23 sierpnia z inicjatywy trzech urzędów regulacyjnych: Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Urzędu Regulacji Energetyki oraz Urzędu Transportu Kolejowego podpisano Memorandum w sprawie współpracy na rzecz przeciwdziałania zjawisku kradzieży i dewastacji infrastruktury.

Celem Memorandum jest podjęcie i prowadzenie wspólnych działań
zmierzających do ograniczenia i przeciwdziałania kradzieżom i
dewastacji urządzeń infrastruktury technicznej, przewodów oraz urządzeń
telekomunikacyjnych, energetycznych i kolejowych.

Inicjatorami porozumienia są: Prezes Urzędu Komunikacji
Elektronicznej Pani Magdalena Gaj, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki
Pan Marek Woszczyk oraz Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Pan
Krzysztof Dyl, natomiast na prawach sygnatariuszy Memorandum podpisują
przedsiębiorcy, organizacje i izby gospodarcze z sektorów:
telekomunikacyjnego, energetycznego oraz transportu kolejowego.

W ramach Memorandum sygnatariusze zobowiązują się do podjęcia
wspólnych działań w zakresie podniesienia świadomości Polaków, a także
poprawy współdziałania instytucji publicznych, organów ścigania oraz
wymiaru sprawiedliwości w zakresie przeciwdziałania i zwalczania
zjawiska kradzieży oraz dewastacji infrastruktury. Wspólna kampania
społeczna ma na celu zwiększenie zaangażowania mieszkańców, tak aby
wiedzieli, że w takich przypadkach warto i należy reagować, aby nie
narażać innych na zagrożenie.

Jednocześnie kampania ma na celu uświadomienie pozaekonomicznych
skutków tego zjawiska. Sygnatariusze w harmonogramie kampanii
zaplanowali spotkania i konsultacje z przedstawicielami wymiaru
sprawiedliwości oraz organów ścigania, podczas których najważniejsze
będzie doskonalenie procedur i metod działania. Pozwolą one
zminimalizować negatywne skutki tego zjawiska, skutecznie wykrywać i
karać sprawców, m.in. dzięki podniesieniu rangi pozaekonomicznych
czynników związanych z kradzieżą i dewastacją infrastruktury
telekomunikacyjnej, energetycznej oraz kolejowej.

Telekomunikacja

Od kilku lat zjawisko kradzieży kabli telekomunikacyjnych osiąga
niespotykaną skalę w wymiarze ogólnopolskim. Skutki kradzieży i
dewastacji powodują realne zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi, jak
również zakłócenia w korzystaniu z usług telekomunikacyjnych dla wielu
przedsiębiorstw i instytucji.

Urząd Komunikacji Elektronicznej przystępując do Memorandum chce
dotrzeć do całego społeczeństwa z informacjami o wszystkich
zagrożeniach związanych z zaborem i dewastacją urządzeń oraz
infrastruktury telekomunikacyjnej.

Koszt odtworzenia zniszczonej instalacji technicznej
wielokrotnie przewyższa wartość pieniędzy jakie z tytułu kradzieży
trafiły do kieszeni złodziei. Aby skutecznie z tym walczyć należy
pamiętać, że kradzież nawet jednego metra przewodu telekomunikacyjnego
może skutkować odłączeniem telefonu i Internetu dla całej miejscowości
lub osiedla. Nie możemy być obojętni wobec tego zjawiska
– apeluje Magdalena
Gaj, Prezes UKE
. – Z pewnością wszyscy chcielibyśmy, żeby te
pieniądze operatorzy zainwestowali w rozbudowę swoich sieci i poprawę
jakości usług telekomunikacyjnych
– dodaje Prezes UKE.

Wskutek kradzieży kabli telekomunikacyjnych tylko w 2011 roku
zostało pozbawionych łączności ponad 608 tys. odbiorców, w tym 2,7 tys.
użytkowników specjalnych (służby ratunkowe, ochrona zdrowia, oświata)
co w przypadku służb ratunkowych stanowiło realne niebezpieczeństwo dla
ratowania życia.

Energetyka

Kradzieże i dewastacje urządzeń infrastruktury elektroenergetycznej
stanowią poważny problem nie tylko dla zarządcy infrastruktury, ale
także dystrybutorów i odbiorców energii elektrycznej. Wartość szkód
powstałych w wyniku kradzieży w energetyce podczas ostatnich dwóch lat
wzrosła prawie dwukrotnie.

Kradzieże i dewastacje infrastruktury energetycznej stwarzają
niebezpieczeństwo dla zdrowia i życia ludzi, powodują przerwy w
ciągłości dostaw energii oraz zwiększają koszty funkcjonowania
przedsiębiorstw energetycznych, które później wpływają na wysokość
rachunków
– podkreśla Marek Woszczyk, Prezes URE. – W
roku 2010 koszty odtworzenia infrastruktury elektroenergetycznej
wyniósł 10 milionów złotych, w roku 2011 było to już 18 milionów!
Dlatego tak ważna jest natychmiastowa reakcja i zgłaszanie wszelkich
niepokojących faktów odpowiednim służbom
– dodaje Prezes URE.

Transport kolejowy

Kradzież i dewastacja urządzeń infrastruktury kolejowej stanowią
poważny problem nie tylko dla zarządcy infrastruktury kolejowej, ale
także przewoźników i pasażerów korzystających z kolejowej komunikacji
publicznej.

