W minionym roku sprawozdawczym Visa Europe (do końca września 2014 r.) system Visa odnotował w Polsce duże postępy w zakresie użytkowania kart Visa do płacenia i ograniczania w ten sposób roli nieefektywnej gotówki. W porównaniu z poprzednim okresem sprawozdawczym wartość płatności kartami Visa wydanymi przez polskie banki wzrosła o 17,3%, a ich liczba o 26,5%. Visa Europe przewiduje dalsze szybkie wypieranie gotówki w obecnym roku dzięki nasileniu działań zwiększających skalę transakcji bezgotówkowych, w tym zacieśnianiu współpracy z detalistami oraz szerokiemu wdrażaniu wspólnie z bankami członkowskimi innowacyjnych rozwiązań płatniczych. Prace nad rozwojem płatności mobilnych Visa prowadzi już 9 banków, a 13 pracuje nad dalszym rozwojem portfela elektronicznego V.me by Visa.
W okresie 12 miesięcy do września 2014 r. liczba płatności dokonanych polskimi kartami Visa zbliżyła się do 1,1 mld. Wartość płatności kartami Visa wzrosła o 17,3%, osiągając równowartość 21,4 mld euro, a całkowita wartość transakcji (łącznie płatności i wypłaty z bankomatu) zwiększyła się o 8,9% do 66 mld euro. Szybko rozwijały się także płatności polskimi kartami Visa w handlu internetowym – ich łączna liczba osiągnęła 20,5 mln (wzrost o 32%), a wartość 959 mln euro (wzrost o 26,8%).
„Jesteśmy zadowoleni z postępującego rozwoju płatności kartowych w Polsce. Mamy jednak świadomość, że banki – z którymi blisko współpracujemy – odnotowały duży spadek przychodów z tytułu opłat interchange. Dlatego coraz mocniej współdziałamy w zakresie rozwoju ich biznesu, wspólnie dostosowując się do nowej rzeczywistości m.in. poprzez działania przyśpieszające budowę skali obrotu bezgotówkowego, zarówno w sklepach „fizycznych”, jak i w internecie, takie jak rozwój sieci akceptacji, w tym wygodnych płatności zbliżeniowych, promocję używania kart w ich funkcji płatniczej i dostarczanie innowacyjnych produktów płatniczych dla klientów banków” – powiedziała Małgorzata O’Shaughnessy, dyrektor zarządzająca regionem Europy Środkowo-Wschodniej, Visa Europe.
„Wysiłki podjęte wspólnie z bankami, agentami rozliczeniowymi i detalistami na rzecz zastąpienia nieefektywnej gotówki płatnościami kartą przynoszą zamierzony skutek. Transakcje bezgotówkowe stanowią już 67% wszystkich transakcji polskimi kartami Visa” – dodała Małgorzata O’Shaughnessy.
Przykładem kampanii marketingowych oraz inicjatyw promocyjnych podejmowanych z największymi detalistami jest promocja upominkowa, przeprowadzona w 2014 r. wspólnie z siecią stacji BP. Intensywne działania skierowane zostały także do osób dokonujących zakupów on-line – zrealizowano m.in. kampanię edukacyjną i dwie wspólne promocje z serwisem Allegro.
Istotne znaczenie dla wzrostu płatności kartami Visa w 2014 r. miała kontynuacja działań na rzecz rozwoju sieci akceptacji, wspieranych przez banki. W ramach Programu Małych Miast, który skupia się na małych miejscowościach i obszarach wiejskich, w ub. roku zainstalowano ponad 35 tys. terminali POS u przeszło 25 tys. detalistów. Niższe opłaty interchange skłoniły do rozpoczęcia akceptacji kart m.in. największą sieć detaliczną w kraju, Biedronkę. Obecnie łączna liczba terminali POS na polskim rynku osiągnęła 400 tys., z czego ponad 75% przyjmuje płatności zbliżeniowe – zarówno kartami, jak i mobilne.
Ważną częścią strategii Visa jest wprowadzanie wspólnie z bankami członkowskimi innowacji. W 2014 r. tworzone były podwaliny pod masowe wdrożenia płatności mobilnych i portfela V.me by Visa. W grudniu ub. r. zostały udostępnione klientom mobilne płatności zbliżeniowe Visa wykorzystujące tzw. bezpieczny element na karcie SIM. Z kolei 9 banków pracuje nad udostępnieniem takich płatności opartych o chmurę i technologię Host Card Emulation. Portfel elektroniczny V.me by Visa od kwietnia 2014 r. jest oferowany przez ING Bank Śląski, a sieć akceptacji usługi obejmuje już detalistów odpowiedzialnych za niemal 45% obrotów w polskim e-handlu. Nad udostępnieniem rozwiązania pracuje już kolejnych 12 banków. Wszystkie banki zaangażowane w rozwój V.me by Visa odpowiadają łącznie za wydawnictwo ponad 85% kart Visa w Polsce.
