Trwające blisko dwadzieścia siedem
miesięcy wdrożenie Projektu OST 112 zostało z sukcesem zakończone przez
ATM. Projekt obejmował wdrożenie zintegrowanej, ogólnopolskiej sieci
teleinformatycznej na potrzeby obsługi numeru alarmowego 112 wraz z
wyposażeniem w urządzenia końcowe właściwych służb ratownictwa i
porządku publicznego (Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Wojewódzkich
Centrów Powiadamiania Ratunkowego, urzędów wojewódzkich), a także wraz
z zapewnieniem mechanizmów związanych z zarządzaniem, utrzymaniem i
monitorowaniem stanu sieci oraz jakości świadczonych usług. Wykonawcą
kontraktu była notowana na GPW spółka ATM, świadcząca usługi
telekomunikacyjne pod marką ATMAN.

Sieć OST 112 została zaprojektowana i zbudowana przez zespół
specjalistów ATM w oparciu o łącza teletransmisyjne Telekomunikacji
Polskiej i Exatel. Głównym podwykonawcą w części integracyjnej projektu
była spółka ATM Systemy Informatyczne, odpowiadająca za dostawę i
konfigurację urządzeń aktywnych oraz migrację usług realizowanych przez
różnych użytkowników do nowo zbudowanej sieci.

Wdrożenie OST 112 było przedsięwzięciem bardzo złożonym zarówno
technicznie, jak i organizacyjnie. Z technicznego punktu widzenia,
wyzwania stające przed ATM związane były z koniecznością takiego
zaprojektowania sieci i przebiegu jej implementacji, aby uwzględnić
wymagania stawiane przez zamawiającego, operatora OST 112 (Policję)
oraz użytkowników OST 112 przy jednoczesnym zapewnieniu ciągłość
działania licznych usług świadczonych przez ogólnopolską sieć Policji
POLWAN, której usługi w sposób praktycznie bezprzerwowy były
przenoszone do OST 112. Natomiast z operacyjnego punktu widzenia
projekt OST 112 to bardzo duże przedsięwzięcie
logistyczno-organizacyjne. W części telekomunikacyjnej polegało na
zbudowaniu i uruchomieniu kilkuset wysokiej klasy łączy
teletransmisyjnych o zróżnicowanych parametrach przepustowości i klas
usług oraz na skonfigurowaniu ich w jednolitą strukturę sieci
teletransmisyjnej. W części integracyjnej należało dostarczyć na
terenie całej Polski odpowiednio skonfigurowane urządzenia do ponad
dziewięciuset lokalizacji, przeprowadzić ich sprawną instalację i
uruchomienie.

Realizacja tak złożonego wdrożenia wymagała wcześniejszego dokładnego
zaplanowania, którego najważniejszym elementem był tzw. staging,
podczas którego wykonano instalację testową OST 112. Sama operacja
stagingu już w liczbach przedstawia się imponująco. W jej trakcie
zainstalowano 12 800 pozycji towarowych, 160 kW mocy zainstalowanej i
90 kW mocy klimatyzacji. Wykorzystano 600 m2 profesjonalnej powierzchni
kolokacyjnej (usytuowanej w należącym do ATM S.A. Centrum Danych Thinx
Poland), na której ustawiono 550 urządzeń. W skład całości weszło 126
sterowanych obwodów zasilających, 30 szaf i trzy rozdzielnie
elektryczne. Łączna waga sprzętu wyniosła 18 ton. Etap przygotowań do
implementacji sprzętu i oprogramowania zakładał weryfikację i testy
wszystkich rozwiązań, urządzeń i oprogramowania. Przyjęte rozwiązania
przetestowano w pełnej skali, opracowano metody inwentaryzacji i
oznaczania sprzętu. Przed rozwiezieniem do docelowych węzłów
(lokalizacji sieci) sprzęt wygrzano i poddano prekonfiguracji.
Opracowano standardy i szablony konfiguracji oraz dokumentacji. Ten
etap prac zakończyło mapowanie urządzeń sieciowych w systemie
monitorowania i zarządzania siecią OST 112. Wypracowane w fazie
stagingu koncepcje zostały starannie odwzorowane z dopracowaniem
szczegółów, takich jak finalna adresacja IP, alokacje portów czy
arkusze instalacyjne węzłów.