Następstwem wymienionych kradzieży i dewastacji są znaczne straty
materialne wynikające z konieczności odtworzenia zniszczonej
infrastruktury i naprawy uszkodzonego taboru. Powoduje to również
opóźnienia pociągów, potrzebę uruchomienia komunikacji zastępczej lub
dokonania innych zmian spowodowanych brakiem możliwości poprawnego
funkcjonowania ruchu kolejowego.

Dla przykładu w roku 2010 opóźnienia pociągów pasażerskich
spowodowane kradzieżami oraz dewastacjami infrastruktury kolejowej
wyniosły 107 729 minut, co stanowi blisko 1,8 tysiąca godzin, czyli
niemal 75 dni; natomiast w 2011 roku 176 685 minut, co stanowi blisko 3
tysiące godzin, czyli ponad 122 dni.

Dodatkowym, trudnym do oszacowania kosztem, jest pogorszenie
wizerunku firm kolejowych i oceny ich usług przez pasażerów. Jako
przykład niech posłuży informacja z 27 lipca 2012 r.:

„Pociągi podmiejskie jadące na lotnisko Chopina i port lotniczy w
Modlinie kursują ze sporym opóźnieniem. Przyczyną jest kradzież
urządzeń sterujących ruchem. – Wszystkie pociągi jadące od dworca
Warszawa Zachodnia w stronę lotniska Chopina i na Radom są opóźnione –
informuje Jan Telecki, dyrektor warszawskiego oddziału PKP PLK.

Na odcinku Warszawa Okęcie – Warszawa Aleje Jerozolimskie
występują poważne zakłócenia w kursowaniu pociągów Kolei Mazowieckich
na Lotnisko Chopina i Lotnisko w Modlinie. Opóźnienia pociągów mogą
przekraczać nawet 60 minut i ulegać zmianie – czytamy na stronie KM.
Opóźnione są także składy SKM.

Wszystko przez kradzież urządzeń sterujących ruchem. – W nocy na
Rakowcu ktoś ukradł czujniki i przewody. Straty wyceniliśmy wstępnie na
30 tys. zł – dodaje Telecki.”

Powyższa informacja dowodzi, jak poważne i złożone skutki
rodzą kradzieże i akty wandalizmu
– podkreśla Krzysztof Dyl,
Prezes UTK
. – Mam wielką satysfakcję uczestnicząc w tej
inicjatywie, która może przyczynić się do ograniczenia dużych strat
gospodarczych, oraz – co dla Urzędu Transportu Kolejowego ma znaczenie
największe – do podniesienia bezpieczeństwa podróżujących koleją

zaznacza Prezes UTK.

Pozaekonomiczny wymiar zjawiska

Zjawisko kradzieży i dewastacji infrastruktury technicznej poza
wymiarem ekonomicznym, ma także aspekt związany z bezpieczeństwem nas
wszystkich. Kradzieże i dewastacje linii telefonicznych, trakcji oraz
linii energetycznych powodują bezpośrednie zagrożenie dla życia i
zdrowia mieszkańców.

Ważnym punktem planowanych działań jest podniesienie świadomości
społecznej, zwalczanie zobojętnienia wobec kradzieży i dewastacji
infrastruktury. Prezesi urzędów regulacyjnych planują wspierać wszelkie
działania operatorów infrastruktury technicznej oraz Policji i innych
służb porządkowych. Doskonalone będą także standardy współpracy
operacyjnej zarówno na szczeblach lokalnych, jak i centralnym.
Sygnatariusze Memorandum zamierzają ściśle współpracować z
Ministerstwem Sprawiedliwości i Prokuraturą, aby w przypadkach
kradzieży i dewastacji infrastruktury częściej niż do tej pory stosować
zapisy art. 254a Kodeksu karnego.

Dzięki tym zapisom kradzieże i dewastacje infrastruktury, której
skutki zagrażają życiu i zdrowiu innych osób, niezależnie od rozmiaru
ekonomicznego tych strat, mogą być rozpatrywane w oparciu o przepisy
prawa karnego, a nie jak do tej pory w sposób zależny od rozmiaru strat
– Kodeks karny lub Kodeks wykroczeń.

Partnerzy w kampanii społecznej

Memorandum to element kampanii społecznej, w którą włączyła się
Policja, media i przedsiębiorcy działający na rynku:
telekomunikacyjnym, energetycznym i transportu kolejowego. Zostanie
opracowany plan wspólnych działań, których rezultaty będą
systematycznie przekazywane opinii społecznej.

Poza Prezesami
Urzędów Regulacyjnych w dniu 23 sierpnia 2012 r. deklaracje o
przystąpieniu do Memorandum podpisali także obecni na konferencji
przedstawiciele firm, izb gospodarczych i organizacji, w tym: Polskie
Towarzystwo Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej, Straż Ochrony
Kolei, Krajowa Izba Komunikacji Ethernetowej, Izba Gospodarcza Metali
Nieżelaznych i Recyklingu, Telekomunikacja Polska S.A. oraz Netia S.A.

Poparcie dla tej inicjatywy zadeklarował już Komendant Główny
Policji, który zobowiązał komendantów wojewódzkich Policji do objęcia
szczególnym nadzorem wszystkich spraw związanych z kradzieżą i
dewastacją infrastruktury. Jednocześnie Policja będzie monitorować
aktualny stan zagrożenia w oparciu o gromadzone dane statystyczne.

Do Memorandum o współpracy mogą przystępować kolejne firmy i
instytucje zamierzające wspólnie działać na rzecz zmniejszenia skali
zjawiska kradzieży i dewastacji infrastruktury.

źródło: UKE

Kan