• Przychody Multimedia Polska w 2012 r. wzrosły o 10% i w
    porównaniu do 2011 r. wyniosły 685,5 mln zł.
  • Skorygowany zysk EBITDA wzrósł w stosunku do ubiegłego roku o 7%
    do 351,4 mln zł.
  • Liczba sprzedanych usług (RGU) na koniec 2012 r. wynosiła 1,76
    mln i była o 17% większa niż rok wcześniej; skokowy wzrost dzięki
    akwizycjom (głównie Stream Communications oraz Diana) i rozwojowi
    organicznemu.
  • 1 mln sprzedanych usług telewizji, w tym 272 tys. abonentów
    telewizji cyfrowej (DTV i IPTV); mocny wzrost przychodów w tym
    segmencie dzięki zwiększeniu wpływów z telewizji cyfrowej (wzrost o 74%
    do 105,3 mln zł w 2012 r.)
  • Dalszy solidny wzrost w usłudze szerokopasmowego dostępu do
    internetu: 15% (do 198,2 mln zł) po stronie przychodów i 19% po stronie
    RGU (do 478 tys.).

Ubiegły rok obfitował w wiele istotnych wydarzeń dla naszej
działalności. Z jednej strony cieszy nas rozwój organiczny, w
szczególności widoczny w obszarze telewizji cyfrowej, gdzie notujemy
ponadprzeciętne wzrosty przychodów, jak i liczby abonentów. Cieszą
skutecznie przeprowadzone akwizycje, a także płynna integracja tych
aktywów z naszą siecią. Z drugiej strony odczuliśmy podwyższone koszty,
w głównej mierze wynikające z przeprowadzenia audytu strategicznego.
Mając to na uwadze w tym roku chcemy skupić się nad poprawą
efektywności spółki. Będzie to widoczne zarówno po stronie kosztowej,
jak i przychodowej
– mówi Andrzej Rogowski, Prezes Zarządu
Multimedia Polska.

Przychody

Spółka Multimedia Polska wypracowała w IV kwartale 2012 r. 178,2 mln
zł przychodów, co oznacza wzrost o 9% w porównaniu do tego samego
okresu 2011 r. W 2012 r. przychody wyniosły 685,5 mln zł, o 10% więcej
niż rok wcześniej. Rosnące przychody w głównej mierze są efektem
dynamicznych wzrostów w segmencie telewizji, w szczególności cyfrowej,
a także szerokopasmowego dostępu do internetu oraz dzierżawy
infrastruktury. Pozytywnie na przychody przełożyły się także wyniki
przejętego Stream Communications (konsolidowane od maja 2012 r.), Diana
(konsolidacja od sierpnia 2012 r.) oraz Transmitel (konsolidacja od
listopada 2012 r.).

Struktura przychodów pozostaje na optymalnym poziomie. W 2012 r.
blisko połowę stanowiły wpływy ze sprzedaży usług telewizyjnych
(49,1%). Udział drugiej istotnej części podstawowej działalności tj.
szerokopasmowego dostępu do internetu wyniósł 28,9%. Usługi głosowe z
udziałem 18,2% uzupełniają strukturę przychodów. Przychód na abonenta
(ARPU) w ujęciu miesięcznym wyniósł w IV kwartale 2012 r. 69,3 zł i
wzrósł o 0,5 zł, w stosunku do III kwartału 2012 r.

Multimedia Polska na koniec 2012 r. sprzedały ponad 1,76 mln, czyli
około 17% (250 tys.) więcej niż rok wcześniej. Skokowy wzrost liczby
RGU, głównie w obszarze telewizji i internetu, to przede wszystkim
efekt akwizycji. Dały one spółce około 160 tys. dodatkowych RGU.

Dynamiczny wzrost sprzedanych usług, to także efekt rosnącego
zainteresowania pakietami ze strony klientów spółki. Z Triple Play
(wszystkie trzy usługi) w IV kw. 2012 r. korzystało 119 tys. abonentów
– ponad 12% więcej, niż przed rokiem. Nieco większy przyrost został
odnotowany w Double Play (dwie wybrane usługi). Multimedia Polska
sprzedały na koniec 2012 r. 284 tys. tego typu pakietów tj. o ponad 17%
więcej niż rok wcześniej. Rosnąca popularność pakietów spowodowała
wzrost wskaźnika RGU na abonenta do poziomu 2,13 w IV kwartale 2012 r.
– i był on historycznie najwyższy.

EBITDA i zysk netto

W IV kwartale 2012 r. skorygowany EBITDA (zysk operacyjny plus
amortyzacja, skorygowany o jednorazowe zdarzenia) wyniósł 92,5 mln zł,
co oznacza wzrost o 6% w porównaniu do analogicznego okresu 2011 r. W
całym 2012 r. Multimedia Polska wypracowały EBITDA na poziomie 351,4
mln zł, tj. o 7% wyższym niż przed rokiem.

