Od 25 maja 2011 r. wszyscy Europejczycy będą korzystać z nowych uprawnień i usług w dziedzinie telefonii – w tym komórkowej – i Internetu. Do tego dnia we wszystkich państwach Unii mają zostać wdrożone nowe unijne zasady dla sektora telekomunikacji, które mają go uczynić bardziej konkurencyjnym, co w efekcie przyniesie dogodniejsze usługi dla klientów. Chodzi między innymi o zapewnienie klientom możliwości zmiany operatora telekomunikacyjnego w ciągu jednego dnia, z zachowaniem numeru telefonu, gwarancje większej przejrzystości oferowanych klientom usług oraz lepszej ochrony ich danych osobowych w sieci.

Dzięki nowym
uprawnieniom nadzorczym uzyskanym przez Komisję oraz uprawnieniom
regulacyjnym, nadanym Organowi Europejskich Regulatorów Łączności
Elektronicznej (BEREC), zwiększy się pewność prawna, a operatorzy
telekomunikacyjni znajdą się na wspólnym, ogólnoeuropejskim rynku.
Komisja współpracowała
ściśle z administracjami państw członkowskich dla zapewnienia sprawnego
wdrożenia tych unijnych przepisów.
Może ona wystąpić z postępowaniem w sprawie uchybienia
ich zobowiązaniom, gdyby doszło do opóźnień wdrożenia.
Wzmocnienie wspólnego rynku
usług telekomunikacyjnych jest głównym celem Europejskiej agendy
cyfrowej – ang.
Digital Agenda for Europe.

Wiceprzewodnicząca
Komisji Europejskiej odpowiedzialna za agendę cyfrową, Neelie Kroes,
powiedziała:

„Obywatele i przedsiębiorcy pragnący
cieszyć się bardziej konkurencyjnymi usługami telekomunikacyjnymi
powinni wykorzystać w pełni możliwości, jakie uzyskają dzięki nowym
regułom.
Zrobię wszystko, co w mojej mocy, by tak się stało. Jeśli nowe uprawnienia nie
będą się przekładały na rzeczywiste korzyści, osobiście podejmę
wszelkie niezbędne kroki zmierzające do naprawy sytuacji w odniesieniu
do państw członkowskich i operatorów telekomunikacyjnych.”

Obowiązujące od 25 maja nowe przepisy
unijne zapewniają obywatelom i przedsiębiorcom:

Wyższy poziom ochrony praw konsumenta i
większy wybór:

  • możliwość zmiany operatora telefonii
    stacjonarnej lub komórkowej z zachowaniem numeru w ciągu jednego dnia
    roboczego;

  • ograniczenie
    do 24 miesięcy początkowej długości nowego abonamentu, przy
    jednoczesnym zobowiązaniu operatorów do oferowania dwunastomiesięcznych
    umów.

    Umożliwi to klientom łatwiejsze
    zmienianie operatorów w przypadku, gdy znajdą sobie lepszą ofertę;

  • bardziej
    przejrzyste informacje o usługach wliczonych w abonament;
    Umowy abonenckie muszą
    zawierać opis minimalnego poziomu jakości świadczonych usług.

    W
    szczególności abonenci internetowi muszą otrzymywać dane na temat
    technik zarządzania ruchem i ich wpływu na jakość usług, jak również
    wszelkich innych ograniczeń (w rodzaju ograniczenia szerokości pasma
    lub dostępnej prędkości połączenia, blokowania czy ograniczania
    niektórych rodzajów połączeń – na przykład połączeń telefonii
    internetowej w technologii VoIP (
    Voice
    Over Internet Protocol
    );
    wymagane jest również określenie
    w umowie szczegółów rekompensat i zwrotów kosztów, przysługujących w
    razie niespełnienia takiego minimalnego poziomu usług
    .

Lepiej chroniona
prywatność i bezpieczeństwo w sieci:

  • poprawa
    ochrony przed naruszeniem prywatności danych osobowych oraz przed
    spamem (tj. niezamawianą
    pocztą elektroniczą) wraz z obowiązkiem powiadamiania o wszelkich
    naruszeniach poufności danych osobowych;

  • poprawa
    poziomu informacji i wymogów uzyskania zgody zainteresowanych w celach
    przechowywania i udostępniania informacji zachowywanych w urządzeniach
    użytkownika (takich jak „cookies” niezwiązane bezpośrednio z usługą, z
    jakiej korzysta dany użytkowni
    k).

Uspójnienie prawodawstwa w skali całej UE

  • regulatorzy
    krajowi uzyskują więcej samodzielności i n
    owe
    uprawnienia, by w ostateczności nakładać na operatorów cieszących się
    znaczącą pozycją na rynku obowiązek oddzielenia sieci komunikacyjnych
    od działów usługowych, dla zapewnienia innym operatorom
    niedyskryminacyjnego dostępu (bez konieczności podziału własności czy
    też tworzenia odrębnego przedsiębiorstwa).

  • wspólnie z
    Organem Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC)
    Komisja uzyskała przy tym dodatkowe uprawnienia nadzorcze w zakresie
    środków zaradczych w dziedzinie konkurencji na rynku usług
    telekomunikacyjnych
    . W praktyce znaczy to, że
    gdyby Komisja uznała, że proponowany środek zaradczy w dziedzinie
    konkurencji zgłoszony przez krajowy organ regulacyjny stworzy
    przeszkodę na drodze do jednolitego rynku dla dostawców usług
    telekomunikacyjnych, Komisja może zadecydować o przeprowadzeniu
    dogłębnej oceny, by po konsutacji z BEREC wydać zalecenia obowiązujące
    krajowego regulatora do wprowadzenia zmian w proponowanym środku
    zaradczym lub też do jego wycofania.

Do dalszych nowości zawartych w pakiecie
należy poprawa dostępu do numerów alarmowych, w szczególności w
przypadku korzystania z połączenia z europejskim numerem alarmowym 112.

Niedawno, na
podstawie nowych reguł na rynku telekomunikacyjnym, weszły w życie
zalecenia Komisji wskazujące krajowym organom regulującym
telekomunikację, w jaki sposób powinny one regulować dostęp stron
trzecich do konkurencyjnych, superszybkich sieci światłowodowych
.

Komisja ściśle
monitoruje wdrażanie nowych reguł telekomunikacyjnych w państwach
członkowskich, i wykorzysta w pełni swoje uprawnienia, zwiększone
niedawno na mocy traktatu lizbońskiego, by dopilnować pełnego i
terminowego wdrożenia zaktualizowanych unijnych przepisów w tej
dziedzinie do prawa krajowego każdego z państw członkowskich.
Pragnąc wspomóc państwa członkowskie we wdrażaniu
nowych reguł telekomunikacji, Komisja wydała wytyczne obejmujące szereg
rozmaitych zagadnień, od
cookies aż po usługę powszechną.