1 czerwca 2011 r. Prezes UKE zakończył uzgodnienia z Komitetem Usług
Dodanych ostatecznych zapisów Kodeksu Jakości Usług Dodanych,
nakładającego dodatkowe obowiązki na podmioty wykorzystujące numerację
Premium Rate.
Zmiany w Kodeksie powstały z inicjatywy Prezesa UKE w wyniku rozmów
prowadzonych przy „stole bez kantów”.
Kodeks jest wynikiem współpracy UKE oraz przedstawicieli KUD, a jego
zapisy mają służyć ochronie interesów konsumentów, którzy powinni
świadomie i bez obaw korzystać z usług Premium Rate. Prace w powyższym
zakresie wspierał również UOKiK.
10 czerwca br. Kodeks zostanie przyjęty przez Radę PIIT (Polska Izba
Informatyki i Telekomunikacji), w ramach której działa Komitet Usług
Dodanych.
Kodeks Jakości Usług Dodanych będzie obowiązywał wszystkich
dostawców treści oraz operatorów zrzeszonych w Komitecie Usług
Dodanych.
Zgodnie z zapisami Kodeksu, usługodawca zobowiązany będzie do
określenia we wszystkich materiałach promocyjnych wysokości opłaty za
korzystanie z usługi dodanej, w sposób czytelny i jednoznaczny,
niewprowadzający w błąd i niebudzący wątpliwości klienta.
Kodeks precyzuje w jaki sposób ma być podawana informacja o cenie
usług, warunkach ich świadczenia oraz możliwości aktywacji i rezygnacji
z usług Premium Rate.
W regulaminie usługi i na stronie www usługodawcy muszą być wskazane
następujące dane kontaktowe:
- adres siedziby usługodawcy, w tym adres do korespondencji (jeśli
jest inny od adresu siedziby), - numer infolinii,
- adres www usługodawcy,
- adres e-mail usługodawcy.
Usługę dodaną można będzie aktywować tylko poprzez zdefiniowany
katalog komend startowych, zawarty w regulaminie tej usługi, przy czym
komendą startową nie może być komunikat o treści STOP, wykorzystywany w
procesie dezaktywacji usługi.
Klient aktywując serwis subskrypcyjny musi otrzymać też informację,
w jaki sposób może dezaktywować daną usługę. Usługodawca zapewni
możliwość rezygnacji z subskrypcji za pomocą wiadomości SMS
o treści
STOP i nazwa identyfikująca
usługę. Z dezaktywacją serwisu
subskrypcyjnego nie może wiązać się podwyższona opłata. Niezależnie od
tego, peratorzy umożliwią swoim abonentom składanie dyspozycji
rezygnacji z subskrypcji poprzez kontakt z Call Center danego operatora.
Zarówno aktywacja, jak również dezaktywacja serwisu subskrypcyjnego,
będzie każdorazowo potwierdzana przez dostawcę usługi. W przypadku
aktywacji subskrypcji użytkownik automatycznie otrzyma:
- potwierdzenie dokonania subskrypcji wraz z nazwą usługi/konkursu,
- informację o częstotliwości otrzymywania usługi,
- informację o koszcie odebranej wiadomości,
- informację o miejscu udostępnienia regulaminu,
- informację o sposobie rezygnacji (ze wskazaniem numeru i komendy).
Sygnatariusze Kodeksu zobowiązują się również do skutecznego
egzekwowania od swoich kontrahentów wypełniania postanowień Kodeksu
poprzez odpowiednie zapisy umowne, a w przypadkach rażącego naruszenia
postanowień Kodeksu do nakładania kar na nieuczciwych kontrahentów,
włącznie z rozwiązaniem zawartej umowy.
Ponadto, sygnatariusze Kodeksu zadeklarowali ścisłą współpracę z
Prezesem UKE w zakresie podnoszenia jakości świadczonych usług Premium
oraz wyjaśniania zgłaszanych przez konsumentów skarg i wniosków.
Zgodnie z postanowieniami Kodeksu, agregatorzy usług Premium będą
informować abonenta o przekroczeniu dziennego i miesięcznego limitu
kwotowego na usługi Premium Rate. Obecnie przyjęte kwoty limitów
kwotowych wynoszą:
- limit dzienny – 31 zł brutto,
- limit miesięczny – 200 zł brutto.
