2 marca 2015 r. Rada przyjęła stanowisko w sprawie wymagań dotyczących homologacji typu w odniesieniu do montowania urządzeń eCall w nowych pojazdach silnikowych. Od 31 marca 2018 r. nowe pojazdy będą musiały być wyposażone w bezprzewodowe urządzenia automatycznie wysyłające powiadomienie pod numer alarmowy 112.
Ogólnounijny system eCall umożliwi szybsze powiadamianie służb ratowniczych w razie wypadku drogowego.

Dzięki systemowi eCall liczba ofiar wypadków drogowych w UE będzie mniejsza. Zakłada się, że służby ratownicze będą mogły reagować dwa razy szybciej: częściej ratować życie i skuteczniej pomagać rannym.

Od 31 marca 2018 r. producenci samochodów będą musieli instalować we wszystkich nowych modelach urządzenia pokładowe komunikujące się z interoperacyjnym systemem eCall opartym na numerze alarmowym 112. Infrastruktura tego systemu powinna być gotowa przed 1 października 2017 r. Będzie bezpłatna i dostępna dla wszystkich.

Dostęp do innych usług alarmowych na odległość

Właściciele pojazdów będą nadal mogli korzystać z usług dostarczanych przez strony trzecie, a nie tylko z systemu eCall (112). Te dodatkowe usługi nie powinny jednak mieć wpływu na działanie systemu. Numer 112 będzie też można wybrać ręcznie, a system kontrolujący obsługę manualną będzie zainstalowany tak, by niemożliwe było jego przypadkowe uruchomienie.

Urządzenia eCall będą kompatybilne z systemami nawigacji satelitarnej Galileo i EGNOS. Producenci mogą też zadbać o ich kompatybilność z innymi systemami nawigacji.

eCall najpóźniej za trzy lata

Ochrona danych

Pojazdy nie będą stale śledzone, a informacje, w których miejscach poruszały się uprzednio, będą regularnie usuwane. Strony trzecie nie będą miały dostępu do danych bez zgody właściciela pojazdu. Szczegółowe przepisy techniczne zapobiegną wymianie danych osobowych między systemem eCall a systemami instalowanymi przez strony trzecie. Oznacza to, że nie zostanie naruszone prawo do prywatności i ochrony danych.

źródło: eurofundsNEWS

Kan