Spółka CT Creative Team oferująca aplikacje na telefony komórkowe oraz właściciel witryny internetowej www.najlepszecv.us wprowadzali konsumentów w błąd – uznała Prezes UOKiK i nałożyła kary pieniężne w łącznej wysokości ponad 42 tys. zł

Wprowadzanie konsumentów w błąd jest uznawane za nieuczciwą praktykę rynkową, której stosowanie jest zabronione. Pod wpływem nieprawdziwych informacji konsument jest narażony na zakup produktu lub usługi, czego nie zrobiłby, gdyby wiedział o rzeczywistych warunkach oferty.

Urząd regularnie monitoruje rynek aby przeciwdziałać stosowaniu nieuczciwych praktyk rynkowych. Ostatnim efektem są dwa zakończone postępowania przeciwko: warszawskiej spółce telekomunikacyjnej CT Creative Team, która oferuje przeznaczoną na telefony komórkowe grę Wojna czołgów oraz warszawskiemu przedsiębiorcy działającemu pod szyldem Web Apps, który prowadzi witrynę www.najlepszecv.us.

Postępowanie przeciwko CT Creative Team Urząd wszczął we wrześniu 2011 roku w związku ze skargą konsumenta. Zastrzeżenia Prezes UOKiK dotyczyły reklam interaktywnej gry na telefony komórkowe Wojna czołgów. Z treści reklamy, która ukazywała się w gazetach od marca 2011 r. wynikało, że zamówienie i korzystanie z gry jest całkowicie bezpłatne.

W rzeczywistości użytkownicy mogli korzystać z szeregu odpłatnych opcji (np. zakup dodatkowego wyposażenia wirtualnego czołgu) a uczestnictwo w grze bez ponoszenia kosztów było możliwe praktycznie tylko na jej wstępnym etapie. Tymczasem, zgodnie z prawem, reklama powinna informować o cechach oferowanego produktu w sposób rzetelny i prawdziwy a konsument nie powinien być zaskakiwany koniecznością uiszczana opłat, po tym jak zdecyduje się na skorzystanie z oferty. Prezes UOKiK nakazała przedsiębiorcy zaniechanie stosowania niedozwolonych praktyk i nałożyła karę pieniężną w wysokości 38 951 zł. Decyzja nie jest prawomocna ponieważ przedsiębiorca odwołał się do sądu.

Postępowanie przeciwko Web Apps prowadzącemu witrynę www.najlepszecv.us zostało wszczęte w styczniu 2012 r. po informacji skierowanej do Urzędu przez konsumenta. W toku postępowania ustalono, że przedsiębiorca informował o możliwości pobrania plików z wzorami życiorysów za cenę 0,62 zł. Tymczasem uzyskanie dostępu do plików we wspomnianej cenie było możliwe jedynie po dokonaniu płatności przelewem lub kartą kredytową natomiast płacąc za pośrednictwem sms-a konsument ponosił koszt w wysokości 61,50 zł.

W opinii Urzędu informacja o tym, że cena usługi różni się w zależności od sposobu dokonania płatności nie była podana przez przedsiębiorcę w sposób jednoznaczny i czytelny. W konsekwencji konsument został wprowadzony w błąd i był narażony na zapłacenie większej kwoty niż się spodziewał. Za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości 3 480 zł. Decyzja jest prawomocna.

źródło: UOKiK

Kan