W roku 2016 odnotowana liczba zakupów robiona za pomocą smartfona i tabletu wzrosła niemal o połowę w porównaniu do zeszłego roku. Co to oznacza dla reklamy online? Grupa Kwanko prezentuje dane dotyczące użytkowników robiących zakupy przez Internet na podstawie analizy źródeł opublikowanych na przestrzeni 2015 i 2016 roku.


Wszystko rozpoczyna się od poszukiwań

Nawet jeśli wydaje nam się, że kupujemy spontanicznie, konkretne wybory powstają w naszych głowach po obejrzeniu kilku filmów, przeglądaniu Instagrama lub na skutek przypadkowego natknięcia się na produkt w sieci. Okazuje się, że ponad połowa użytkowników (52%) korzysta z wyszukiwarek w swoich smartfonach. Istotnym jest również fakt, że w ciągu kilku ostatnich lat ogólna liczba wyszukiwań na telefonie wzrosła aż 15-krotnie. To pierwszy krok ku temu, aby nasze życie zostało zdominowane przez urządzenia mobilne.
Smartfon nieodłącznym elementem zakupów
Smartfon jest dzisiaj istotnym elementem życia wielu z nas, m.in. właśnie z powodu zakupów. Potwierdzeniem jest fakt, że 90% konsumentów podczas dokonywania zakupu sprawdza dane na swoim smartfonie. To bardzo dobra wiadomość dla reklamodawców, którzy mogą zrobić coraz więcej właśnie w strefie mobile.

Aplikacja źródłem informacji

45% użytkowników korzysta z aplikacji w celu sprawdzenia informacji o usłudze lub produkcie, który zamierzają kupić. Oznacza to, że niemal co drugi konsument przed dokonaniem zakupu zapoznaje się z treściami zamieszczonymi w sieci. Taka sytuacja z kolei może powodować również wzrost zakupów online i contentu reklamowego, z czego powinni ucieszyć się zarówno wydawcy, jak i reklamodawcy.


Oprócz tego, że konsumenci poszukują informacji o produkcie na smartfonie przed zakupami, robią to również podczas zakupów. 62% użytkowników poszukuje informacji podczas robienia zakupów w sklepie offline. W tym przypadku wartym uwagi rozwiązaniem jest usługa geotargetowania, która pozwala reklamodawcom dotrzeć do potencjalnych klientów w odległości około 30 metrów od konkretnego sklepu.

Polacy chcą próbować

Pomimo tego że użytkowników mobilnych wciąż przybywa, wbrew pozorom zakupy przez internet nadal nie są aż tak popularne. Wiele jednak wskazuje na to, że w najbliższej przyszłości trend ten będzie ulegał zmianie. Ponad 70% Polaków niekupujących jeszcze przez smartfona lub tablet, chce w tym roku wypróbować zakupy mobile. – W 2017 roku udział reklamy mobilnej na światowym rynku reklamy online osiągnie 50 proc. To oznacza, że jej ekspansja jest wciąż jeszcze przed nami a możliwości rozwoju są praktycznie nieograniczone. W najbliższych latach z pewnością powstanie wiele ekscytujących innowacji i rozwiązań, które będą kształtować zachowania użytkowników, którzy już dzisiaj nie rozstają się ze swoim smartfonem.– mówi Michał Sołtys z Grupy Kwanko.

Źródła badań: publikacje na przestrzeni 2015 i 2016 roku

źródło: Kwanko

Kan