60 procent sprzedawców utrudnia kupującym zwrócenie towaru. Co trzeci sklep internetowy unika odpowiedzialności za błędy w opisach i zdjęciach produktów w e-sklepie – pisze Interaktywnie.com.

Eksperci z serwisu Prokonsumencki.pl na zlecenie Interaktywnie.com przeanalizowali regulaminy 20 sklepów sprzedających elektronikę, skupiając się na ofertach telewizorów – w obliczu zbliżającego się Euro 2012.
Tylko 5 procent regulaminów sklepów z telewizorami stosuje zapisy w pełni zgodne z prawem. Pozostałe mniej lub bardziej naruszają interesy konsumentów.

Ponad 60 procent sprzedawców utrudnia wykonanie prawa odstąpienia od umowy. Przede wszystkim sprzedawcy uzależniają zwrot towaru tylko w momencie, gdy ten nie był w żaden sposób używany, jest nieuszkodzony, a najlepiej jeżeli jest jeszcze zapakowany w oryginalne nieuszkodzone opakowanie.

Najczęściej stosowane zapisy niezgodne z
wyznacznymi UOKiK

Lp.

Przykładowa klauzula niedozwolona

% sklepów internetowych posiadających
podobną klauzulę niedozwoloną

1

Zwracany w
tym trybie towar zostanie przyjęty tylko i wyłącznie wtedy, gdy będzie
odesłany w oryginalnym, nieuszkodzonym pudełku, z kompletną jego
zawartością, a sam produkt oraz akcesoria będą nieuszkodzone, oraz nie
będą nosiły jakichkolwiek śladów używania.

65 %

2

Sprzedawca
dokłada wszelkich starań, aby opisy nie zawierały informacji
nieprawdziwych, ale nie odpowiada za ewentualne niezgodności z
rzeczywistością.

35 %

3

Sklep
zastrzega sobie prawo zmiany regulaminu

30 %

4

Jedynie
poprawnie spisany protokół uszkodzenia umożliwi wymianę sprzętu na nowy
lub uzyskanie odszkodowania. Protokół należy przesłać niezwłocznie do
siedziby sprzedawcy. Reklamacje w firmie kurierskiej mogą być zgłaszane
w przeciągu 5 dni od daty doręczenia przesyłki, po tym terminie
reklamacje związane z uszkodzeniem towaru nie będą rozpatrywane.

25 %

5

Sprzedawca
nie ponosi odpowiedzialności za przerwy w korzystaniu ze sklepu
internetowego zaistniałe z przyczyn technicznych (konserwacja,
przegląd, wymiana sprzętu, etc) lub innych od niego niezależnych.

15 %

Źródło: Prokonsumencki.pl dla Interaktywnie.com

Co trzeci sklep internetowy wyłącza swoją odpowiedzialność za błędy w opisach i zdjęciach telewizorów prezentowanych na swoich stronach. Takie zastrzeżenie rażąco narusza prawa konsumenta, gdyż przy sprzedaży internetowej jedyną możliwością „zbadania” produktu jest właśnie zapoznanie się z jego opisem i zdjęciem – pisze Interaktywnie.com. Łatwo sobie wyobrazić, że zamawiamy telewizor 50-calowy, a w wyniku „błędu” sprzedawcy, otrzymujemy telewizor o kilkanaście cali mniejszy.

Zaskakuje także ciągła popularność jednej z najczęściej wpisywanych do rejestru prezesa UOKiK klauzul niedozwolonych, a mianowicie zastrzeganie przez sprzedawców prawa zmiany regulaminu – 30 procent sprzedawców narusza w ten sposób prawa konsumentów. Takie zastrzeżenie staje się niedozwolone, gdyż sprzedawcy ani nie wskazują ważnych przyczyn takich zmian, ani nie uzależniają ich wejścia w życie od faktycznego zapoznania się nimi przez konsumentów.

źródło: Interaktywnie.com

Kan