Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji na posiedzeniu 1 grudnia 2015 r. przyjęła dokument „Nowy model funkcjonowania mediów publicznych w Polsce”. KRRiT przekazała dokument przedstawicielom rządu i parlamentarzystom. Obecnie chce zapoznać z nim opinię publiczną.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, chcąc uczynić debatę o funkcjonowaniu mediów w Polsce rzeczową i opartą na analizie różnych aspektów funkcjonowania mediów publicznych w demokratycznym państwie, przekazała niniejsze opracowanie Prezesowi Rady Ministrów, Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministrowi Skarbu Państwa, Ministrowi Cyfryzacji, Prezydium Sejmu i Senatu, klubom parlamentarnym oraz prezydiom Senackiej i Sejmowej Komisji Kultury.
Opracowanie zostało przygotowane przez Departament Strategii we współpracy z Departamentem Mediów Publicznych, Departamentem Budżetu i Finansów Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Biuro Kontrolingu i Restrukturyzacji TVP SA oraz firmy: Trusted Information Consulting, InterService, Handikap Audyt.
Dokument w zasadniczej części poświęcony jest zdefiniowaniu misji mediów publicznych czyli zadań, jakie nakłada na nie ustawa o radiofonii i telewizji, sposobowi ich finansowania oraz mechanizmowi monitorowania i rozliczania.
Od początku obecnej kadencji, we współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz nadawcami publicznymi i gronem ekspertów z dziedziny ekonomii, informatyki i rynku mediów, KRRiT prowadziła prace zmierzające do opracowania nowego modelu funkcjonowania mediów publicznych w Polsce.
W efekcie tych prac powstała propozycja ustalenia składki audiowizualnej jako daniny publicznej i zobowiązania do jej uiszczania osób identyfikowanych jako płatnicy podatku dochodowego PIT, osób identyfikowanych jako ubezpieczeni w KRUS oraz instytucji uiszczających podatek CIT. Rejestr tych podmiotów mógłby powstać na bazie istniejących rejestrów referencyjnych prowadzonych przez instytucje publiczne (Ministerstwo Finansów, KRUS uzupełnione o bazę PESEL). KRRiT zaprojektowała również organizację i sposób działania operatora pobierającego opłatę, ustaliła koszty związane z obsługą rejestru oraz wskazała korzyści wynikające z przyjęcia proponowanych rozwiązań. W oparciu o powyższe ustalenia dokonano obliczenia składki audiowizualnej i ustalenia sposobu jej waloryzacji.
Najważniejsze założenia nowego modelu funkcjonowania mediów publicznych: prezentacja
KRRiT wyraża pogląd, że niezbędnym elementem reformy mediów publicznych, po zapewnieniu im odpowiedniego sposobu finansowania jest ograniczenie przez nie działalności reklamowej, tak aby mogły skoncentrować się na realizacji zadań publicznych. Przeanalizowano więc możliwe scenariusze redukcji czasu reklamowego w mediach publicznych wraz z obliczeniem skutków finansowych takich zmian.
Poszukując zobiektywizowanych kryteriów obliczania poziomu finansowania mediów publicznych, KRRiT dokonała analizy sytuacji mediów publicznych w Unii Europejskiej. Do grupy porównawczej włączono kraje o podobnej historii transformacji, zbliżonym poziomie ekonomiczno-demograficznym oraz kraje, w których media są postrzegane jako modelowe.
KRRiT przeprowadziła też analizę obecnego sposobu wykonywania misji przez telewizję i radiofonię publiczną. Informacje na temat liczby i charakteru nadawanych programów, ich struktury gatunkowej i tematyki audycji a także udziału premier i powtórek, źródeł i rodzajów produkcji oraz działalności pozaantenowej, w tym w szczególności w tzw. nowych mediach porównano z informacjami o działalności nadawców europejskich dzięki ankiecie, jaką TVP SA przeprowadziła wśród członków Europejskiej Unii Nadawców w maju i czerwcu 2015 roku.
Kolejną istotną kwestią było określenie kosztów, jakich do roku 2020 będzie wymagała realizacja zadań publicznych, przy założeniu zmiany sposobu finansowania mediów i właściwego rozwoju ich oferty programowej tak. W tym celu KRRiT zwróciła się do TVP, a za jej pośrednictwem do Polskiego Radia SA i rozgłośni regionalnych Polskiego Radia z prośbą o przedstawienie katalogu projektowanych zadań oraz inwestycji w perspektywie najbliższych 5 lat wraz z wyliczeniem, jakie środki publiczne powinny zostać zaangażowane do sfinansowania założonych celów. Na podstawie tych informacji możliwe było ustalenie kwot niezbędnego finansowania publicznego dla poszczególnych spółek mediów publicznych w perspektywie średniookresowej.
Zdecydowane zwiększenie strumienia środków publicznych skierowanych do mediów publicznych oznacza nie tylko uatrakcyjnienie ich programu. Środki te będą oddziaływały na gospodarkę, w szczególności na rynek producentów audiowizualnych, rynek nadawania i nowych technologii, a także będą miały pozytywny wpływ na rynek pracy. Symulację takich efektów KRRiT przedstawiła na zakończenie przedkładanego opracowania.