Wdrażanie w Polsce nowych, innowacyjnych usług jest możliwe dzięki sukcesywnie rozbudowywanej w ostatnich latach przez Visa bezpiecznej europejskiej platformie do przetwarzania danych transakcji dokonywanych kartami Visa zarówno w środowisku „fizycznym”, jak i w internecie. Ta platforma jest już efektywnie wykorzystywana przez polskie banki, m.in. do rozliczeń transakcji krajowych. W oparciu o tę platformę Visa Europe skutecznie, bezpiecznie i efektywnie kosztowo przetworzyła w ostatnim roku sprawozdawczym 950 mln płatności w Polsce. System ten funkcjonuje ze 100-procentową dostępnością w całej Europie nieprzerwanie od maja 2007 r.
„W 2015 r. Visa Europe będzie kontynuować swoją strategię szybkiego rozwoju skali obrotu bezgotówkowego w Polsce oraz wdrażania i rozwijania innowacyjnych rozwiązań płatniczych. Na kolejny poziom przeniesiemy także naszą współpracę z detalistami. W połowie roku w Polsce uruchomiona zostanie platforma kontekstowych ofert powiązanych z kartami, która pozwoli dostarczać konsumentom – za ich zgodą – dedykowane, spersonalizowane oferty odpowiadające ich zachowaniom zakupowym” – zapowiada Małgorzata O’Shaughnessy.
„Jestem przekonana, że obecny rok będzie bardzo dobry dla rozwoju płatności systemu Visa w kraju a Polska pozostanie jednym z najbardziej innowacyjnych rynków płatniczych w Europie” – podsumowuje szefowa regionu, którego centrala znajduje się w Warszawie.
Visa w Europie
Prezes Visa Europe, Nicolas Huss, powiedział: „Żyjemy w bardzo interesujących z punktu widzenia płatności czasach, a rok bieżący zapowiada się jako okres ogromnych możliwości. Będziemy dalej zdobywać nowe obszary zajęte dotąd przez płatności gotówkowe, które wciąż jeszcze stanowią 70% ogółu transakcji płatniczych w Europie. Będziemy korzystać z wszechobecności technologii cyfrowych w naszym otoczeniu dla rozwoju rozwiązań płatniczych nowej generacji. I co najważniejsze, będziemy dalej polepszać jakość usług na rzecz detalistów i konsumentów, czyniąc płatności prostszymi, bardziej „inteligentnymi” i bezpiecznymi niż kiedykolwiek dotąd.
Realizacja naszej wizji oparta jest na mocnych podstawach. Wyniki finansowe osiągnięte w 2014 r. — gdy przychody brutto wzrosły o 9% w skali roku — okazały się najlepsze w całej naszej historii. Dzięki temu możemy przysparzać niemałych korzyści naszym instytucjom członkowskim — bankom i dostawcom usług płatniczych — zarówno jako udziałowcom, jak i jako klientom naszej organizacji. Wyniki te dowodzą również, że nasza marka, skala działalności, zasięg, niezawodność i bezpieczeństwo to czynniki przyciągające najlepszych partnerów do współpracy na rzecz przekształcania sposobów dokonywania i otrzymywania płatności.
Ogromne znaczenie ma dla nas współpraca z detalistami. Uważamy, że nadszedł już czas, żeby wyjść poza dyskusje o stawkach opłat w kierunku bardziej konstruktywnych działań. Nadchodzi czas regulacji opłat interchange, co według szacunków Komisji Europejskiej przyniesie europejskim detalistom oszczędności rzędu 6 mld euro. Visa Europe inwestuje w rozwój nowych rozwiązań płatniczych ponad 200 mln euro rocznie. Gdyby detaliści przeznaczyli na inwestycje jedynie niewielką cząstkę oszczędności z obniżki interchange, wówczas moglibyśmy wspólnie osiągnąć znaczący postęp w dostarczaniu klientom coraz bardziej pozytywnych doświadczeń zakupowych”.
