Według danych GUS w końcu grudnia 2016 r. liczba abonentów telefonii ruchomej wyniosła 54,7 mln i była o 2,7% mniejsza niż w końcu grudnia 2015 r. Liczba kart SIM prepaid zmniejszyła się o 17,2%, natomiast liczba abonentów postpaid wzrosła o 10,8%. Z opublikowanych przez Operatorów raportów wynika, że liderem rynku mobilnego Polsce pod względem posiadania kart SIM jest Orange Polska, a każdy z operatorów jest na minusie, na co wpływ miała rejestracja kart SIM, w systemie prepaid.
Operator / (mln) |
IIIkw. / IVkw.2016 – post-paid |
IIIkw. / IVkw.2016- pre-paid |
IIIkw. / IVkw.2016 |
Orange Polska |
9,085 / 9,453 |
7,309 / 6,537 |
16,394 / 15,990 |
Grupa Cyfrowy Polsat – Polkomtel |
(8,339) 6,617 + 1,722 Internet / |
(3,483) 3,223 + 0,260 |
11,822 / 11,680 |
T-Mobile Polska |
6,541 / 6,612 |
4,680 / 4,022 |
11,221 / 10,634 |
P4 (Play) |
7,999 / 8,366 |
6,640 / 6,049 |
14,639 / 14,415 |
MVNO |
|
0,500 |
|
GUS |
w tym ok. 41% to użytkownicy |
56,2 / 54,7 – 1,5 |
Warto przypomnieć, że liczba kart SIM w Polsce prawdopodobnie pierwszy raz zbliżyła się do rzeczywistej ich ilości. Zgodnie z wprowadzoną w lipcu 2016 roku ustawą antyterrorystyczną do 1 lutego br. właściciele kart pre-paid musieli dokonać obowiązkowej rejestracji kart SIM. Nie wszyscy jednak skorzystali z tej procedury i niezarejestrowane numery zostały zdezaktywowane. Według danych przekazanych przez telekomy zarejestrowanych zostało 68,7 proc. kart prepaid. Duża liczba nieużywanych kart SIM to efekt przeróżnych promocji, w których rozdawane są startery sieci komórkowych, promocji związanych z uruchomieniem nowej karty oraz migracji klientów z sieci do sieci. Obowiązkiem rejestracji kart SIM objęta zostanie całkiem spora grupa Polaków, według danych Głównego Urzędu Statystycznego końcu grudnia 2016 r. liczba abonentów i użytkowników (usługi z przedpłatą) telefonii ruchomej wyniosła 54,7 mln (w tym ok. 41% stanowili użytkownicy) i była o 2,7% mniejsza niż w końcu grudnia 2015 r. Liczba użytkowników zmniejszyła się o 17,2%, natomiast liczba abonentów wzrosła o 10,8%. Na 100 mieszkańców przypadało 142,4 abonentów i użytkowników (wobec 146,4 przed rokiem).
Podstawowym celem ustawy – w tym rejestracji kart SIM – jest zwiększenie bezpieczeństwa obywateli. Rejestracja kart SIM ma ograniczyć możliwości komunikowania się oraz ukrywania przestępców, także tych, którzy mogą być zaangażowani w działalność terrorystyczną.
Przepisy ustawy Prawo telekomunikacyjne nie określają limitów liczby kupowanych kart prepaid, wprowadzają natomiast obowiązek rejestracji (podania) danych przez abonenta i autoryzacji (potwierdzenia) tych danych przez dostawcę, dla każdego z przypisanych do karty SIM numerów MSISDN. Karty prepaid rejestrujemy osobiście, za okazaniem dowodu osobistego lub paszportu – skany, kopie i ksera nie są dokumentami i na ich podstawie nie dokonamy rejestracji. Dzieci, które mają swój dowód osobisty mogą zarejestrować kartę samodzielnie, muszą jednak mieć ukończone 13 lat.
Numer możemy zarejestrować w stacjonarnych salonach operatorów, kioskach Ruchu, urzędach pocztowych, sklepach ze sprzętem elektronicznym, a także w punktach partnerskich naszego operatora. Istnieje możliwość rejestracji numeru u listonosza. Jeśli posiadamy internetowe konto, w wybranych bankach, numer telefonu możemy zarejestrować logując się do systemu transakcyjnego, z którego robimy przelewy. Większość operatorów umożliwia rejestrację kart w swoich punktach sprzedaży, przez internet (za pośrednictwem specjalnych formularzy), poprzez systemy bankowości online współpracujące z danym operatorem albo z pomocą SMS. W tym ostatnim przypadku musimy jednak oprócz telefonu na kartę posiadać inny numer na abonament lub w ofercie łączącej abonament z usługą „na kartę”, czyli tzw. Mix.
