Liberty Global ogłosiło, że UPC Polska podpisało przedwstępną umowę zakupu akcji spółki Multimedia Polska, trzeciego co do wielkości operatora kablowego na polskim rynku. Dzięki transakcji wzrośnie skala działalności UPC Polska, co pozwoli operatorowi skuteczniej konkurować na rynku oraz inwestować w rozwój i innowacje, które przyniosą korzyści polskim klientom i firmom.

W wyniku podpisanej dziś przedwstępnej umowy, wartość transakcji ustalona została na około 3 mld zł (760 mln USD) , ale ostateczna cena nabycia może zostać skorygowana w dół w zależności od wyników operacyjnych i finansowych w okresie poprzedzającym zamknięcie transakcji. Cena stanowi równowartość 6,2-krotności osiągniętego przez Multimedia Polska wyniku EBITDA w roku 2015, skorygowanego o 124 mln zł (około 30 mln USD) prognozowanej rocznej wartości synergii powstałej na bazie przychodów i pozycji kosztowych.

Mike Fries, Prezes Liberty Global, podkreślił:

Dzięki tej transakcji znacznie zwiększy się skala naszej działalności w Polsce, gdzie już w tej chwili jesteśmy największym operatorem sieci kablowych. Transakcja ta wzmocni również nasze możliwości inwestowania w najnowocześniejsze produkty i usługi dla polskich konsumentów i firm, co pozwoli nam rozwijać się organicznie, wykorzystując to, że w zasięgu naszej sieci znajdzie się ponad cztery miliony gospodarstw domowych. Po sfinalizowaniu transakcji przystąpimy do modernizacji sieci Multimedia, aby klienci Multimedia mogli korzystać z superszybkiego Internetu UPC i naszej platformy telewizji następnej generacji – Horizon TV”.

Frans-Willem de Kloet, Dyrektor Zarządzający UPC Polska, skomentował:

Ta transakcja potwierdza nasze przywiązanie do polskiego rynku i pozwoli nam na zrównoważenie warunków konkurencji z dużo większymi podmiotami ogólnopolskimi, co będzie korzystne dla konsumentów oraz polskiej gospodarki. Znacznie większy potencjał obu podmiotów zwiększy nasze możliwości dalszych inwestycji i rozwoju innowacyjnych produktów, realizując nasz strategiczny cel jakim jest zwiększania satysfakcji klientów.”

Transakcja zostanie sfinansowana poprzez zwiększenie zadłużenia oraz posiadane aktywa własne. Umowa nie obejmuje pozostałych aktywów Multimedia Polska w branży ubezpieczeniowej i energetycznej. Transakcja przewiduje zwyczajowe klauzule warunkowe, w tym konieczność uzyskania zgody Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Kupujący oczekują, że transakcja zostanie sfinalizowana w ciągu następnych dwunastu miesięcy.

Mając w zasięgu sieci ponad cztery miliony gospodarstw domowych i firm, połączone w przyszłości spółki UPC Polska I Multimedia Polska będą mogły skuteczniej konkurować z korzyścią dla polskich konsumentów i firm. Na koniec czerwca 2016 r. w zasięgu sieci UPC Polska znajdowało się blisko 3,1 mln gospodarstw domowych czyli około 20% wszystkich gospodarstw domowych w Polsce, a firma świadczyła usługi dla ponad 1,4 mln klientów korzystających z 2,9 mln usług. Na koniec drugie kwartału 2016 r. w zasięgu sieci Multimedia – będącej głównie siecią koncentryczno-światłowodową – było 1,6 milion gospodarstw domowych, a firma obsługiwała ponad 832 tys. klientów korzystających z 1,4 mln usług, w tym z 643 tys. usług video, 493 tys. usług szerokopasmowego Internetu i 254 tys. usług telefonii (RGU). Ponadto, na koniec 2015 r. spółka posiadała 54 tys. abonentów telefonii komórkowej.

Doradcą finansowym Liberty Global był bank Credit Suisse.

