Nawet 1,96 Gb/s – tyle wyniósł maksymalny ruch internetowy podczas 24. finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. To o ponad połowę więcej niż w poprzednim roku, zaś w porównaniu do wyniku sprzed dwóch lat natężenie wykorzystania łączy wzrosło ponad dwukrotnie – wynika z danych Atmana, największego operatora centrum danych w Polsce, który odpowiadał za zapewnienie łączności telekomunikacyjnej.

Ruch wchodzący na stronie Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy systematycznie piął się w górę od godzin porannych. O godzinie 9 sięgnął on 0,25 Gb/s, o 18 wyniósł już blisko 1,5 Gb/s, przekraczając tym samym największą do tej pory odnotowaną wartość w historii WOŚP. Rekord padł w godzinach 19-21. Wtedy ruch zbliżył się do wartości 2 Gb/s i na wysokim poziomie utrzymywał się aż do północy. Co ciekawe, o 1 w nocy Atman wciąż rejestrował duży ruch na stronie licytacji WOŚP. Transmisję telewizyjną z finału WOŚP za pośrednictwem Internetu najwięcej widzów jednocześnie śledziło o godzinie 10. Wtedy maksymalny ruch wchodzący wyniósł 317 Mb/s.

W tym roku zanotowano dwa incydenty, których celem było zablokowanie strony WWW Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. „Były to ataki typu DDoS, łatwe do przeprowadzenia i coraz popularniejsze, ale poradziliśmy sobie z nimi bez problemu. Miały one miejsce w sobotę, w niedzielę nie odnotowaliśmy już żadnych działań ze strony cyberprzestępców” – relacjonuje Ewelina Hryszkiewicz z Atmana.

Liczba internautów odwiedzających strony WOŚP i licytacji podczas finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy rośnie z roku na rok. Odbywający się 11 stycznia 2015 roku finał do wczoraj był pod tym względem rekordowy – maksymalna wartość ruchu w serwisie WWW fundacji wyniosła wtedy 1,24 Gb/s. Dla porównania, w 2014 r. największe natężenie ruchu na stronie fundacji sięgnęło 925 Mb/s, a Licytacja Najbardziej Hojnych Darczyńców (złotych serduszek i kart) wygenerowała ruch na poziomie 275 Mb/s. W 2013 r. te liczby kształtowały się odpowiednio na poziomie 870 Mb/s oraz 120 Mb/s.

24. Finał WOŚP
24. Finał WOŚP

Orkiestra gra już od 24 lat i jak widać – coraz głośniej. Dzięki hojności Polaków i firm wspierających Orkiestrę udało się nam zebrać – tylko podczas tegorocznego Finału – 44 mln zł, które przeznaczymy na zakup urządzeń medycznych dla oddziałów pediatrycznych oraz zapewnienia godnej opieki medycznej seniorów. Liczymy, że w tym roku uda się nam zebrać znacznie większą sumę niż w roku ubiegłym. Wciąż trwają jeszcze licytacje” – tłumaczy Krzysztof Dobies, rzecznik prasowy fundacji.

Wesprzyj WOŚP i odwiedź „płuca” Internetu

Jedną z nich jest m.in. przekazana na aukcję przez Atmana wycieczka po największym w Polsce centrum danych. W tym pilnie strzeżonym miejscu znajdują się serwery banków, instytucji finansowych i publicznych, dużych korporacji i małych przedsiębiorstw. To tu przetwarzane są wrażliwe cyfrowe informacje, dzięki którym możemy zrealizować przelew przez Internet czy zakupy w e-sklepie. „Zwycięzca naszej aukcji wraz z osobą towarzyszącą będzie miał niepowtarzalną okazję, by na własne oczy zobaczyć, jak funkcjonują «płuca» polskiego Internetu i doświadczyć namacalnego wymiaru wirtualnego świata” – przekonuje Przemysław Jasik z Atmana. Licytacja wycieczki trwać będzie jeszcze do 21 stycznia: zachęcamy do udziału.

Transmisja z Finału i mur przed cyberprzestępcami

Atman od lat wspiera Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy od strony technicznej. W tym roku na potrzeby finału firma udostępniła cztery łącza telekomunikacyjne o ogólnej przepustowości 5 Gb/s, a dodatkowo zestawiła dwa łącza zapasowe, aby zabezpieczyć łączność na wypadek awarii. „Łącza Atmana zapewniły komunikację z serwisem internetowym Orkiestry, stroną z aukcjami na rzecz WOŚP, a także studiem TVP na ul. Woronicza, umożliwiając śledzenie orkiestrowych wydarzeń w sieci” – komentuje Przemysław Jasik z Atmana. Aby zapewnić pełne bezpieczeństwo przebiegu finału i licytacji w Internecie, łącza chronione były przed atakami cyberprzestępców przy wykorzystaniu systemu Atman AntyDDoS.

Ponadto podczas finału Atman świadczył usługi głosowe VoIP, przeznaczone do obsługi licytacji słynnych złotych serduszek i kart telefonicznych. Zastosowana przez Atmana platforma VOIP umożliwiła skonfigurowanie zasad kierowania połączeń przychodzących zgodnie z oczekiwaniami WOŚP, nagrywanie rozmów, kolejkowanie połączeń itp. „Zapewnienie bezawaryjnej łączności koordynatorów aukcji z licytującymi jest bardzo ważne, bo te od lat kojarzone z fundacją przedmioty pomagają znacząco zwiększyć zasięg akcji” – komentuje rzecznik WOŚP. Podczas ubiegłorocznego finału trzy złote serduszka udało się wylicytować za łączną kwotę 422 tys. zł, zaś wartość wystawionych na aukcje złotych kart telefonicznych sięgnęła 130 tys. zł. Tym razem tylko za jedno serduszko udało się uzyskać aż 670 tys. zł.

Na kilka dni przed tegorocznym finałem Atman udostępnił również swoją infrastrukturę biurową z wyposażeniem teleinformatycznym na potrzeby szkolenia około 60 operatorów aplikacji WOŚP do licytacji złotych serduszek i kart.

W tegorocznym, 24. finale WOŚP udało się zebrać 44 047 594 zł. W akcji wzięło udział ponad 120 tys. wolontariuszy.

źródło: ATM

Kan