Według danych GUS w końcu grudnia 2016 r. liczba abonentów telefonii ruchomej wyniosła 54,7 mln i była o 2,7% mniejsza niż w końcu grudnia 2015 r. Liczba kart SIM prepaid zmniejszyła się o 17,2%, natomiast liczba abonentów postpaid wzrosła o 10,8%. Z opublikowanych przez Operatorów raportów wynika, że liderem rynku mobilnego Polsce pod względem posiadania kart SIM jest Orange Polska, a każdy z operatorów jest na minusie, na co wpływ miała rejestracja kart SIM, w systemie prepaid.

Operator / (mln)

IIIkw. / IVkw.2016 – post-paid

IIIkw. / IVkw.2016- pre-paid

IIIkw. / IVkw.2016

Orange Polska

9,085 / 9,453
+
0,368

7,309 / 6,537

0,772

16,394 / 15,990
– 0,404

Grupa Cyfrowy Polsat – Polkomtel
(Plus)

(8,339) 6,617 + 1,722 Internet /
(8,488169) 6,730 + 1,758
+
0,150

(3,483) 3,223 + 0,260
Internet /  (3,191032) 2,972 + 0,219

0,030

11,822 / 11,680

0,142

T-Mobile Polska

6,541 / 6,612
+
0,071

4,680 / 4,022

0,658

11,221 / 10,634
0,587

P4 (Play)

7,999 / 8,366
+
0,367

6,640 / 6,049
-0,591

14,639 / 14,415
0,224

MVNO


0,500

GUS

w tym ok. 41% to
użytkownicy
56,2
/
54,7
– 1,5

Warto przypomnieć, że liczba kart SIM w Polsce prawdopodobnie pierwszy raz zbliżyła się do rzeczywistej ich ilości. Zgodnie z wprowadzoną w lipcu 2016 roku ustawą antyterrorystyczną do 1 lutego br. właściciele kart pre-paid musieli dokonać obowiązkowej rejestracji kart SIM. Nie wszyscy jednak skorzystali z tej procedury i niezarejestrowane numery zostały zdezaktywowane. Według danych przekazanych przez telekomy zarejestrowanych zostało 68,7 proc. kart prepaid. Duża liczba nieużywanych kart SIM to efekt przeróżnych promocji, w których rozdawane są startery sieci komórkowych, promocji związanych z uruchomieniem nowej karty oraz migracji klientów z sieci do sieci. Obowiązkiem rejestracji kart SIM objęta zostanie całkiem spora grupa Polaków, według danych Głównego Urzędu Statystycznego końcu grudnia 2016 r. liczba abonentów i użytkowników (usługi z przedpłatą) telefonii ruchomej wyniosła 54,7 mln (w tym ok. 41% stanowili użytkownicy) i była o 2,7% mniejsza niż w końcu grudnia 2015 r. Liczba użytkowników zmniejszyła się o 17,2%, natomiast liczba abonentów wzrosła o 10,8%. Na 100 mieszkańców przypadało 142,4 abonentów i użytkowników (wobec 146,4 przed rokiem).

Podstawowym celem ustawy – w tym rejestracji kart SIM – jest zwiększenie bezpieczeństwa obywateli. Rejestracja kart SIM ma ograniczyć możliwości komunikowania się oraz ukrywania przestępców, także tych, którzy mogą być zaangażowani w działalność terrorystyczną.

Przepisy ustawy Prawo telekomunikacyjne nie określają limitów liczby kupowanych kart prepaid, wprowadzają natomiast obowiązek rejestracji (podania) danych przez abonenta i autoryzacji (potwierdzenia) tych danych przez dostawcę, dla każdego z przypisanych do karty SIM numerów MSISDN. Karty prepaid rejestrujemy osobiście, za okazaniem dowodu osobistego lub paszportu – skany, kopie i ksera nie są dokumentami i na ich podstawie nie dokonamy rejestracji. Dzieci, które mają swój dowód osobisty mogą zarejestrować kartę samodzielnie, muszą jednak mieć ukończone 13 lat.

Numer możemy zarejestrować w stacjonarnych salonach operatorów, kioskach Ruchu, urzędach pocztowych, sklepach ze sprzętem elektronicznym, a także w punktach partnerskich naszego operatora. Istnieje możliwość rejestracji numeru u listonosza. Jeśli posiadamy internetowe konto, w wybranych bankach, numer telefonu możemy zarejestrować logując się do systemu transakcyjnego, z którego robimy przelewy. Większość operatorów umożliwia rejestrację kart w swoich punktach sprzedaży, przez internet (za pośrednictwem specjalnych formularzy), poprzez systemy bankowości online współpracujące z danym operatorem albo z pomocą SMS. W tym ostatnim przypadku musimy jednak oprócz telefonu na kartę posiadać inny numer na abonament lub w ofercie łączącej abonament z usługą „na kartę”, czyli tzw. Mix.

