W wielu firmach, również tych największych na polskim rynku, istnieje rozbieżność pomiędzy celami działów IT, a celami sprzedażowymi i biznesowymi reszty organizacji. Dlaczego tak się dzieje i jaki ma to wpływ na funkcjonowanie na rynku? O wnioskach z wywiadów z szefami odpowiedzialnymi za obszary marketingu, sprzedaży i rozwoju w dużych organizacjach opowiada Magdalena Dziewguć, dyrektor programowa Foundation For Strategic Competence Development.

Podczas serii indywidualnych wywiadów zapytaliśmy o czynniki, które wpływają na rozwój biznesu. Nie było to zaskoczeniem, że większość ankietowanych na jednym z pierwszych miejsc wskazywała rozwój nowych technologii. Zaskakiwało jednak spostrzeżenie, iż mimo przekonania, że to właśnie IT ma znaczący udział w budowaniu przewagi konkurencyjnej, stosunkowo niewielu szefów IT jest zaangażowanych w tworzenie wspólnych biznesowych celów dla organizacji. Takie działania można zaobserwować jedynie w kilku firmach – nie zdziwił nas fakt, że są to przedsiębiorstwa postrzegane jako liderzy rynku.

Wśród ankietowanych przeważają głosy, że po stronie IT brakuje im partnera do rozmowy – kogoś, kto doradzi, które rozwiązania będą nie tyle najnowocześniejsze na rynku, co najskuteczniej pomogą wspierać sprzedaż i cele biznesowe. „Wstępny wniosek z badania jest taki, że liderzy często nie posiadają niezbędnej wiedzy na temat technologii i nie zawsze mogą liczyć na wsparcie szefów IT, którzy koncentrują się na stricte technicznej, a nie biznesowej stronie projektu” – mówi Magdalena Dziewguć. W efekcie w firmach tworzą się dwa obozy, nie rozumiejące nawzajem swoich celów ani priorytetów. Co ciekawe, mimo, iż panuje zgoda co do postępującej zmiany, przez ostatnich kilka lat we współpracy pomiędzy operacjami a IT niewiele się zmieniło.
Z drugiej strony, na postawie badania wiadomo, że te firmy, które wprowadzają wspólne cele dla całej organizacji, w tym również IT, znacznie skracają czas wprowadzania nowych produktów i w ten sposób budują swoją przewagę konkurencyjną. Jak udaje się to osiągnąć? „Moi rozmówcy podkreślali, że przełomowe jest nakłonienie wszystkich, by o końcowym produkcie myśleli językiem klienta – co dla niego jest najważniejsze, czego potrzebuje. W ten sposób kończy się wewnętrzna rywalizacja i zaczyna granie do wspólnej bramki” – mówi dyrektor programowa Fundacji.

Wywiady są pierwszą częścią projektu badawczego, realizowanego przez fundację FSCD Polska, którego celem jest wskazanie czynników wspierających współpracę pomiędzy IT a biznesem w dużych organizacjach.

Niektóre wnioski z pilotażu badania:

  • W ocenie szefów sprzedaży, marketingu i operacji, działy IT nie posiadają właściwej wiedzy
    o biznesie. Liderzy biznesowi jeszcze niżej oceniają swoja wiedzę na temat technologii.
  • Cele ogólnofirmowe nie wspierają współpracy przy realizacji celów biznesowych.
  • W organizacjach nie ma systemowego rozliczania projektów po wdrożeniu – analiza POST.
  • Większość liderów odpowiedzialnych za biznes nie zna celów liderów odpowiedzialnych za technologię, ani sposobu ich rozliczania.
  • Liderzy IT często są nieznani w organizacji, odseparowani od innych – pytanie o ich profil osobowościowy i wartości wywołuje konsternację .
  • W organizacjach nie ma jasnych zasad rozliczania odpowiedzialności Biznesu i IT we wspólnych projektach – dominuje przerzucanie odpowiedzialności na druga stronę.
  • W większości organizacji Biznes ma ograniczony wpływ na decyzje o inwestycjach
    w technologie.
  • W większości organizacji Biznes nie jest rozliczany z efektywności inwestycji w technologie.
  • Większość liderów biznesu jest przeciwna organizacyjnemu łączeniu struktur Biznesu i IT.
  • Liderzy IT i liderzy biznesowi „mówią różnymi językami” – w innych miejscach widzą szanse i zagrożenia.

Fundacja FSCD Polska

Kan