Całkowita liczba klientów mobilnych Orange Polska, zwiększyła się w 2016 roku o 96 tys., tj. 0,6%. Ten niewielki wzrost był wypadkową dwóch przeciwstawnych trendów. Z jednej strony, liczba klientów abonamentowych wzrosła o 1,1 mln, tj. 13%, co stanowi najwyższy wzrost od wielu lat. Przyczyniły się do tego głównie znacznie większa popularność multisimowych ofert rodzinnych oraz zwiększona migracja z segmentu usług przedpłaconych. Z drugiej strony, na liczbę usług przedpłaconych wpłynął obowiązek rejestracji kart SIM (wprowadzony w lipcu), który spowodował gwałtowny spadek jednorazowych aktywacji kart o niskim nominale. W efekcie, raportowana baza usług przedpłaconych zmniejszyła się o 1 mln. Nie wpłynęło to jednak w znaczący sposób na wyniki w tym segmencie. Udział technologii LTE w całkowitej mobilnej transmisji danych stopniowo rośnie i na koniec 4 kw. osiągnął 62%. Wskaźnik penetracji dla smartfonów w segmencie głosowych usług abonamentowych osiągnął 67% wobec 59% w 4 kw. 2015. W skali roku, wzrost mobilnej transmisji danych w przeliczeniu na klienta w segmencie abonamentowym ponownie przekroczył 100%. Liczba klientów korzystających z sieci LTE wzrosła w 4 kw. o 14%, osiągając 4,3 mln. Pełne wyniki Grupy Orange Polska: Tutaj
T-Mobile Polska na koniec grudnia 2016 roku obsługiwała bazę 10,634 miliona klientów. W przypadku segmentu usług przedpłaconych Spółka zamknęła rok liczbą 4,022 miliona klientów, a niższa o 657 tysięcy liczba kart SIM w czwartym kwartale odzwierciedlała trendy rynkowe związane z wprowadzeniem obowiązkowej rejestracji numerów usług przedpłaconych. W czwartym kwartale 2016 roku liczba abonentów T‑Mobile Polska wzrosła o 70 tysięcy i Spółka na koniec roku obsługiwała bazę 6,612 miliona abonentów. W przypadku segmentu usług abonamentowych liczba klientów T-Mobile Polska zwiększyła się kolejny kwartał z rzędu zgodnie z trendem widocznym w wynikach operacyjnych od początku ubiegłego roku. Dzięki temu bilans T‑Mobile Polska na koniec 2016 roku w segmencie klientów abonamentowych jest dodatni, a liczba klientów zwiększyła się o 43 tysiące w porównaniu do roku 2015. W 2016 roku nakłady inwestycyjne T-Mobile Polska wraz z zakupem częstotliwości osiągnęły poziom 5,025 miliarda złotych, z czego znaczną część stanowiło pozyskanie częstotliwości 800 MHz i 2600 MHz. Realizowane przez Spółkę w ciągu roku inwestycje zaowocowały zwiększeniem o 16 punktów procentowych zasięgu LTE, który obecnie jest oferowany ponad 99% populacji Polski. W tym samym czasie Spółka niemalże podwoiła powierzchnię kraju, na której oferuje dostęp do technologii LTE zwiększając ją o blisko 44 punkty procentowe do ponad 92% powierzchni kraju. Pełne wyniki finansowe T-Mobile Polska: Tutaj
W 2016 r. Play w dalszym ciągu zwiększał swoją bazę abonencką, co doprowadziło do dalszego wzrostu przychodów oraz wyniku EBITDA. Udział abonentów kontraktowych w całkowitej bazie abonenckiej wzrósł do 58,0% na koniec 4 kw. 2016 r. w porównaniu z 54,6% na koniec 3 kw. 2016 r. oraz 50,0% na koniec 4 kw. 2015 r. W 2016 r. także Play odczuł efekty rejestracji kart prepaid. Pomimo negatywnego wpływu tego procesu na rynek, operatorowi sieci P4 udało się zwiększyć bazę abonencką do poziomu 14,4 mln (w porównaniu z 14,15 mln na koniec grudnia 2015 r.). Na koniec grudnia 2016 r. udział Play w rynku kształtował się na poziomie 26,3% i pozostał drugim co do wielkości operatorem infrastrukturalnym (MNO). Pełne dane finansowe Play: Tutaj
