60 procent sprzedawców utrudnia kupującym zwrócenie towaru. Co trzeci sklep internetowy unika odpowiedzialności za błędy w opisach i zdjęciach produktów w e-sklepie – pisze Interaktywnie.com.
Eksperci z serwisu Prokonsumencki.pl na zlecenie Interaktywnie.com przeanalizowali regulaminy 20 sklepów sprzedających elektronikę, skupiając się na ofertach telewizorów – w obliczu zbliżającego się Euro 2012.
Tylko 5 procent regulaminów sklepów z telewizorami stosuje zapisy w pełni zgodne z prawem. Pozostałe mniej lub bardziej naruszają interesy konsumentów.
Ponad 60 procent sprzedawców utrudnia wykonanie prawa odstąpienia od umowy. Przede wszystkim sprzedawcy uzależniają zwrot towaru tylko w momencie, gdy ten nie był w żaden sposób używany, jest nieuszkodzony, a najlepiej jeżeli jest jeszcze zapakowany w oryginalne nieuszkodzone opakowanie.
Najczęściej stosowane zapisy niezgodne z |
||
Lp. |
Przykładowa klauzula niedozwolona |
% sklepów internetowych posiadających |
1 |
Zwracany w |
65 % |
2 |
Sprzedawca |
35 % |
3 |
Sklep |
30 % |
4 |
Jedynie |
25 % |
5 |
Sprzedawca |
15 % |
Źródło: Prokonsumencki.pl dla Interaktywnie.com
Co trzeci sklep internetowy wyłącza swoją odpowiedzialność za błędy w opisach i zdjęciach telewizorów prezentowanych na swoich stronach. Takie zastrzeżenie rażąco narusza prawa konsumenta, gdyż przy sprzedaży internetowej jedyną możliwością „zbadania” produktu jest właśnie zapoznanie się z jego opisem i zdjęciem – pisze Interaktywnie.com. Łatwo sobie wyobrazić, że zamawiamy telewizor 50-calowy, a w wyniku „błędu” sprzedawcy, otrzymujemy telewizor o kilkanaście cali mniejszy.
Zaskakuje także ciągła popularność jednej z najczęściej wpisywanych do rejestru prezesa UOKiK klauzul niedozwolonych, a mianowicie zastrzeganie przez sprzedawców prawa zmiany regulaminu – 30 procent sprzedawców narusza w ten sposób prawa konsumentów. Takie zastrzeżenie staje się niedozwolone, gdyż sprzedawcy ani nie wskazują ważnych przyczyn takich zmian, ani nie uzależniają ich wejścia w życie od faktycznego zapoznania się nimi przez konsumentów.
źródło: Interaktywnie.com
Kan
Zostaw komentarz