Spółka utrzymuje relatywnie niski poziom kosztów operacyjnych na
sprzedaną usługę (RGU) w ujęciu miesięcznym. Wskaźnik ten w IV kwartale
2012 r. wyniósł 16,4 zł (rok wcześniej 16,7 zł). Należy podkreślić, iż
to zdarzenia jednorazowe (ok. 16,8 mln zł, w tym 12,7 mln zł poniesione
na przeprowadzenie audytu strategicznego) miały znaczący wpływ na
koszty operacyjne w roku ubiegłym, co w szczególności było widoczne w
III kwartale roku (17,6 zł kosztów operacyjnych na RGU). W IV kwartale
spółka odnotowała wzrost kosztów programmingu, sprzedaży i marketingu,
sieci i kosztów pracy spowodowany akwizycjami (Stream Communications,
Diana i Transmitel). Jednak wzrost kosztów był proporcjonalny do
przyrostu liczby RGU.

W IV kwartale 2012 r., Multimedia Polska wypracowały 12,4 mln zł
zysku netto, o 73% mniej niż rok wcześniej. Cały 2012 r. zamknął się
zyskiem netto na poziomie 49 mln zł, tj. 52% niższym niż 2011 r. Główną
przyczyną spadku były wspomniane wyżej zdarzenia jednorazowe oraz
wyższe koszty finansowe związane z emisją kolejnego programu obligacji,
a także wzrost efektywnej stawki podatkowej. Warto zauważyć, że zarówno
w IV kwartale 2011 r., jak i całym 2011 r. miała ona wartość ujemną,
dzięki czemu spółka notowała relatywnie wysoki zysk netto.

Telewizja

W IV kwartale 2012 r. spółka wypracowała 87,7 mln zł przychodów w
tym segmencie czyli o ponad 16% więcej, niż rok wcześniej, w tym samym
kwartale. W całym 2012 r. sprzedaż usługi telewizyjnej dała 336,3 mln
zł i był to14-proc. wzrost , w stosunku do 2011 r. Od wielu kwartałów
głównym motorem wzrostów segmentu telewizji są rosnące wpływy ze
sprzedaży usług telewizji cyfrowej (DTV i IPTV – wzrost o 68% do 30,2
mln zł w IV kwartale 2012 r. i 74% do 105,3 mln zł w 2012 r.).
Telewizja cyfrowa stanowi ponad 30% przychodów całego segmentu
telewizji (w samym IV kwartale 2012 r. było to już blisko 35%).

Wraz z przychodami rośnie także liczba RGU. Na koniec 2012 r. spółka
miała ponad 1 mln RGU telewizji, w tym 272 tys. RGU telewizji cyfrowej
w technologii DTV oraz IPTV – to blisko 40% więcej niż rok wcześniej.
Łączna liczba RGU telewizji wzrosła o 161 tys. rok do roku. To efekt
akwizycji, a także pozyskiwania nowych klientów na nowo budowanych i
istniejących sieciach.

Segment telewizji był, jest i będzie naszym podstawowym
źródłem przychodów. Co istotne, ubiegły rok pokazał, że przyjęliśmy
właściwą strategię marketingową i skutecznie promowaliśmy telewizję
cyfrową. To bardzo ważne, bowiem daje ona znacznie więcej możliwości
dosprzedaży kolejnych usług cyfrowych, a co za tym idzie zwiększania
przychodów na abonenta
– mówi Andrzej Rogowski.

Internet

Wartość przychodów w segmencie internetu wyniosła w IV kwartale 2012
r. 52,7 mln zł po 16-proc. wzroście w porównaniu do tego samego okresu
2011 r. W podobnym tempie (15%) rosły przychody w całym ubiegłym roku i
wyniosły 198,2 mln zł. Liczba użytkowników internetu wyniosła 477,6
tys. i była o 20% większa niż rok wcześniej.

Chcę z całą mocą podkreślić, że o doskonałych wynikach
sprzedaży usługi internetowej decydują nasze możliwości technologiczne,
które pozwalają na oferowanie najszybszego internetu na rynku, w
konkurencyjnych cenach. To tylko potwierdza trafność naszej
wieloletniej strategii zakładającej wielomilionowe inwestycje w rozwój
sieci i poprawę jakości świadczonych usług. Dziś to właśnie internet
przyciąga nowych klientów, którzy w kolejnym kroku decydują się na
dodatkowe usługi, jak telewizja czy telefon
– komentuje Andrzej
Rogowski.

Usługi głosowe

W IV kwartale 2012 r. przychody Multimedia Polska z usług głosowych
wyniosły 30,9 mln zł. Rok wcześniej było to 32,5 mln zł. W 2012 r.
telefonia dała 125,1 mln zł. Rok wcześniej 130,5. Na koniec 2012 r.
spółka sprzedała 284,7 tys. usług głosowych, czyli ponad 4% więcej niż
przed rokiem.

Inwestycje Multimedia Polska

Grupa Multimedia Polska zainwestowała w 2012 r. 374,8 mln zł, z
czego 190,9 mln zł stanowiły nakłady związane z akwizycjami (głównie
przejęcia operatorów Stream Communications, Diana i Transmitel),
natomiast około 183,9 mln zł to inwestycje organiczne, z czego 74%, tj.
135,8 mln zł, to nakłady na rozwój.

źródło: Multimedia Polska

Kan