Przyjęty tymczasowy model powiadamiania przez agregatorów, który w
praktyce funkcjonuje już od 15. kwietnia br., nie uwzględnia jednak
wszystkich poniesionych przez abonenta kosztów a jedynie koszty
poniesione w przypadku konkretnej usługi (numer Premium Rate). Prezes
UKE stoi na stanowisku, że docelowo powiadomienia mają być wysyłane
przez operatorów i muszą obejmować zbiorczo wszystkie koszty Premium
Rate na danym koncie abonenckim. Takie rozwiązanie, w opinii Prezesa
UKE, powinno zostać wdrożone przez operatorów do końca 2011 roku.
Cyfrowy Polsat oraz P4 planują
wprowadzenie takiego rozwiązania już
w III kwartale 2011r., PTK Centertel w styczniu 2012r., zaś PTC
możliwość wprowadzenia systemu powiadamiania o przekroczeniu limitów
kwotowych na usługach Premium Rate przewiduje na koniec 2012 roku.
Polkomtel w kwestii wdrożenia systemu powiadamiania o podwyższonym
dziennym poziomie kosztów usług Premium Rate z poziomu operatora zajął
stanowisko, z którego wynika, że wystarczające jest wysyłanie
powiadomień z poziomu agregatora, a zobowiązanie operatorów do
wprowadzenia takiej funkcji powinno nastąpić po okresie obowiązywania
pierwszego rozwiązania i analizie potrzeby rozszerzania tej funkcji na
operatorów. W związku z tym nie zobowiązał się do wprowadzenia tego
rozwiązania w określonym terminie.
Ważnym z punktu widzenia klientów rozwiązaniem, omawianym z
operatorami, było blokowanie numerów Premium Rate na życzenie klienta.
W tym zakresie Prezes UKE rekomenduje wprowadzenie blokad z
podziałem na konkretne serwisy (np. serwisy dla dorosłych, konkursy,
gry, inne serwisy subskrypcyjne), kategorie kwotowe lub całości
numeracji PR. Blokady wszystkich serwisów PR, w opinii Prezesa UKE,
powinny zostać wdrożone najpóźniej pod koniec III kwartału 2011 roku.
Docelowo, do połowy 2012 roku operatorzy powinni wdrożyć system blokady
z podziałem na konkretne serwisy (np. serwisy dla dorosłych, konkursy,
gry, inne serwisy subskrypcyjne), kategorie kwotowe lub całości
numeracji PR.
W kwestii blokowania numerów Premium Rate – operatorzy również
wskazują na różne możliwości wprowadzenia takiej usługi dla swoich
klientów.
Obecnie P4 umożliwia swoim klientom bez dodatkowych opłat blokowanie
dostępu do wszystkich usług Premium poprzez kontakt z Biurem Obsługi
Klienta. Cyfrowy Polsat określił szacunkowy czas potrzebny na wdrożenie
rozwiązania na III kwartał 2011, PTK Centertel – styczeń 2012, PTC – I
kwartał 2012 roku. Polkomtel w kwestii wdrożenia systemu blokowania
numerów Premium Rate z poziomu operatora nie określił terminu.
Oba rozwiązania techniczne zostały również uwzględnione w
nowelizowanych przepisach Prawa telekomunikacyjnego i będą obowiązywały
operatorów po wejściu w życie ustawy.
Przyjęcie Kodeksu nie oznacza końca rozmów prowadzonych przy „stole
bez kantów”. Zgodnie z ustaleniami Prezes UKE będzie co kwartał
organizował spotkania wszystkich sygnatariuszy Kodeksu w celu bieżącej
analizy sytuacji na rynku usług o podwyższonej opłacie. Umożliwi to
zweryfikowanie, czy przyjęte rozwiązania są wystarczające i eliminują
nieuczciwe praktyki na runku usług dodanych.
źródło: UKE
Kan
Podobne wpisy
3 komentarze
Zostaw komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi
Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.
A gdzie najprostsze rozwiązanie z możliwych – blokada przez sms lub USSD całego spamowego badziwia włacznie z Premium?
Jak widać po terminach wprowadzania powiadomień firmy i tak robią sobie szopkę z tego.
Jak to w życiu. Najlepsza zasada to człowieku broń się sam przed operatorami i firmami naciągającymi.
zobaczymy jak to będzie w praktyce
chciałam kupić ten delfi ale teraz sie przekonałam że wole inny mam szczenście bo justro kupuje telefon i wybieram inny!!!!1 😉