Finalny produkt – Ogólnopolska Sieć Teleinformatyczna na potrzeby
obsługi numeru alarmowego 112 – to z całą pewnością jedna z
najnowocześniejszych, jeżeli nie najnowocześniejsza sieć klasy
operatorskiej w Polsce, potrafiąca zaoferować swoim użytkownikom
usługi, których nie można nabyć dziś na rynku. OST 112 świadczy usługi
związane z przesyłem danych, obsługą zintegrowanej komunikacji
(przesyłu głosu, obrazu, mulitmediów), szyfrowanie transmisji i inne.
Usługi te są świadczone dla każdego z dzisiejszych użytkowników sieci
oraz mogą być świadczone dla każdego nowego jej użytkownika. W sieci
zastosowano rozwiązania telekomunikacyjne firmy Cisco Systems. Nad
stanem całego rozwiązania czuwa Centralny System
Zarządzająco-Monitorujący zbudowany na bazie komponentów pochodzących
od firm Cisco oraz IBM, którego głównym zadaniem jest monitorowanie
pracy sieci, a w przypadku jej awarii dostarczanie operatorowi
niezbędnych informacji na temat funkcjonowania poszczególnych
elementów. Wykorzystana technologia IP/MPLS zapewnia separację sieci
poszczególnych użytkowników poprzez konfigurację tuneli IP VPN. Z uwagi
na tę technologię, dużą liczbę lokalizacji użytkowników OST 112 oraz
konieczność zapewnienia łatwej rozbudowy w przyszłości (łatwe dodawanie
nowych użytkowników OST 112) zastosowano beztunelowe szyfrowanie
danych. Infrastruktura klucza publicznego (PKI) wraz z systemem
dystrybucji certyfikatów (CA) w sposób istotny zwiększa poziom
bezpieczeństwa dla całej sieci OST 112.

OST 112 obejmuje infrastrukturę ponad 900 lokalizacji istotnych z
punktu widzenia funkcjonowania Systemu Powiadamiania Ratunkowego. Są to:

  • 20 lokalizacji głównego szkieletu sieci OST 112 zlokalizowanych w
    Komendzie Głównej, komendach wojewódzkich oraz Komendzie Stołecznej
    Policji,
  • 330 pozostałych lokalizacji Policji, zróżnicowanych w zależności
    od wielkości oraz pełnionej funkcji
  • 16 wojewódzkich i jedno powiatowe (Warszawa) Centrum
    Powiadamiania Ratunkowego (WCPR i CPR) wraz z zapewnieniem komunikacji
    dla Ośrodka Krajowego Systemu Informatycznego WCPR,
  • ponad 500 lokalizacji Państwowej Straży Pożarnej (do OST 112
    podłączono KG, KW oraz KM PSP),
  • 16 lokalizacji urzędów wojewódzkich.

Sieć OST 112 należy do
najnowocześniejszych rozwiązań teleinformatycznych w Europie. Została
zbudowana zgodnie z najwyższymi standardami i zaprojektowana pod kątem
wydajności i bezpieczeństwa. OST 112 jest obecnie jednym z podstawowych
narzędzi mogących stać się elementem integracji infrastruktury
teleinformatycznej państwa. Ma za zadanie usprawnić proces komunikacji
i wymiany danych pomiędzy organami administracji rządowej i
samorządowej, gwarantując jednocześnie wysoką niezawodność i
bezpieczeństwo przesyłanych informacji.

Sumaryczna wartość zakontraktowanych prac związanych z budową sieci bez
świadczenia usług telekomunikacyjnych wyniosła ok. 149 mln zł brutto.
Zbudowana sieć objęta będzie opieką serwisową do 31 grudnia 2015 roku.
Więcej na temat projektu OST 12 można przeczytać na stronach
Ministerstwa http://cpi.mswia.gov.pl/portal/cpi/47/194/.

źródło: ATM

Kan