Czterokrotny wzrost sprzedaży, ponad 26 500 e-booków i audiobooków w ofercie, 350 wydawców to dane za 2012 rok ujawnione przez Virtualo – największego dystrybutora e-contentu w Polsce.
Mijający rok był bardzo dobry dla firmy Virtualo jak i dla całej branży publikacji i dystrybucji treści cyfrowych. rynek e-booków i audiobooków odnotował istotny wzrost sprzedaży, który jest potwierdzeniem dalszego dynamicznego rozwoju tego segmentu e-biznesu.
Liczby mówią za siebie
Virtualo – lider branży zakończył rok 2012 czterokrotnym wzrostem sprzedaży w sieci dystrybucji w stosunku do roku 2011. W 2012 roku, mimo debiutu nowego podmiotu zwiększyliśmy nasz i tak duży udział w rynku – informuje Robert Rybski, Prezes Virtualo. Nadal nie jest to jeszcze duży rynek, ale rośnie w tempie około 300% na rok. W 2013 roku planujemy utrzymać lub zwiększyć obecne tempo wzrostu – dodaje.
Sieć dystrybucji e-contentu Virtualo to 25 księgarni internetowych, a wśród nich największe polskie e-sklepy: empik.com, Merlin.pl, Gandalf.com.pl, podmioty specjalizujące się w treściach cyfrowych jak Legimi.com, ebook.pl oraz eClicto.pl, a także księgarnia dystrybutora Virtualo.pl. We własnych sklepach e-booki sprzedają również wydawnictwa C.H. Beck oraz WAB.
Virtualo posiada w ofercie e-booki w trzech formatach – EPUB, MOBI i PDF oraz audiobooki MP3, które pozyskuje od 350 wydawnictw. Od 2011 oferta tytułów komercyjnych podwoiła się (wzrosła z 3 do ponad 6 tysięcy niepowtarzalnych tytułów). Z uwzględnieniem bezpłatnych treści w ofercie Virtualo jest ponad 26 500 produktów cyfrowych w różnych formatach. Od ilości ważniejsza jest jednak jakość – do sprzedaży wchodziło nawet 70% tytułów notowanych na listach bestsellerów. W 2012 o ponad 300 % wzrosła wzrosła liczba Klientów kupujących i pobierających bezpłatne e-booki oraz audiobooki. Obsłużyliśmy prawie pół miliona sprzedanych i rozdanych produktów, a Klienci pobierali kupione obecnie i wcześniej pliki co 3 sekundy – informuje Prezes spółki.
Znaczące zmiany
Na wzrost zainteresowania e-bookami wpłynęły przede wszystkim takie czynniki jak rezygnacja z zabezpieczenia Adobe DRM na rzecz watermarka transakcyjnego, wprowadzenie do sprzedaży formatu MOBI na Kindle i multiformatu. Polska tym samym wyprzedziła takie kraje jak Francja, Niemcy czy Wielka Brytania, które nadal stosują DRM – tłumaczy Małgorzata Błaszczyk, Marketing Manager Virtualo. Podejmując strategiczne decyzje postanowiliśmy jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby Klienta, a za nami poszły inne firmy. Polski rynek wybrał „trzecią drogę”, co jest ewenementem – dodaje. Do tego dochodzi również bardzo dobra oferta nowości i bestsellerów oraz coraz lepsze ceny czytników. Porządne urządzenie można kupić już za około 400zł brutto.
Nowe usługi i rozwiązania technologiczne
Rok 2012 to również nowe, ciekawe rozwiązania technologiczne dla Klientów indywidualnych i biznesowych, które znacząco wyróżniają ofertę Virtualo na rynku dystrybucji treści cyfrowych. W maju 2012 roku firma Virtualo wprowadziła pierwsze kody na e-booki, innowacyjne rozwiązanie technologiczne umożliwiające szerokie zastosowanie kodów w działaniach sprzedażowych i promocyjnych firm. Skorzystały z niego Empik Salony, empik.com oraz kilkanaście współpracujących z Virtualo wydawnictw, które wzięły udział w ciekawych projektach i promocjach.
W czerwcu 2012 na rynku pojawiły się również tzw. bundle czyli pakiety książki papierowej i e-booka. Był to wspólny projekt Empiku i Virtualo. Dostępność e-booków w Salonach Empik służyła nie tylko wzrostowi sprzedaży, miała również cel edukacyjny. Salony Empik odwiedza bowiem tysiące osób, które mają szansę zetknąć się z e-bookami i czytnikami – komentuje Małgorzata Błaszczyk, Marketing Manager Virtualo
Nowe badanie – Kim są fani e-booków
W 2012 roku po raz pierwszy na jesiennych Targach Książki w Krakowie w specjalnej strefie dedykowanej e-bookom „Ebook Fun Zone” zrealizowaliśmy krótkie badanie, aby poznać profil fanów e-książek. Celem badania było zebranie informacji na temat e-czytelnika odwiedzającego targi, jego doświadczeń związanych z kupnem i użytkowaniem e-książek oraz próba odpowiedzi na pytanie jak wygląda profil potencjalnego Klienta zainteresowanego e-bookami.
Klienci księgarni Virtualo.pl należącej do dystrybutora najchętniej wybierali tytuły z kategorii: literatura piękna, literatura faktu, obyczajowe i opowiadania (łącznie 34%). W drugiej kolejności był kryminał i sensacja oraz horror i thriller, które wybrało 16% Klientów. Trzecią najbardziej popularną kategorią była i jest fantastyka i fantasty z wynikiem 10%. Wśród bestsellerów znalazły się najbardziej popularne tytuły z papierowych list bestsellerów jak „Irena”, „Pięćdziesiąt twarzy Greya”, „1000 lat wkurzania Francuzów”, „Tak sobie myślę…”, „Nielegalni”, „Facet na telefon”,”Dzienniki kołymskie”, Trylogia Millenium, „Gra o tron” i wiele innych rozpoznawalnych pozycji.
Po udanym roku 2012, planujemy udostępnienie projektu nad którym pracowaliśmy przez cały zeszły rok czyli abonamentu na e-booki, dalszą aktywną politykę zwiększania dostępności e-booków i audiobooków w różnych akcjach z silnymi markami oraz nowe aplikacje mobilne. Na pewno nie zwolnimy tempa – uzupełnia Robert Rybski, Prezes spółki Virtualo.
źródło: Virtualo
Kan
Muszą jeszcze poprawić obsługę, bo trochę gburowatą mają obsługę klienta.
Gdy na rynku pojawi się znaczący konkurent (a pojawi się na pewno) mogą na tym stracić.
Wiem co mówię, bo widziałem na własne oczy, jak gburowato został potraktowany wydawca (!). Nie zdziwię się, jeżeli ucieknie do ewentualnej konkurencji.