65 procent firm, które wzięły udział w ankiecie dotyczącej utraty danych z wirtualnych środowisk przyznało, że w ciągu ostatniego roku utraciło informacje z wirtualnych maszyn. W porównaniu z zeszłorocznymi statystykami w tym zakresie, liczba przypadków utraty danych wzrosła aż o 140 procent, na co wskazują eksperci odzyskiwania danych z laboratoriów Kroll Ontrack.

Jak wskazują wyniki ankiety, na przestrzeni ostatniego roku 53 procent respondentów doświadczyło utraty informacji ze środowisk wirtualnych aż pięciokrotnie, a 12 procent z nich straciło w ostatnich 12 miesiącach dane więcej niż pięć razy. Najczęstszymi, wskazywanymi przez respondentów przyczynami braku dostępu do danych, były: uszkodzenia systemu plików oraz wirtualnego dysku wewnętrznego bądź pamięci RAID. Wśród innych, wymieniano ponadto: uszkodzenia z zakresu dysków/serwerów oraz usunięcie lub uszkodzenie plików zawartych w wirtualnych systemach pamięci masowej. Specjaliści Kroll Ontrack alarmują, że przestój w działalności, jaki powoduje utrata informacji z wirtualnego środowiska może narazić firmę na bardzo wysokie koszty. Według badań Forrester-DRJ mogą one wynieść nawet 145 tys. dolarów na godzinę.

Wiele organizacji, coraz częściej korzysta także z zewnętrznych dostawców usług cloud computing. Kiedy zapytano firmy o umiejętności ich dostawców chmury pod kątem rozwiązywania przypadków utraty danych, 55 procent ankietowanych wykazało wobec nich zdecydowany brak zaufania. W rzeczywistości tylko 39 procent respondentów stwierdziło, że współpracujący z nimi dostawcy chmury wskazali procedury, w ramach których postępowaliby w przypadku utraty danych.

Według Kroll Ontrack, najlepszą strategią, jaką można przyjąć decydując się na technologię chmury, jest wymaganie od swojego dostawcy wskazania współpracy z cieszącą się dobrą opinią firmą zajmującą się kompleksowym odzyskiwaniem danych. Dostawca chmury, który współpracuje z cieszącym się dobrą reputacją usługodawcą w zakresie odzyskiwania cyfrowych informacji wykazuje, że możliwość nieprzerwanego dostępu do danych przez klienta jest dla niego istotniejsza, niż czas działania systemu lub jego dostępność.

Utrata przez firmę cyfrowych informacji ze środowisk wirtualnych może mieć poważne, trudne do wcześniejszego oszacowania skutki. Każde zakłócenie wirtualnej infrastruktury, niezależnie od tego jak jest rozległe, wywiera bowiem wpływ nie tylko na konkretny dział firmy, lecz całe przedsiębiorstwo. W wielu przypadkach oznacza to obniżenie produktywności, możliwości sprzedażowych, potencjalne kary ustawowe i stratę czasu pracowników. Taka sytuacja może również spowodować nadszarpnięcie wizerunku firmy i osłabienie zaufania klientów – mówi Paweł Odor, główny specjalista Kroll Ontrack w Polsce.

W ankiecie Kroll Ontrack przeprowadzonej podczas tegorocznego forum VMworld, udział wzięło 369 respondentów. Wśród nich 79 procent określiło siebie jako ekspertów w zakresie VMware lub środowisk wirtualnych.

źródło: Kroll Ontrack

Kan