Grupa Cyfrowy Polsat w 2016 roku konsekwentnie realizowała postawione sobie cele biznesowe – utrzymała stabilną bazę 5,9 mln klientów kontraktowych korzystających z usług płatnej telewizji, telefonii komórkowej oraz Internetu. Na początku lutego i marca 2017 r. posiadała ponad 2,7 mln i ponad 2,8 mln zarejestrowanych kart SIM prepaid – poinformował Cyfrowy Polsat (Plus) w wynikach finansowych za 4Q’2016 i 2016 r. Liczba świadczonych kontraktowych usług telefonii komórkowej wzrosła r/r o 213.784, czyli o 3,3%, osiągając poziom 6.730.427 na koniec 4Q16, m.in. w wyniku skutecznej realizacji strategii dosprzedaży usług do pojedynczego klienta, jak również zintensyfikowanej migracji użytkowników usług przedpłaconych do taryf kontraktowych. Liczba aktywnych usług przedpłaconych spadła r/r o 584.655, czyli o 15,2% do 3.270.338 na koniec 4Q16. Erozja bazy usług przedpłaconych związana jest przede wszystkim z ustawowym obowiązkiem rejestracji nowo zakupionych kart przedpłaconych począwszy od 25 lipca 2016 roku, co spowodowało znaczący spadek nowych aktywacji w drugim półroczu 2016 roku, obserwowany na całym rynku. Pełne wyniki Grupy Cyfrowy Polsat w 2016: Tutaj
Poza tym na rynku działa około 20 MVNO, jednak ich udział zarówno pod względem przychodów jak i liczby klientów jest relatywnie niski (2% pod względem liczby użytkowników w 2014 roku wg raportu UKE)
Liczba mobilnych usług głosowych Netii na dzień 31 grudnia 2016 r. wyniosła 94,4 tys. (49% rdr, 7% kdk). Wzrost usług w danej kategorii występował w każdym kwartale 2016 roku, a w całym 2016 roku wyniósł 30,9 tys. Baza klientów mobilnych usług szerokopasmowych wyniosła 17,5 tys. na dzień 31 grudnia 2016 r. (-2% rdr, 0% kdk). W styczniu 2015 r. Netia zawarła nową umowę o współpracy z P4 Sp. z o.o., operatorem sieci Play, dzięki której może świadczyć swoim klientom szerszy zakres usług mobilnych i pakietów produktowych. Od kwietnia 2015 r. Netia ofertuje usługę mobilnego głosu
w pakiecie z innymi usługami, w opcji SIM only. Pełne wyniki Grupy Netia: Tutaj
Według danych na koniec minionego roku, baza wirtualnej sieci komórkowej Virgin mobile Polska wynosiła 422 tys. klientów, a mimo obowiązku rejestracji kart SIM operator utrzymał liczbę klientów z trzeciego kwartału praktycznie bez zmian. Operator wyłączył 59 tys. numerów 2 lutego 2017 r. poinformowała Grażyna Piotrowska-Oliwa, CEO Virgin Mobile Polska. W sieci Virgin mobile można jednak odzyskać zablokowany numer do czasu utraty ważności konta. Piotrowska-Oliwa informuje również, że zarejestrowanych zostało ponad 90,1 proc. kart SIM wykorzystywanych w ciągu ostatnich 30 dni. Oznacza to, że użytkownicy, którzy doładowali konto 1 stycznia 2017 r, pomimo niezarejestrowania numeru w terminie, mogą go odzyskać do 1 stycznia 2018 roku. Niestety w chwili, gdy konto utraci ważność, niezarejestrowana karta SIM stanie się bezużyteczna, a wszystkie zgromadzone na saldzie środki przepadną.
