Dlaczego warto zainwestować w komunikację ze szczoteczką do zębów, czyli argumenty dla dyrektorów finansowych

Do niedawna zarówno dostawców technologii, jak i firmy kupujące ich produkty interesowały głównie funkcje i możliwości nowych rozwiązań. Dziś jednak najważniejsze staje się co innego, a mianowicie możliwości, jakie produkt zapewnia jego użytkownikom. Przykładowo, możliwość komunikowania się producenta ze szczoteczką do zębów wydaje się technologiczną ciekawostką, jednak informacje zgromadzone za pośrednictwem utworzonego w ten sposób strumienia danych, np. o tym, ile razy klient może wyczyścić zęby za pomocą jednej szczoteczki, przynoszą firmie wymierne korzyści.

Spojrzenie na technologie przez pryzmat cyfrowej transformacji

Nabywcy nowych technologii często kierują się chęcią wywarcia wrażenia na innych. Tymczasem najważniejsze są korzyści finansowe, jakie firma może osiągnąć dzięki takim produktom. W związku z tym cyfrowa transformacja zyskuje zupełnie inny kontekst.

Przekształcamy przedsiębiorstwo nie po to, aby wdrożyć nowe technologie, lecz w celu zwiększenia wydajności i elastyczności. Chcemy zapewnić klientom lepszą obsługę, ponieważ może się to przełożyć na większą rentowność. Chcemy wzmocnić firmę, a nie tylko wyposażyć ją w rozwiązania informatyczne, które zrobią wrażenie na konkurencji. W ten sposób należy dziś patrzeć na wszystkie inwestycje w zaawansowane technologie.

Dostawcy technologii dla przedsiębiorstw nie powinni ograniczać się do produkcji, lecz również pomagać klientom w efektywnym wykorzystaniu najnowszych rozwiązań. Jeśli produkt, nawet najbardziej zaawansowany i atrakcyjny, nie będzie przynosić firmie korzyści ekonomicznych ani pomagać jej w realizacji misji lub wizji, to jego zakup nie ma sensu.

Dyrektorzy finansowi odgrywają kluczową rolę w cyfrowej transformacji

Dlatego ALE, globalny dostawca technologii komunikacyjnych, stara się rozmawiać bezpośrednio z osobami zajmującymi to stanowisko. Jednym z zadań dyrektora finansowego jest dopilnowanie, aby dział informatyczny inwestował wyłącznie w technologie przynoszące firmie wymierne korzyści. Atrakcyjność produktów nie robi na nim wrażenia. Dyrektorzy finansowi są sceptykami, którzy nie zwracają uwagi na krzykliwe reklamy, lecz patrzą bezpośrednio na korzyści, jakie można osiągnąć dzięki produktowi. Jeśli nie widzą takich korzyści, nie decydują się na zakup. Dlatego odgrywają tak ważną rolę w procesie cyfrowej transformacji. Wiele firm ma skłonność do kupowania technologii cyfrowych tylko ze względu na ich funkcje i właściwości. Patrzcie, możemy przenieść naszą infrastrukturę do chmury i obniżyć koszty operacyjne! Możemy rozszerzyć procesy obsługi klientów na platformy mobilne! Możemy kupić czujniki Internetu rzeczy dla wszystkich magazynów i lepiej monitorować produkty!

Choć zakup każdej z tych technologii może być jak najbardziej uzasadniony ekonomicznie, firmy często decydują się na nie bez wcześniejszego przeanalizowania możliwych rezultatów. Nie sprawdzają, czy dana technologia, nawet robiąca doskonałe wrażenie, jest dostosowana do konkretnych procesów i wymagań.

Jeśli klient zachęcony przez sprzedawcę zainwestuje w niewłaściwy produkt, który nie przyniesie mu oczekiwanych korzyści, stracą na tym obie strony. Klient wyda pieniądze tylko po to, aby się rozczarować, natomiast dostawca ryzykuje, że krótkoterminowy zysk ze sprzedaży pozbawi go korzyści płynących z długotrwałej relacji z klientem. Klient powinien mieć pewność, że inwestycja w najnowocześniejsze rozwiązania sieciowe, od komunikacji zintegrowanej poprzez inteligentną analizę po zabezpieczenia infrastruktury, wzmocni jego firmę. Dlatego dyrektor finansowy i inne osoby podejmujące decyzje na wysokim szczeblu są zaangażowane w ten proces od samego początku.

Nie wszystkie drogi prowadzą do Rzymu

Jeśli przedsiębiorstwo zamierza wkroczyć na ścieżkę cyfrowej transformacji, to powinno pamiętać, że celem tego procesu jest nie tylko wdrożenie nowych rozwiązań informatycznych, lecz również usprawnienie funkcjonowania całej organizacji. Warto więc wybrać dostawcę, który będzie współpracował z firmą i pomoże jej w realizacji obu tych celów. Wówczas środki przeznaczone na cyfrową transformację nie będą wydatkami, lecz inwestycjami w pełnym tego słowa znaczeniu.

Autor: Tony Kontzer, autor tekstów o tematyce biznesowej i technologicznej