Całkowita liczba klientów mobilnych Orange Polska, zwiększyła się w 2016 roku o 96 tys., tj. 0,6%. Ten niewielki wzrost był wypadkową dwóch przeciwstawnych trendów. Z jednej strony, liczba klientów abonamentowych wzrosła o 1,1 mln, tj. 13%, co stanowi najwyższy wzrost od wielu lat. Przyczyniły się do tego głównie znacznie większa popularność multisimowych ofert rodzinnych oraz zwiększona migracja z segmentu usług przedpłaconych. Z drugiej strony, na liczbę usług przedpłaconych wpłynął obowiązek rejestracji kart SIM (wprowadzony w lipcu), który spowodował gwałtowny spadek jednorazowych aktywacji kart o niskim nominale. W efekcie, raportowana baza usług przedpłaconych zmniejszyła się o 1 mln. Nie wpłynęło to jednak w znaczący sposób na wyniki w tym segmencie. Udział technologii LTE w całkowitej mobilnej transmisji danych stopniowo rośnie i na koniec 4 kw. osiągnął 62%. Wskaźnik penetracji dla smartfonów w segmencie głosowych usług abonamentowych osiągnął 67% wobec 59% w 4 kw. 2015. W skali roku, wzrost mobilnej transmisji danych w przeliczeniu na klienta w segmencie abonamentowym ponownie przekroczył 100%. Liczba klientów korzystających z sieci LTE wzrosła w 4 kw. o 14%, osiągając 4,3 mln. Pełne wyniki Grupy Orange Polska: Tutaj

T-Mobile Polska na koniec grudnia 2016 roku obsługiwała bazę 10,634 miliona klientów. W przypadku segmentu usług przedpłaconych Spółka zamknęła rok liczbą 4,022 miliona klientów, a niższa o 657 tysięcy liczba kart SIM w czwartym kwartale odzwierciedlała trendy rynkowe związane z wprowadzeniem obowiązkowej rejestracji numerów usług przedpłaconych. W czwartym kwartale 2016 roku liczba abonentów T‑Mobile Polska wzrosła o 70 tysięcy i Spółka na koniec roku obsługiwała bazę 6,612 miliona abonentów. W przypadku segmentu usług abonamentowych liczba klientów T-Mobile Polska zwiększyła się kolejny kwartał z rzędu zgodnie z trendem widocznym w wynikach operacyjnych od początku ubiegłego roku. Dzięki temu bilans T‑Mobile Polska na koniec 2016 roku w segmencie klientów abonamentowych jest dodatni, a liczba klientów zwiększyła się o 43 tysiące w porównaniu do roku 2015. W 2016 roku nakłady inwestycyjne T-Mobile Polska wraz z zakupem częstotliwości osiągnęły poziom 5,025 miliarda złotych, z czego znaczną część stanowiło pozyskanie częstotliwości 800 MHz i 2600 MHz. Realizowane przez Spółkę w ciągu roku inwestycje zaowocowały zwiększeniem o 16 punktów procentowych zasięgu LTE, który obecnie jest oferowany ponad 99% populacji Polski. W tym samym czasie Spółka niemalże podwoiła powierzchnię kraju, na której oferuje dostęp do technologii LTE zwiększając ją o blisko 44 punkty procentowe do ponad 92% powierzchni kraju. Pełne wyniki finansowe T-Mobile Polska: Tutaj

W 2016 r. Play w dalszym ciągu zwiększał swoją bazę abonencką, co doprowadziło do dalszego wzrostu przychodów oraz wyniku EBITDA. Udział abonentów kontraktowych w całkowitej bazie abonenckiej wzrósł do 58,0% na koniec 4 kw. 2016 r. w porównaniu z 54,6% na koniec 3 kw. 2016 r. oraz 50,0% na koniec 4 kw. 2015 r. W 2016 r. także Play odczuł efekty rejestracji kart prepaid. Pomimo negatywnego wpływu tego procesu na rynek, operatorowi sieci P4 udało się zwiększyć bazę abonencką do poziomu 14,4 mln (w porównaniu z 14,15 mln na koniec grudnia 2015 r.). Na koniec grudnia 2016 r. udział Play w rynku kształtował się na poziomie 26,3% i pozostał drugim co do wielkości operatorem infrastrukturalnym (MNO). Pełne dane finansowe Play: Tutaj

