W lutym mija 5 lat od udostępnienia systemu płatności mobilnych BLIK. Przez ten czas BLIK stał się powszechnie dostępny i masowo wykorzystywany. Użytkownicy zrealizowali nim łącznie 353 milionów transakcji o wartości 47 miliardów zł. BLIK najpopularniejszy jest w internecie, gdzie w 2019 roku wyprzedził płatności kartami. W ubiegłym roku z BLIKA skorzystało blisko 9 mln użytkowników.

BLIK został uruchomiony w lutym 2015 roku dzięki porozumieniu sześciu, konkurujących na co dzień banków. Rozwiązanie zostało w całości wymyślone w Polsce. Podstawą do jego stworzenia była aplikacja IKO, funkcjonująca w PKO Banku Polskim, którego prezes – Zbigniew Jagiełło był inicjatorem porozumienia o utworzeniu jednego standardu płatności mobilnych. W ciągu 5 lat funkcjonowania, BLIKA udostępniły kolejne instytucje – dziś skorzystać z niego może 95 proc. klientów bankowości mobilnej. W 2019 roku BLIKIEM płaciło 9 milionów użytkowników.

 

Przez 5 lat BLIK stał się synonimem płatności mobilnych w Polsce. Odnotowaliśmy 353 mln transakcji, z czego prawie 220 mln w ubiegłym roku. Wierzę, że w kolejnych latach BLIK stanie się w Polsce również synonimem mobilnych płatności zbliżeniowych – mówi DariuszMazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA. – Tak szybki rozwój budowanego od podstaw systemu nie byłby możliwy, gdyby nie współpraca bardzo wielu graczy na rynku – banków, izby rozliczeniowej, agentów rozliczeniowych oraz sprzedawców – zarówno tych tradycyjnych, jak i internetowych – dodaje.

 

Najbliższa przyszłość BLIKA to przede wszystkim udostępnienie płatności zbliżeniowych w Polsce i na świecie oraz rozwój współpracy z zagranicznymi platformami dostarczającymi rozwiązania płatnicze dla globalnych graczy e-commerce. Dzięki temu sieć akceptacji BLIKA wyjdzie istotnie poza Polskę. Naturalną konsekwencją tego będą starania o współpracę z zagranicznymi bankami, aby zaoferowały one BLIKA jako formę płatności swoim klientom – użytkownikom aplikacji bankowych na całym świecie.

 

5 lat stałego dynamicznego wzrostu transakcyjności

Przez 5 lat użytkownicy BLIKA zrealizowali 353 miliony transakcji o wartości 47 miliardów złotych. Kluczowy w tym względzie był rok 2019 z blisko 220 milionami transakcji. W internecie zrealizowano ich w tym czasie 156 milionów, a w terminalach w sklepach stacjonarnych 20 milionów. Użytkownicy ponad 24 miliony razy wypłacali i wpłacali BLIKIEM gotówkę z bankomatów i wykonali ponad 16 milionów przelewów na numer telefonu BLIK.

Niesłabnącą dynamikę wzrostu transakcyjności dobrze pokazują dane z czwartego kwartału 2019 roku, kiedy odnotowano aż 72 miliony transakcji – to wzrost o 113 proc. rok do roku. W tym czasie największy wzrost – 228 proc. rok do roku – widać przy transakcjach w terminalach POS (w czwartym kwartale było takich transakcji 6,6 miliona). O 182 proc. wzrosła liczba przelewów na telefon BLIK (5,8 miliona w czwartym kwartale). W systemie odnotowano także 6,8 miliona wpłat i wypłat z bankomatów (+56 proc. r/r). Tradycyjnie – najwięcej transakcji w ostatnim kwartale ubiegłego roku użytkownicy wykonali w internecie – było to blisko 53 miliony, czyli o 109 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2018 roku.

W ostatnim kwartale 2019 roku użytkownicy realizowali średnio 766 tys. transakcji dziennie – czyli 8 na sekundę. Rekord pojedynczego dnia to 1,3 miliona transakcji. Średnia kwota transakcji BLIKIEM w tym czasie to 136 zł.

Na koniec 2019 roku BLIK dostępny był w 476 tys. punktów usługowo handlowych posiadających 538 tys. terminali płatniczych (to 65 proc. wszystkich terminali w Polsce). Korzystać można z niego także w ponad 20 tys. bankomatów (90 proc. rynku) oraz w całym polskim e-commerce.

 

Dominacja w płatnościach e-commerce

Według Narodowego Banku Polskiego już przez 4 kolejne kwartały BLIK w płatnościach w internecie wyprzedza karty płatnicze. Z danych NBP za trzeci kwartał 2019 roku wynika, że użytkownicy płacili kartami 28 mln razy, podczas gdy BLIKIEM blisko 40 milionów razy. Dynamika wzrostu liczby transakcji BLIKIEM w sieci jest wyższa niż dynamika wzrostu liczby transakcji kartami.

W ostatnim czasie Polski Standard Płatności coraz intensywniej pracuje nad dostępnością płatności BLIKIEM w globalnym e-commerce. Po nawiązaniu współpracy z platformą płatniczą PPRO, już za chwilę polscy użytkownicy będą mogli zapłacić BLIKIEM także w sklepach internetowych obsługiwanych przez jednego z liderów międzynarodowych rozwiązań płatniczych.