Android i iOS od lat są najpopularniejszymi systemami operacyjnymi w Polsce. Ich użytkownicy różnią się jednak nie tylko wyborem oprogramowania sterującego ich urządzenia przenośne, lecz również swoimi nawykami związanymi z zakupami. W swoich najnowszych badaniach porównywarka cen idealo.pl postanowiła sprawdzić, jaki obraz polskiego m-commerce wyczytać można ze zwyczajów konsumenckich użytkowników aplikacji mobilnej idealo oraz jak przedstawia się korzystanie ze smartfonów i tabletów w ciągu dnia w porównaniu ze stronami w wersji desktop.

Android najczęściej wykorzystywany do zakupów w sieci

Badania idealo wyraźnie wskazują na dominację Androida wśród polskich konsumentów – zarówno w przypadku tabletów, jak i smartfonów. Z aplikacji na urządzenia z systemem operacyjnym Google korzysta łącznie 90% użytkowników. W przypadku obu systemów najczęściej wybieranym urządzeniem służącym do zakupów w Internecie jest smartfon. Udział konsumentów korzystających z telefonów komórkowych z Androidem wynosi 67%, zaś z iPhone’ów – 9%. Łącznie jest to 76% użytkowników w porównaniu z 24% osób korzystających z aplikacji idealo na tabletach z Androidem i iPadach.


Użytkownicy iOS kupują do dwóch razy droższe produkty

Właściciele urządzeń z Androidem są nie tylko największą grupą użytkowników korzystających z aplikacji idealo, lecz charakteryzują się także większą świadomością cen kupowanych produktów i oszczędnością. Konsumenci robiący zakupy za pośrednictwem iPadów i iPhone’ów wybierają natomiast znacznie droższe produkty z segmentu elektroniki. Widać to wyraźnie na przykładzie kategorii takich jak Laptopy bądź Smartfony. Ceny tych produktów są odpowiednio o 100% i 86% wyższe niż w przypadku sprzętów wybieranych przez użytkowników Androida. Powodem tego może być przywiązanie użytkowników Apple do tej marki, o czym świadczyłoby wybieranie przez nich ofert stosunkowo drogich MacBooków lub iPhone’ów.


Interesującym wyjątkiem od tej reguły są sprzęty gospodarstwa domowego, na które użytkownicy aplikacji idealo na Androida wydają więcej niż osoby korzystające z iPadów i iPhone’ów. Różnica w cenach lodówek wybieranych przez obie grupy konsumentów wynosi jednak niecałe 23% i jest nieznaczna w porównaniu z przykładowymi 50% w przypadku telewizorów LED lub ze wspomnianą dwukrotnie wyższą ceną laptopów wybieranych przez użytkowników iOS.

Zakupy na kanapie: Wieczory należą do tabletów

W ciągu dnia zaobserwować można podobną intensywność w korzystaniu użytkowników idealo z wszystkich mediów – komputerów, smartfonów i tabletów, zaś wyraźny punkt kulminacyjny osiągany jest w najlepszym czasie antenowym około godziny 21:00. Podczas gdy rano w drodze do pracy lub szkoły do planowania zakupów używana jest głównie aplikacja na smartfona, w godzinach pracy na znaczeniu zyskuje tradycyjna strona w wersji desktop. Wieczorem natomiast następuje wzmożony wzrost zainteresowania aplikacją na tablety, za pośrednictwem których wykonywanych jest niespełna 10% wizyt na stronach idealo. Świadczy to o wzmożonym korzystaniu z „drugiego ekranu” – podczas oglądania telewizji, użytkownicy jednocześnie przeglądają oferty sklepów internetowych za pomocą urządzeń mobilnych.


źródło: idealo.pl

Kan