiązania. Jednym z nich są zasady usuwania spornych treści z Internetu, które dzisiaj nie chronią dostatecznie praw użytkowników – szczególnie ich prywatności. Dlatego mam nadzieję, że w ramach okrągłego stołu uda się wrócić do rozmowy o nowelizacji ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną – skomentował obecny podczas konferencji minister Michał Boni. Michał Boni był inicjatorem pomysłu, by działające na polskim rynku internetowym firmy stworzyły wspólny „raport przejrzystości”, pokazujący skalę i cele zapytań o dane użytkowników, jakie te firmy otrzymują od organów państwa.

Mamy nadzieję, że rozpoczęta dziś debata doprowadzi do zwiększenia przejrzystości zasad, na których organy państwa sięgają po dane użytkowników usług internetowych.

źródło: Fundacja Panoptykon

Autor |2013-12-16T17:58:27+01:0016 grudnia 2013 17:58|Kategorie: Inne, Internet, Internet mobilny, Internet stacjonarny, Newsy, Prawo, Raporty i prezentacje|Tagi: , , , |2 komentarze

2 komentarze

  1. DigitalAngel 16 grudnia 2013 w 19:44 - Odpowiedz

    Nie wiem czy wiecie, ale obecny czas retencji polaczen komorkowych i smsow (przedawnienia danych) w naszym kraju wynosi pol roku. Pozdrawiam 🙂

  2. avansowany 16 grudnia 2013 w 22:37 - Odpowiedz

    a nie rok/2 lata czasem?

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

https://linebet-bangladesh.com/en/mobile