Jak wskazują wyniki za rok sprawozdawczy kończący się we wrześniu 2014 r., w Europie zostało wydanych ponad 500 mln kart Visa — czyli średnio jedna na każdego dorosłego mieszkańca — z czego ponad 100 mln to karty zbliżeniowe. Kartami Visa jest już opłacane jedno z każdych 6 euro wydawanych w Europie na konsumpcję. Płatności bezgotówkowe kartami Visa w punktach handlowo-usługowych przekroczyły wartość 1,5 bln euro (1 500 mld euro) — odnotowując wzrost o 9,4% w porównaniu z 2013 r. — przy liczbie transakcji na poziomie 37 mld. Całkowita wartość transakcji z użyciem kart Visa (obejmująca również wypłaty z bankomatów) przekracza już 2 bln euro. W handlu elektronicznym wydatki użytkowników kart Visa w całej Europie wzrosły o 17% do poziomu 280 mld euro.
źródło: Visa Europe
Kan
w moim osiedlowym warzywniaku platnosci karta od 10zl. Czy oni placa jakas oplate stala wysoką, czy jakies inne oplaty ?
Stawka opłat interchange, czyli prowizji pobieranych przez banki od transakcji kartami.W czwartek nastąpi kolejny spadek opłat prowizyjnych do 0,3 proc. w przypadku transakcji kartą kredytową i 0,2 proc. w przypadku karty debetowej. Obecnie prowizje od transakcji pobieranych przez banki wynoszą 0,5 proc.
Oprócz prowizji od transakcji płaconej przez sklep istnieje także opłata za dzierżawę terminalu. Dla Twojego warzywniaka jest to kolejny miesięczny koszt.
Często dochodzą jeszcze koszty połączenia i opłaty kwotowe od każdej transakcji . Mimo to takie praktyki jak w tym warzywniaku wskazują na brak zdrowego rozsądku . Czy towar tez pakuje lub nie w zależności od wartości zakupu ? Skoro sprzedawcy nie stać na terminal , po prostu niech go nie bierze . Przecież te opłaty i tak są ponoszone , a płatności kartą przyczyniają się ZAWSZE do wzrostu obrotów . Przekonała się o tym Biedronka .
Lucek – „płatności kartą przyczyniają się ZAWSZE do wzrostu obrotów”. No właśnie niekoniecznie. Trudno porównywać Biedronki do warzywniaków. W dużych sklepach jest duży wybór towarów i wtedy możliwość płatności kartą jak najbardziej się opłaca, bo klienci średnio lubią stresować się czy im wystarczy pieniędzy przy kasie. Inaczej jest w małych sklepach, gdzie robi się mniejsze zakupy. Jeżeli dodatkowo w okolicy nie ma konkurencji to tym bardziej terminal nie zwiększy obrotów, bo potencjalni klienci wiedzą, że w jedynym w okolicy sklepie można płacić tylko gotówką. Poza tym te kilkanaście złotych na warzywka to raczej zawsze ma się w portfelu.
~cas To po co wyposażać się w terminal , który nie przynosi przyrostu zysków ? Aby później arbitralnie decydować kogo „uszczęśliwić” możliwością zapłaty kartą a komu odmówić ? Paranoja! Równie dobrze można umieścić tabliczkę „Towar pakujemy powyżej 1 kg ” (-: Przecież opakowanie też kosztuje .
Lucek – może właśnie pomyślał, że mu się zwiększą obroty, chciał być światowy a tu zonk. U mnie w mięsnym wisi kartka „Płatności kartą powyżej 15 zł”. W przypadku małych sklepów ładowanie się w terminale jest bez sensu.
Wszystko pięknie elektroniczne wygodne etc.
do czasu pokazuję to przykład Rosji gdzie organizacje ratingowe i kartowe visa/mastercard próbowały zaszantarzować państwo, jak taki scenariusz wystąpił by w Polsce to sprzedajne klakiery w tv/gazetach malo by się nie posrały by tylko „zrobić wszystko pod te firmy bo mogły by się wycofać” , jesteśmy na takim łańcuchu panów z zachodu że można to śmiało nazwać czwartym rozbiorem kraju ,szczekamy jak panowie nam karzą wbrew narodowi i jego interesom . śmierć zdrajcą ! stop okupacji kresów wschodnich przez ukrajnców!
Cierpisz na syndrom dnia poprzedniego , czy nie wziąłeś lekarstw ?
masz rację, to zdrada. Wstyd, że tak długo mieliśmy tak wysokie stawki opłat kartowych, nie próbowano je wcześniej obniżać, nie straszono monopolistów wprowadzeniem własnego systemu platnosci, jak jest w bogatych Niemczech. Patrzono, jak Polacy płacą za obsługę kart miliardy złotych rocznie!! To złodziejstwo, jak setki innych przepisów, ustaw, zaniechań, które doprowadzają do niszczenia polskich firm. Jacy POsłowie, jacy patrioci, takie przepisy