Ważnym problemem, łączącym się z modelem programowania i finansowania mediów jest sposób wyboru i kontroli władz mediów publicznych w kontekście ich reprezentatywności społecznej i legitymacji politycznej. Wymaga to pogłębionej analizy funkcjonowania zarządów, rad nadzorczych i w szczególności pluralistycznych rad programowych. KRRiT od kilku lat działa w kierunku zwiększenia kompetencji i odpowiedzialności tych rad, ale dodanie wagi temu pluralistycznemu ciału wymaga zmian na poziomie ustawowym.
Analiza dotycząca zmian w strukturze zarządzania powinna wziąć pod uwagę instytucjonalne otoczenie mediów publicznych. Są to Parlament, ministerstwa Skarbu, Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Cyfryzacji i Finansów, wyższe uczelnie akademickie, partie polityczne, środowiska twórcze. Nie mniej istotne są rynkowe i technologiczne punkty odniesienia kształtujące modele współczesnych mediów. Niniejsze opracowanie tym się nie zajmuje.
Wszystkie ważne aspekty funkcjonowania mediów publicznych powinny być przedmiotem ciągłych analiz oraz szerokiej, jawnie prowadzonej debaty publicznej.
źródło: KRRiT
Kan
A w kampanii wyborczej Pis obiecał że to będzie 10 zł /m-c od gospodarstwa domowego lub licznika energii !
To znaczy jak ktoś płaci za kablówkę lub nc czy cp to będzie jeszcze musiał dalej płacić ten abonament ? to chore!
[quote]To znaczy jak ktoś płaci za kablówkę lub nc czy cp to będzie jeszcze musiał dalej płacić drugi abonament ? to chore! [/quote]
8,33zł + prowizja dla jakiejś bliżej nieokreślonej firmy/spółki zależnej (czytaj znajomych PiS) i w rezultacie opłata dla płatnika będzie wynosiła 12 do 15zł miesięcznie. Np w jednym gospodarstwie domowym osób jes 3 do 5 które pracują, czy są rolnikami czy coś (np na godziny zlecone jakiś student dorabia sobie np 100-200-300zł miesięcznie i już będzie musiał daninę za cały rok zapłacić bo rozlicza się z PIT) innymi słowy w wielu przypadkach zamiast na gospodarstwo domowe zapłacić 10-15zł (bo w te 8,33zł nie wierzę) to realnie zapłacić trzeba będzie 45 do np 75zł miesięcznie. Dużo lepszym rozwiązaniem byłaby opłata przy prądzie czy gazie np. Ale widać PiS (bo przecież wiadomo że w KRRiT siedzą teraz wszyscy z PiS) chce ściągnąć z ludzi jak najwięcej kasy. To taki kolejny podatek. Czasem za nic – bo jest masa ludzi którzy nie mają i nie oglądają tv publicznej bo nie ma tam nic ciekawego – wiadomości są polityczne (czytaj PiSowskie)…
Na początku myślałem że PiS naprawdę będzie pro-klienckie – teraz coraz częściej widzę że jak za PO – tylko są dla stołeczków i jak za PO by swoich ludzi obstawić we wszystkich państwowych polskich firmach. Niczemu dobremu to nie wróży.
no właśnie pis co wy na to
@koki A my na to……… że będziemy płacić haracz 8,33zł od osoby na m-c jeżeli jeszcze będzie pis.
Bede placil, ale nie na dziennikarzy takich jak lis
a co Terlikowski jest lepszy ?????
Będziemy płacić i narzekać! Tylko dziwi mnie dlaczego ktoś kto płaci kablówkę czy nc+,cp musi jeszcze płacić drugi abonament.
Jeszcze nikt nic nie wprowadził , nie przedstawiono nawet jej projektu . Prawdopodobnie w Styczniu wszystko już będzie jasne . To 10 zł jest od gospodarstwa domowego. Spokojnie , niektórzy ludzie po prostu lubią robić zamieszanie i wzbudzać negatywne emocje.
Pozdrawiam ( również hejterów ) 😉
Od gospodarstwa? Co jeśli ojciec i matka płacą odrębnie podatki? Co jeśli w gospodarstwie podatki płacą pełnoletnie (chociaż nie całkiem dorosłe i samodzielne) dzieci? Ja płacę podatek wspólnie z żoną, ale moi synowie – studenci – zarabiają i każdy płaci podatek osobno. Mimo, ze telewizji w ogóle nie oglądają – co najwyżej tyle co w domu są podczas dłuższych wizyt, w święta np. A to oznacza, ze moje gospodarstwo zapłaci więcej niż dotychczas?
A jak ktoś nie ogląda ogłupiającej tv to też ma płacić? Niby z jakiej racji? TVP jak zmieniała sygnał na cyfrowy to nie dała w prezencie dekoderów. Mimo że ludzie płacili latami abonamenty. Umieją tylko wyciągać pieniądze.
Dziwi mnie, że PiS chce finansować media publiczne pieniędzmi najgorszego sortu polaków. Niech wezmą kasę na działalność misyjną TVP od lepszego sortu np. Kukiza rodu Czystej, Nieżydowskiej Krwi albo od Ojca Tadeusza Światłego Przywódcę.
jeśli chcą abonamentu, to wtedy niech całkowicie nie emitują reklam!
jaki gaz?! jaki prąd?! co ma wspólnego z tv??? nie mieszj usług koniecznych z rozrywką! jeju, co za men! 🙁
No to zaczynamy erę << Płacę dlatego że żyje >> czyli czy używasz czy nie to płać gratuluje wszystkim tym którzy oddali glos na te pomysły(partie rządzącą) wiec teraz płaćcie i nie marudźcie