O Multimedia Polska – wybrane kluczowe dane statystyczne

Multimedia Polska – podstawowe informacje na dzień 30 czerwca 2016 W tys.
RGUs(4)

Telewizja

Internet stacjonarny
Telefonia stacjonarna

1,390

643

493

254

Abonenci usług telefonii komórkowej (4) 54
Klienci (4) 832
Liczba gospodarstw domowych w zasięgu sieci (4) 1,628
z czego w zasięgu sieci koncentryczno- światłowodowej („HFC”) 1,316

Multimedia Polska – główne dane finansowe na 31 grudnia 2015 W mln. PLN
Przychody (wg. UE MSSF) 699
EBITDA (wg. UE MSSF) 363
Dodatkowo nieruchomości i urządzenia (EUR-MSSF) 224

UPC Polska jest wiodącym operatorem sieci kablowej i dostawcą usług komunikacyjnych i rozrywki dla konsumentów i firm w całej Polsce. Na dzień 30 czerwca 2016, w zasięgu hybrydowej światłowodowo-koncentrycznej sieci UPC było 3,1 mln. gospodarstw domowych w ponad 150 miastach, włącznie z Warszawą, Krakowem i Katowicami. Pod koniec drugiego kwartału 2016 r. UPC Polska dostarczała 2,9 mln. usług do 1,4 mln. unikalnych klientów, w tym 1,2 mln. usług telewizyjnych, 1,1 mln. usług szerokopasmowego Internetu i 619 tys. usługi telefonii stacjonarnej. Spółka posiada w ofercie usługę Horizon TV – platformę telewizji następnej generacji, która na dzień 30 czerwca 2016 r. miała 165 tys. abonentów, a także zapewnia klientom dostęp do około 700 tys. punktów dostępu do sieci WiFi w ramach całej sieci. Ponadto UPC Polska oferuje szeroki zakres usług telewizyjnych, telefonicznych, dostępu do Internetu oraz przesyłu danych dla firm prowadzących działalność w obszarach objętych siecią usług Spółki.

[1] Przy kursie wymiany USD/PLN w wysokości 3,93 zł za dolara na dzień 17 października, 2016

[2]. EBITDA za cały 2015 r. w wysokości 366 mln. zł wyliczona jest na podstawie skonsolidowanych sprawozdań finansowych Multimedia Polska przygotowanych zgodnie z międzynarodowymi zasadami sprawozdawczości finansowej przyjętych przez UE („EU-MSSF”), skorygowanych o wyłączone spółki Multimedia Polska spoza sektora telekomunikacyjnego oraz szacowane koszty reorganizacji. Kalkulowana EBITDA nie uwzględnia niezapowiedzianych zdarzeń jednorazowych i nie związanych z bezpośrednią działalnością operacyjną Multimedia Polska.

[3] Usługi (RGUs), abonenci usług telefonii komórkowej oraz gospodarstwa w zasięgu sieci według danych Multimedia Polska na dzień 30 czerwca 2016. Zasady liczenia gospodarstw domowych stosowane przez Multimedia Polska mogą różnić się od tych przyjętych przez Liberty Global. Podobnie, dane statystyczne Multimedia Polska nie muszą wskazywać liczb, które będzie wykazywać Liberty Global w momencie, gdy w Multimedia Polska wprowadzone zostaną zasady liczenia obowiązujące w Liberty Global.


O Liberty Global

Liberty Global to największy na świecie międzynarodowy operator usług telewizji kablowej i szerokopasmowego Internetu, działający w ponad 30 krajach Europy, Ameryki Południowej i Karaibów. Liberty Global inwestuje w infrastrukturę, która pozwala klientom grupy w pełni korzystać z najnowocześniejszych rozwiązań rewolucji cyfrowej. Skala działalności i zaangażowanie firmy w rozwój innowacji sprawia, że Liberty Global opracowuje najnowocześniejsze i cieszące się popularnością produkty dostarczane za pomocą sieci następnej generacji łączących 29 mln. naszych klientów korzystających z ponad 59 mln. usług telewizji, Internetu i telefonii. Ponadto Liberty Global obsługuje ponad 11 milionów abonentów usług mobilnych i oferuje usługi WiFi w siedmiu milionach punktów dostępowych.

Działalność Liberty Global prowadzona jest w formie dwóch spółek akcyjnych – Liberty Global Group (notowana na NASDAQ jako: LBTYA, LBTYB oraz LBTYK) obejmującej rynki europejskie oraz LiLAC Group (notowana na NASDAQ jako: LILA oraz LILAK, OTC Link: LILAB), w skład której wchodzą rynki Ameryki Południowej i Karaibów.

Liberty Global Group prowadzi działalność w 12 państwach europejskich pod markami: Virgin Media, Ziggo, Unitymedia, Telenet oraz UPC. LiLAC Group działa w ponad 20 krajach Ameryki Południowej i Karaibów pod markami: VTR, Flow, Liberty, Mas Movil i BTC. Ponadto LiLAC Group jest operatorem podmorskiej sieci światłowodowej w całym regionie docierającej do ponad 30 rynków.

źródło: Liberty Global

Kan