BLIK otrzymał zgodę Prezesa NBP i stał się pierwszym niekartowym schematem płatniczym w Polsce

System Płatności Mobilnych BLIK stał się jednocześnie „Schematem Płatniczym BLIK” – Polski Standard Płatności otrzymał pozytywną decyzję Prezesa Narodowego Banku Polskiego w tej sprawie.

Polski Standard Płatności wystąpił 7 sierpnia 2017 r. do Prezesa Narodowego Banku Polskiego z formalnym wnioskiem o wyrażenia zgody na prowadzenie „Schematu Płatniczego BLIK”. Procedura administracyjna zainicjowana przez Spółkę związana była z wejściem w życie znowelizowanej ustawy o usługach płatniczych (ustawą z dnia 30 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw, Dz. U. z 2016 r., poz. 1997), która wprowadziła do polskiego porządku prawnego pojęcie schematu płatniczego. Szybka decyzja Prezesa Narodowego Banku Polskiego spowodowała, iż BLIK stał się pierwszym niekartowym schematem płatniczym w Polsce, który otrzymał decyzję administracyjną potwierdzającą spełnianie wymogów regulacyjnych mających na celu zapewnienie tego rodzaju przedsięwzięciu bezpieczeństwa i stabilności.

Schemat płatniczy to zbiór zasad definiujących proces obsługi transakcji wykonywanych przy wykorzystaniu instrumentów płatniczych (np. kart płatniczych, aplikacji mobilnych, portfeli elektronicznych). Zasady, które składają się na schemat płatniczy, odnoszą się do wydawania instrumentów płatniczych, świadczenia przez dostawców usługi acquiringu (w tym zawierania umów z przedsiębiorcami o przyjmowanie zapłaty przy użyciu instrumentów płatniczych) oraz przetwarzania transakcji. Nadzór nad funkcjonowaniem schematów płatniczych w myśl z art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych jest wykonywany przez Prezesa NBP.

BLIK jest innowacją płatniczą nie tylko w Polsce, ale także w skali świata. Jako pierwszy w Polsce stał się teraz niekartowym schematem płatniczym. To dla nas kolejny ważny krok na drodze do rozwijania systemu oraz jego dalszego upowszechniania – mówi Dariusz Mazurkieiwcz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.

Podstawowe informacje o systemie płatności BLIK

Dzięki BLIKOWI miliony Polaków mogą bezpiecznie i wygodnie, korzystając ze smartfona, wypłacać gotówkę z bankomatów, płacić w tradycyjnych sklepach oraz przelewać natychmiastowo pieniądze innym użytkownikom na numer telefonu bez znajomości ich rachunku bankowego. BLIK to najszybsza metoda płatności w sklepach internetowych oraz aplikacjach mobilnych. System stanowi ogólnokrajowy, powszechny standard płatności, który wykorzystuje najnowocześniejsze technologie. Dostęp do BLIKA w aplikacjach bankowości mobilnej ma ok. 70 proc. wszystkich klientów krajowych instytucji finansowych. Grupa ta stale się powiększa. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). BLIK przyczynia się do ograniczania obiegu gotówki w gospodarce. PSP stale rozwija możliwości BLIKA tak, aby system był jak najbardziej funkcjonalny dla jego użytkowników. Udziałowcami spółki PSP jest sześć polskich banków: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski. Z BLIKA mogą korzystać również klienci Getin Banku, Inteligo, T-Mobile Usługi Finansowe, a wkrótce także BGŻ BNP Paribas, Credit Agricole oraz Raiffeisen Banku.

źródło: PSP

Kan