Im więcej inwestycji w cyfrowe narzędzia do nauki, takie jak platforma edukacyjna Edupolis, tym lepszy start uczniów w dorosłość. Rozwój umiejętności cyfrowych u dzieci powinien być priorytetem. Jednak z danych UE wynika, że szkoły wciąż nie są wystarczająco dobrze wyposażone w nowoczesne narzędzia.

Ważne informacje:

  • zakończono pilotaż platformy edukacyjnej Edupolis w kujawsko-pomorskim;
  • samorządy powinny inwestować w cyfrowe rozwiązania dla szkół;
  • na Edupolis znajduje się ponad 7 tys. materiałów edukacyjnych;
  • może z niej korzystać ponad 600 szkół, 120 tys. uczniów i 10 tys. nauczycieli z regionu;
  • Edupolis to już czwarta z kolei platforma edukacyjna opracowana przez Young Digital Planet w Polsce.

Mniej niż 15% uczniów w Unii Europejskiej ma możliwość korzystania z internetu w swojej placówce – wynika z informacji Eurostatu i Komisji Europejskiej. Ponad 60% 9-latków nie dysponuje odpowiednim sprzętem komputerowym i nie ma dostępu do szerokopasmowego internetu.

Czym skorupka za młodu…

Tymczasem posiadanie cyfrowych umiejętności to obecnie podstawowy wymóg wobec kandydatów do pracy. Według danych UE są one niezbędne w przypadku 90% stanowisk. Dodatkowo szacuje się, że do 2020 r. zabraknie 825 tys. informatyków.

Nie należy zatem pytać, czy samorządy powinny inwestować w cyfryzację szkół, ale jak najlepiej mogą to robić. Odpowiedź na to pytanie znalazły już władze województwa kujawsko-pomorskiego, gdzie w maju zakończył się pilotaż platformy edukacyjnej Edupolis dostarczonej przez Young Digital Planet.

Przedstwiciele Young Digital Planet prezentują zalety cyfrowej edukacji
Przedstwiciele Young Digital Planet prezentują zalety cyfrowej edukacji

Nie ma ucieczki przed wprowadzaniem technologii ICT do edukacji. W województwie kujawsko-pomorskim patrzymy na to zagadnienie kompleksowo – mówi Ryszard Rumiński, Zastępca Dyrektora Departamentu Nadzoru Właścicielskiego, Transportu i Cyfryzacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. – Wdrożenie platformy edukacyjnej Edupolis to kolejny etap naszych inwestycji w nowoczesne rozwiązania dla placówek szkolnych. Kujawsko-Pomorska Platforma Edukacyjna umożliwia optymalne wykorzystanie tablic interaktywnych, kupionych w ramach naszego projektu, których szkoły używają od pewnego czasu. Platforma zapewnia ciekawe treści oraz narzędzia do tworzenia lekcji, jak również do komunikacji między nauczycielami i uczniami.

Platforma Edupolis to pomoc dla nauczycieli. – Średnio przygotowują się oni do zajęć dydaktycznych przez 7 godz. 5 minut – mówi Jolanta Gałecka, ekspert edukacyjny Young Digital Planet. – Wyobraźmy sobie, że czas ten zostanie znacznie skrócony, a pedagog będzie mógł przeznaczyć pozostałe godziny na efektywniejszą pracę z uczniami. To jeden z celów, jakie stawialiśmy sobie budując platformę edukacyjną Edupolis. Cyfryzacja edukacji jest nieuniknionym trendem na całym świecie.
– Cieszy nas, że samorządowcy, a także nauczyciele, rozumieją potrzebę zapewniania szkołom dostępu do nowych technologii
– mówi Kuba Pancewicz, Prezes Zarządu Young Digital Planet. – Jestem przekonany, że platforma edukacyjna Edupolis będzie dobrze służyć uczniom i nauczycielom. To fantastyczne, że Young Digital Planet ma swój wkład w cyfryzację szkół.

Edupolis – inspiracja i źródło wiedzy

Nauczyciele mogą przygotowywać atrakcyjne lekcje, zajęcia, projekty, a nawet gry terenowe korzystając z ponad 7 tys. zasobów umieszczonych na platformie. Obejmują one różne obszary edukacyjne (m.in. język polski, muzyka, plastyka, wiedza o społeczeństwie, przyroda, matematyka, zajęcia komputerowe i techniczne, wychowanie fizyczne, etyka, język angielski i niemiecki). Uzupełnieniem tej bazy jest Portal Wiedzy o Regionie, dzięki któremu uczniowie dowiadują się więcej o miejscu, w którym mieszkają.

Kujawsko Pomorska Platforma Edukacyjna (KPPE) Edupolis obejmuje ponad 600 szkół podstawowych województwa kujawsko-pomorskiego, 120 tys. uczniów i 10 tys. nauczycieli. Projekt został zrealizowany dla Urzędu Marszałkowskiego województwa kujawsko-pomorskiego w ramach zamówienia publicznego na „Utworzenie Kujawsko-Pomorskiej Platformy Edukacyjnej wraz z treściami edukacyjnymi oraz systemem ich dystrybucji”. Przedsięwzięcie o wartości blisko 8 mln zł było współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013 oraz ze środków budżetu województwa kujawsko-pomorskiego i partnerów projektu.

źródło: Young Digital Planet

Kan