Premium Mobile – najmłodszy z operatorów telefonii komórkowej obecnych na naszym rynku ma około 1o tys. kart SIM. Sieć funkcjonuje we współpracy z Polkomtelem i przedstawia coraz ciekawsze oferty. Operator kładzie duży nacisk na ceny i proste rozwiązania. Twierdzi, że przy małej masie może na siebie zarobić. Elastyczność łączymy z ofertą bez limitu i dużymi pakietami internetu LTE w najniższej na rynku cenie. Wyszliśmy z ofertą na rynek na początku roku i na razie udaje nam się realizować założenia. Zbliżamy się do granicy 10 tys. klientów. Aby w przyszłym roku mieć ich 100 tys. – mówi Dariusz Chlastawa, Wiceprezes Zarządu Premium Mobile.
Polski rynek komórkowy po III kw. 2016 r: Tutaj
W ubiegłym roku zostało przeniesionych łącznie 1 753 270 numerów – podaje Urząd Komunikacji Elektronicznej. Według Regulatora, Play jest siecią, która na rynku przenoszenia numerów zyskała w ubiegłym roku najwięcej nowych abonentów (+ 295,241). Największą stratę zanotowało T-Mobile (- 307,052). Virgin Mobile z wynikiem netto 52 771 numerów uplasował się na drugiej pozycji wyprzedzając w rankingu Orange, Plusa i T-Mobile oraz pozostałych operatorów wirtualnych. Pełne wyniki MNP za 2016 rok: Tutaj
źródło: UKE, Dane operatorów
Kan
Zaskakująco ciekawie wygląda rynek komórkowy, po rejestracji prepaidów. Ciekawe jak to będzie wyglądać po pierwszym kwartale 2017r.
Ważny jest post-paid a wyniki T-Mobile to jakaś masakra! 1.5-2.5 mln mniej od konkurentów?! W polityce byłaby teraz gruntowna rekonstrukcja rządu.
5 miliardów w thitler, tyle ukraińcy wyprowadzają z Polski kasy do swojej faszystowskiej upadliny . Co roku jesteśmy biedniejsi o 5 miliardów złotych. Brawo PIS po i inne zło ! wygnać swoich sprowadzić wrogich by nie podnieść wynagrodzeń, tak piszą i drą mordę za unią a kiedy będą dla Polaków pensje na poziomie europejskim?
Z tymi zdrajcami NIGDY !!!
@mer
Nie piszez na temat, idź na inne portale. A poza tym Polacy jadąc za granicę też robią za mniejszą kasę, przez co tam są takie nastroje jak twoje teraz, bo miejscowym odbierają pracę i możliwości na większe zarobki.
T-Mobile stracił 307 tys numerow w przenoszalnosci? Toż to exodus .
No to mamy trochę jasności, przynajmniej tyle pożytku z rejestracji prepaid
@Cenia przeciez teraz podsumowanie prepaida mija się z celem, po koncu kwartalu bedzie jasnosc
no to dużo w kraju mamy emerytow bo tylko oni siedzą jeszcze w polkomtelu
Naciągane te Twoje wnioski. Może faktycznie oferta np. Sferii jest skierowana do starszych ludzi (i właścicieli firm w sumie też), ale masz też inne oferty u nich, które ze starszymi ludźmi nie mają wiele wspólnego. Chyba, że zakłdamy, że cały ich wzrost to Sferia (wiem, że się rozrośli ostatnio, ale nie wim czy aż tak :P)
Czyżby polkomtelowi spadło najmniej prepaidowo, bo uruchomili a2mobile i się poprzenosili ludzie z innych sieci?
No ci co z playa pouciekali do a2 poszli w dużej części (mam wiarygodne źródło;))
Szkoda że w a2 nie ma HD Voice. Niby szczegół, ale fajniej słychać rozmówcę…
Liczby liczbami. Dla mbie ważniejszy jest zasięg i jakość a tu Orange i tmobile nadążają
A weźcie zróbcie też bardziej szczegółowa rozpiskę z rozpisaniem na te mniejsze sieci też, bo ciekaw jestem jak sobie a2mobile czy virgin radzą
Niestety, te mniejsze nie podają dokładnych danych. Częściowo widać, to po opublikowanych przez UKE danych o przenoszonych numerach. Andrzej
Też jestem ciekaw a2. Jak zwykle pomija się w tego typu zestawieniach. A szkoda.
Jestem w xxx i żadnej róznicy nie odczułem, poza tym jak się przeniosłem od jednego giganta.