Zakupy w Internecie to bez wątpienia ogromna wygoda. Żeby wybrać i zamówić wybrany produkt, nie trzeba nawet wstawać z kanapy. Jednak myli się ten, kto myśli, że zamówienie równie bezproblemowo dotrze bezpośrednio do naszych rąk. Pora przybycia kuriera nie zawsze jest możliwa do przewidzenia, zaś jego wizyta często ma miejsce wtedy, gdy akurat nie ma nas w domu. Alternatywą do oczekiwania na kuriera jest osobisty odbiór towarów, który oferowany jest przez rosnącą ilość sklepów internetowych.

Porównywarka cen idealo.pl sprawdziła, ile polskich sklepów internetowych oferuje odbiór osobisty zamówionych produktów w sklepie lub różnego rodzaju punktach odbioru oraz paczkomatach. W badaniach przeanalizowano również wady i zalety poszczególnych rozwiązań pod względem kosztów oraz dostępności punktów odbioru. Oprócz tego sprawdzono, jak polscy sprzedawcy prezentują się na tle innych europejskich krajów.

Odbiór osobisty możliwy w większości polskich sklepów

Paczkomaty oraz system Click & Collect to rozwiązania e-commerce, które powstały za granicą, jednak wyniki badań idealo świadczą o tym, że Polacy nie tylko chętnie z nich korzystają, lecz również stosują je w praktyce częściej, niż inne uwzględnione w raporcie kraje. Aż 78% rodzimych sprzedawców dostarcza zamówione towary do paczkomatów lub punktów odbioru bądź umożliwia osobiste odebranie w stacjonarnej siedzibie sklepu.


Odbiór na poczcie daleko za paczkomatami

Z badań idealo wynika, że możliwość samodzielnego odbioru zamówionych towarów oferuje konsumentom coraz więcej sklepów internetowych. W porównaniu z 2015 rokiem zanotowano pod tym względem 6-procentowy wzrost z 72% na 78%. Wśród oferowanych przez sprzedawców form dostawy szczególnie wyróżnia się odbiór osobisty w sklepie, na poczcie, w kiosku lub na stacji benzynowej. Najczęściej, bo w aż 65% sklepów są to jednak paczkomaty InPost.


Zaraz za paczkomatami znajduje się odbiór osobisty w sklepie stacjonarnym, magazynie sklepu lub specjalnym punkcie odbioru – możliwość taką oferuje 61% sprzedawców. U polskich sprzedawców znacznie rzadziej znaleźć można inne formy odbioru zamówionych towarów. Wśród nich znalazło się pobranie przesyłki w placówce Poczty Polskiej z 16% oraz odbiór w kiosku w ramach usługi Paczka w Ruchu (14%) oraz na stacji benzynowej. Stacja z Paczką współpracuje z 9% polskich sprzedawców. W jednym ze zbadanych sklepów oferowany był także odbiór zamówienia w Strefie paczki DPD.

Oszczędność pieniędzy w sklepie, oszczędność czasu w paczkomatach

Wyniki badań idealo wyraźnie wskazują na wysokie zainteresowanie Polaków dostawą zamówienia w inne miejsce niż adres zamieszkania. Jest to z całą pewnością trend służący wygodzie konsumentów. W Polsce istnieje szereg możliwości odbioru towarów, wśród których łatwo znaleźć jest dogodne i praktyczne rozwiązanie. Oprócz wygody warto jednak uwzględnić kwestie praktyczne. Gwarancją oszczędności i rozwiązaniem dla sceptyków jest bez wątpienia odbiór osobisty w sklepie – w ogromnej większości przypadków jest to usługa darmowa i w najwyższym stopniu umożliwiająca przyjrzenie się zamówionym towarom oraz ich ewentualny zwrot.


Osobom, którym w ciągu dnia brakuje czasu na odebranie paczki, warto natomiast polecić Paczkomaty i Stację z Paczką – jako jedyne umożliwiają one odbiór zamówienia przez całą dobę. Należy jednak również pamiętać o tym, że przesyłki czekają na odbiór jedynie przez określony czas. W przypadku Paczkomatów są to 72 godziny, zaś na stacjach paliw Orlen – 5 dni. Dokonując zamówień jest jednak w czym wybierać – większość sklepów udostępnia swoim klientom więcej niż jedną z wymienionych w badaniach idealo usług. Najczęściej są to dwie (28%) możliwości do wyboru, zaś trzy – w 15% sklepów. W poszczególnych przypadkach opcji do wyboru jest nawet jeszcze więcej.

Dla zainteresowanych, pełny raport znajdziecie na: idealo.pl

Kan