Telefonia mobilna stała się w ostatnich latach najbardziej popularną usługą telekomunikacyjną w kraju – wynika z badania preferencji konsumentów w Polsce przeprowadzonego na zlecenie Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Rynek telekomunikacyjny w Polsce jest niezwykle dynamiczny i
ulega nieustannej ewolucji. Widać zarówno działania operatorów
zmierzające do dostosowania swoich usług do konkretnego profilu
odbiorców, jak i zmiany postaw i oczekiwań osób korzystających z usług
telekomunikacyjnych
– potwierdza Magdalena Gaj Prezes Urzędu
Komunikacji Elektronicznej.

Coraz więcej Polaków korzysta z telefonii mobilnej oraz ze stałego
dostępu do Internetu. Corocznie wzrasta też liczba użytkowników
preferujących mobilny dostęp do sieci. Stała tendencja spadkowa
obejmuje natomiast ceny za poszczególne usługi. W zakresie telefonii
stacjonarnej – w analizowanym okresie średnie miesięczne wydatki
zmniejszyły się o 21 zł. W zakresie telefonii mobilnej – o 11 zł. Koszt
dostępu do Internetu spadł natomiast o 6 zł.

Telefonia mobilna stała się w ostatnich latach najbardziej
popularną usługą telekomunikacyjną w kraju. W 2012 roku posiadanie
przynajmniej jednego telefonu komórkowego deklarowało 88% Polaków.
Rozmowy przez telefon komórkowy wykonywało bardzo często ponad 90% respondentów. Z wysyłania wiadomości SMS korzystało ponad 80% Polaków.

Dostęp do Internetu to coraz bardziej powszechna usługa
telekomunikacyjna. Mimo ciągle obecnej przewagi dostępu stacjonarnego,
w ostatnich latach coraz większym zainteresowaniem użytkowników cieszy
się dostęp mobilny. Średni miesięczny koszt dostępu do sieci Internet
był najniższy w 2012 r. i wynosił 54 zł.

Z roku na rok systematycznie spada odsetek Polaków posiadających telefon
stacjonarny
. Główną przyczyną jest substytucja tego rodzaju
komunikacji przez telefonię mobilną. Na przestrzeni czterech lat liczba
użytkowników telefonii stacjonarnej spadła o 20 pp. W tym samym okresie
średnie miesięczne wydatki na telefon stacjonarny spadły o 21 zł,
spadek cen nie przyczynił się jednak do wzrostu popularności telefonii
stacjonarnej wśród respondentów.<

Najważniejsze wnioski z badania przeprowadzonego z 2012 r.

KLIENCI INDYWIDUALNI

  • Wśród klientów indywidualnych występuje wysokie nasycenie
    usługami telekomunikacyjnymi – 88% posiada telefon komórkowy, 62%
    dostęp do Internetu, a 31% telefon stacjonarny.
  • Z Internetu najczęściej korzystają osoby poniżej 45 roku życia
    oraz z wyższym wykształceniem. Usługa jest najmniej rozpowszechniona w
    grupie powyżej 60 lat, a jako najczęstszą przyczynę nieposiadania
    dostępu wskazuje się brak potrzeby lub umiejętności.
  • Korzystanie z telefonów komórkowych jest rozpowszechnione we
    wszystkich grupach bez względu na cechy społeczno-demograficzne.
    Posiadanie natomiast telefonu stacjonarnego jest charakterystyczne dla
    osób starszych (powyżej 60 roku życia) oraz wieloosobowych gospodarstw
    domowych (5- lub więcej osób).
  • Poziom zadowolenia z usług telekomunikacyjnych jest wysoki;
    najlepiej oceniana jest telefonia ruchoma, najgorzej – telefonia
    stacjonarna.
  • Średnie miesięczne wydatki za dostęp do Internetu stacjonarnego
    wynoszą 54 zł, natomiast do Internetu mobilnego 55 zł. Za usługi
    głosowe klienci płacą średnio 49 zł (dotyczy zarówno telefonii
    stacjonarnej, jak i komórkowej).
  • Respondenci dobrze oceniają funkcjonowanie rynku
    telekomunikacyjnego, wskazując przede wszystkim takie pozytywne zmiany
    jak rozwój nowych technologii, wzrost liczby dostawców i dostępności
    usług oraz obniżki cen.
  • 60% badanych, regularnie (minimum kilka razy w półroczu) korzysta
    z usług pocztowych. Poziom zadowolenia jest niższy niż w przypadku
    usług telekomunikacyjnych, jako największy problem wskazywano duże
    kolejki w placówkach operatora.