Grupa Cyfrowy Polsat w 2016 roku konsekwentnie realizowała postawione sobie cele biznesowe – utrzymała stabilną bazę 5,9 mln klientów kontraktowych korzystających z usług płatnej telewizji, telefonii komórkowej oraz Internetu. Na początku lutego i marca 2017 r. posiadała ponad 2,7 mln i ponad 2,8 mln zarejestrowanych kart SIM prepaid – poinformował Cyfrowy Polsat (Plus) w wynikach finansowych za 4Q’2016 i 2016 r. Liczba świadczonych kontraktowych usług telefonii komórkowej wzrosła r/r o 213.784, czyli o 3,3%, osiągając poziom 6.730.427 na koniec 4Q16, m.in. w wyniku skutecznej realizacji strategii dosprzedaży usług do pojedynczego klienta, jak również zintensyfikowanej migracji użytkowników usług przedpłaconych do taryf kontraktowych. Liczba aktywnych usług przedpłaconych spadła r/r o 584.655, czyli o 15,2% do 3.270.338 na koniec 4Q16. Erozja bazy usług przedpłaconych związana jest przede wszystkim z ustawowym obowiązkiem rejestracji nowo zakupionych kart przedpłaconych począwszy od 25 lipca 2016 roku, co spowodowało znaczący spadek nowych aktywacji w drugim półroczu 2016 roku, obserwowany na całym rynku. Pełne wyniki Grupy Cyfrowy Polsat w 2016: Tutaj

Poza tym na rynku działa około 20 MVNO, jednak ich udział zarówno pod względem przychodów jak i liczby klientów jest relatywnie niski (2% pod względem liczby użytkowników w 2014 roku wg raportu UKE)

Liczba mobilnych usług głosowych Netii na dzień 31 grudnia 2016 r. wyniosła 94,4 tys. (49% rdr, 7% kdk). Wzrost usług w danej kategorii występował w każdym kwartale 2016 roku, a w całym 2016 roku wyniósł 30,9 tys. Baza klientów mobilnych usług szerokopasmowych wyniosła 17,5 tys. na dzień 31 grudnia 2016 r. (-2% rdr, 0% kdk). W styczniu 2015 r. Netia zawarła nową umowę o współpracy z P4 Sp. z o.o., operatorem sieci Play, dzięki której może świadczyć swoim klientom szerszy zakres usług mobilnych i pakietów produktowych. Od kwietnia 2015 r. Netia ofertuje usługę mobilnego głosu
w pakiecie z innymi usługami, w opcji SIM only. Pełne wyniki Grupy Netia: Tutaj

Według danych na koniec minionego roku, baza wirtualnej sieci komórkowej Virgin mobile Polska wynosiła 422 tys. klientów, a mimo obowiązku rejestracji kart SIM operator utrzymał liczbę klientów z trzeciego kwartału praktycznie bez zmian. Operator wyłączył 59 tys. numerów 2 lutego 2017 r. poinformowała Grażyna Piotrowska-Oliwa, CEO Virgin Mobile Polska. W sieci Virgin mobile można jednak odzyskać zablokowany numer do czasu utraty ważności konta. Piotrowska-Oliwa informuje również, że zarejestrowanych zostało ponad 90,1 proc. kart SIM wykorzystywanych w ciągu ostatnich 30 dni. Oznacza to, że użytkownicy, którzy doładowali konto 1 stycznia 2017 r, pomimo niezarejestrowania numeru w terminie, mogą go odzyskać do 1 stycznia 2018 roku. Niestety w chwili, gdy konto utraci ważność, niezarejestrowana karta SIM stanie się bezużyteczna, a wszystkie zgromadzone na saldzie środki przepadną.

Premium Mobile – najmłodszy z operatorów telefonii komórkowej obecnych na naszym rynku ma około 1o tys. kart SIM. Sieć funkcjonuje we współpracy z Polkomtelem i przedstawia coraz ciekawsze oferty. Operator kładzie duży nacisk na ceny i proste rozwiązania. Twierdzi, że przy małej masie może na siebie zarobić. Elastyczność łączymy z ofertą bez limitu i dużymi pakietami internetu LTE w najniższej na rynku cenie. Wyszliśmy z ofertą na rynek na początku roku i na razie udaje nam się realizować założenia. Zbliżamy się do granicy 10 tys. klientów. Aby w przyszłym roku mieć ich 100 tys. – mówi Dariusz Chlastawa, Wiceprezes Zarządu Premium Mobile.

Polski rynek komórkowy po III kw. 2016 r: Tutaj

W ubiegłym roku zostało przeniesionych łącznie 1 753 270 numerów – podaje Urząd Komunikacji Elektronicznej. Według Regulatora, Play jest siecią, która na rynku przenoszenia numerów zyskała w ubiegłym roku najwięcej nowych abonentów (+ 295,241). Największą stratę zanotowało T-Mobile (- 307,052). Virgin Mobile z wynikiem netto 52 771 numerów uplasował się na drugiej pozycji wyprzedzając w rankingu Orange, Plusa i T-Mobile oraz pozostałych operatorów wirtualnych. Pełne wyniki MNP za 2016 rok: Tutaj

źródło: UKE, Dane operatorów

Kan