Strategia jednolitego rynku cyfrowego, która została przedstawiona przez Komisję Europejską w maju tego roku, była gorącym tematem podczas zeszłotygodniowego posiedzenia Rady Europejskiej. Przedstawiciele europejskiego sektora e-commerce – E-commerce Europe – zgadzają się z Radą Europejską, że Pakiet Ochrony Danych musi zostać przyjęty do końca bieżącego roku.
Europejscy przywódcy dyskutowali także na tematy dotyczące przeszkód stojących na drodze swobodnego przepływu towarów i usług sprzedawanych online. Efektem spotkania było zgodne ustalenie, że muszą zostać podjęte działania zmierzające w kierunku usunięcia obecnych barier – szczególnie w międzynarodowym e-handlu. Przedstawiciele E-commerce Europe od dawna starają się dążyć do ich zlikwidowania. Dostarczają oni decydentom politycznym UE konkretne liczby i przykłady elementów utrudniających rozwój europejskiego e-handlu transgranicznego. Wśród nich znajdują się różnego rodzaju ramy prawne, uciążliwe przepisy dotyczące podatku VAT oraz długi czas oczekiwania na dostawy. E-commerce Europe zapewnia, że jest przygotowany na wprowadzenie jednolitego rynku cyfrowego i przekonuje, że inicjatywa ta przyniesie znaczne korzyści w sektorze handlu elektronicznego.
„W związku z posiedzeniem Rady Europejskiej miałem ogromny zaszczyt zaprezentować europarlamentarzystom bariery rozwoju rynku logistycznego, pocztowego i e-commerce w Polsce oraz Europie. Fakt pochylenia się nad tą tematyką potwierdza, że mamy jeszcze wiele do zrobienia, by ułatwić motywującą konkurencję. W swojej prezentacji wskazałem na innowacje w e-handlu, a także problemy związane ze zbyt wolnym rozwojem e-sprzedaży transgranicznej, zbyt wysokimi kosztami dostaw i niewydolnym systemem logistycznym, podniosłem też kwestię zwrotów towarów i uproszczenia przepisów dotyczących VAT. Jednak wciąż najtrudniejsza sprawa to liberalizacja rynków pocztowych w Europie, która nie jest w niektórych krajach wdrażana zgodnie z zapisami Trzeciej Dyrektywy Pocztowej, a skutkuje to ograniczaniem konkurencji – tak na poziomie krajowym, jak i europejskim. Dotychczasowi monopoliści wykorzystują swoją dominującą pozycję, a konkurencja ograniczana jest regulacjami ustawowymi, utrzymującymi daleko posunięty protekcjonizm państwa. Polska jest przykładem takiej sytuacji – gdzie konkurencja na rynku pocztowym jest wyjątkowo nierówna – dlatego kluczowym wyzwaniem Unii Europejskiej jest egzekucja prawidłowego wdrożenia liberalizacji, zarówno na poziomie europejskim, jak i poszczególnych krajów” – mówi Rafał Brzoska, prezes Grupy Integer.pl.
źródło: Integer.pl
Kan
Zostaw komentarz