KLIENCI INSTYTUCJONALNI

  • Firmy w Polsce powszechnie korzystają z podstawowych usług
    telekomunikacyjnych. Aż 93% z nich posiada telefon komórkowy, 70%
    dostęp do Internetu, a 55% telefon stacjonarny. Wysoki odsetek klientów
    instytucjonalnych (42%) w swojej działalności wykorzystuje wszystkie
    trzy usługi.
  • Powszechne korzystanie z telefonów komórkowych idzie w parze z
    dużym znaczeniem usługi dla firmy – 70% badanych wskazuje, że jest ona
    zdecydowanie ważna dla funkcjonowania przedsiębiorstwa. W przypadku
    telefonii stacjonarnej odsetek ten wyniósł 36%, dla dostępu do
    Internetu natomiast 32%.
  • Poziom zadowolenia z usług telekomunikacyjnych jest wysoki;
    najlepiej oceniany jest stacjonarny dostęp do Internetu, najgorzej –
    telefonia stacjonarna.
  • Średnie miesięczne wydatki za dostęp do Internetu stacjonarnego
    wynoszą 102 zł, natomiast do Internetu mobilnego 86 zł. Za usługi
    głosowe klienci instytucjonalni płacą średnio 164 zł (telefonia
    stacjonarna) oraz 238 zł (telefonia komórkowa).
  • Firmy dobrze oceniają funkcjonowanie rynku telekomunikacyjnego.
    Wśród najczęściej wskazywanych pozytywnych zmian, jakie zaszły w
    ostatnim roku, klienci wskazują rozwój nowych technologii, obniżki cen
    oraz wzrost liczby ofert.


MŁODZIEŻ

  • Młodzież wyróżnia się powszechnym korzystaniem z usług
    telekomunikacyjnych – niemal wszyscy (99%) posiadają telefon komórkowy,
    zdecydowana większość (81%) dostęp do Internetu.
  • Młodzi ludzie intensywnie korzystają z posiadanych usług – 91%
    raz lub kilka razy dziennie wysyła SMS-y, a 82% wykonuje połączenia na
    numery komórkowe. Aż 89% respondentów codziennie łączy się z
    Internetem, przede wszystkim celem skorzystania z serwisów
    społecznościowych, portali internetowych lub poczty e-mail.
  • Większość badanych (63%) posiada telefon na kartę; głównie są to
    najmłodsi respondenci, niepracujący i mieszkający z rodzicami. Z ofert
    abonamentowych najczęściej korzystają osoby częściowo lub w pełni
    samodzielne finansowo – studenci, mieszkający poza domem rodzinnym,
    powyżej 20 roku życia.
  • Najważniejszymi kryteriami wyboru oferty internetowej jest
    prędkość łącza oraz dostępność usługi w miejscu pobytu. W przypadku
    telefonii komórkowej główną rolę odgrywają czynniki kosztowe –
    atrakcyjna cena oferty, darmowe pakiety minut i SMS/MMS
  • Młodzież wykazuje dużą samodzielność przy wyborze ofert telefonii
    komórkowej (66% decyduje o tym samodzielnie), znacznie mniejszy odsetek
    ma wyłączny wpływ na wybór usługi dostępu mobilnego (29%) lub
    stacjonarnego (14%).

Po raz pierwszy do zakresu badania preferencji klientów indywidualnych,
oprócz oceny rynku usług telekomunikacyjnych, zostały też dołączone
pytania o opinię użytkowników na temat usług operatorów pocztowych.
Wyniki wskazują, że większość badanych pozytywnie ocenia rynek usług
pocztowych, a regularnie (minimum kilka razy w półroczu) korzysta z
tych usług 60% respondentów. Reklamacje usług pocztowych zdarzają się
rzadko, jedynie 3% badanych złożyło kiedykolwiek taką reklamację. W
przypadku co trzeciego składającego reklamację nie została ona
uwzględniona przez operatora. Najwięcej zastrzeżeń budzi natomiast
liczba i odległość od placówek operatora pocztowego.

Badanie konsumenckie zostało przeprowadzone na zlecenie Prezesa Urzędu
Komunikacji Elektronicznej przez agencję badawczą na wyselekcjonowanej
grupie społeczeństwa (osoby powyżej 15 roku życia), na terenie całego
kraju. Zastosowano metodę wywiadu bezpośredniego (face to face), a
wyniki prezentowane są w odniesieniu do całej populacji kraju.

W załączeniu prezentujemy Raport UKE z badania preferencji konsumentów na rynku telekomunikacyjnym na przestrzeni lat 2009 – 2012, oraz raporty źródłowe z wynikami badania opinii konsumentów za 2012 r., z podziałem na użytkowników indywidualnych, instytucjonalnych oraz
młodzież w wieku 15-24 lata.

Preferencje konsumentów rynku telekomunikacyjnego w latach 2009 – 2012: Tutaj

źrodło: UKE

Kan